• Anonym (hjälpa)

Kontaktperson?

Jag har läst om att vara kontakthem/familj, och tycker att det låter så givande. Problemet är att min sambo inte är lika lockad. Jag har då funderat i banorna av att göra samma sak men under kortare tid. Istället för att barnet kommer hem till oss en helg då och då tänker jag mig att jag träffar barnet ute och hittar på något över dagen. 

Jag har ok ekonomi, och skulle kunna ta med barnet till djurpark, bio,  experimentverkstad och liknande. Roliga saker som bioföräldrarna kanske inte har råd med, samtidigt som föräldrarna kan vila upp sig lite med gratis barnvakt. 

Jag förstår att de flesta förmodligen behöver komma bort just över helgen, men tänker att det här ändå borde vara något som skulle passa någon familj perfekt. Nu har jag dock pratat lite med socialtjänsten, och vet inte om jag tänker helt fel. De var vänliga och hjälpsamma, men jag fick intrycket att det här inte alls är aktuellt.

Är jag helt ute och snurrar, är det egentligen en jättedålig idé? 

• Svar på tråden Kontaktperson?
  • Miss P71

Du är inte alls fel på det. Man kan själv bestämma hur många timmar man ska ha ett barn i veckan. Alla har olika behov av tid för att ha en kontaktperson. Hoppas att du finner något barn du kan få uppmuntra och skäma bort lite. Lycka till{#emotions_dlg.flower}

• Anonym

Det låter som att du skulle kunna passa väldigt bra ihop med en tonåring eller ett barn som närmar sig tonåren eller en person med en funktionsnedsättning. Däremot har jag hört om kontakpersoner till små barn, dessa barn behöver mer ett helghem där dem kan få tillbringa tiden i en vanlig familj.

Vänner till mig är familjehem dem är underbara familjehemsföräldrar det är nog både tufft men också väldigt givande. Ett av barnen har växt upp i familjen och har sin trygghet där. Tänk att ha fått medverkat till att ett otryggt barn blir en trygg och stabil vuxen.

• Anonym

Iden är jättebra men kanske du kan engagera dig i nåt barn i din närhet då och inte genom soc. Så fick jag svar när jag sökte en sådan kontaktperson som ddu vill vara. Kanske du vill ta mitt barn

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-05 16:21:22 följande:
    Det låter som att du skulle kunna passa väldigt bra ihop med en tonåring eller ett barn som närmar sig tonåren eller en person med en funktionsnedsättning. Däremot har jag hört om kontakpersoner till små barn, dessa barn behöver mer ett helghem där dem kan få tillbringa tiden i en vanlig familj. Vänner till mig är familjehem dem är underbara familjehemsföräldrar det är nog både tufft men också väldigt givande. Ett av barnen har växt upp i familjen och har sin trygghet där. Tänk att ha fått medverkat till att ett otryggt barn blir en trygg och stabil vuxen.

Det stämmer verkligen inte med verkligheten. Jag vet flera som har småbarn och bara behöver hjälp några tim en lördag/söndag för att dessa barn ska kunna få göra roliga barnsaker några timmar
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-05 16:24:47 följande:

Det stämmer verkligen inte med verkligheten. Jag vet flera som har småbarn och bara behöver hjälp några tim en lördag/söndag för att dessa barn ska kunna få göra roliga barnsaker några timmar

Jaså jag har aldrig hört att dem söker sådana kontaktpersoner till förskolebarn eller barn i den tidiga skolåldern. Jag fick ett erbjudande o att vara kontaktperson till ett barn på 10. Så ungefär från den åldern. Om vi nu pratar om kontaktpersoner som bara träffar barnen utanför hemmet och hittar på roliga saker.
  • MaryArden
    Miss P71 skrev 2012-04-05 16:20:35 följande:
    Du är inte alls fel på det. Man kan själv bestämma hur många timmar man ska ha ett barn i veckan. Alla har olika behov av tid för att ha en kontaktperson. Hoppas att du finner något barn du kan få uppmuntra och skäma bort lite. Lycka till{#emotions_dlg.flower}
    Kom på att anonymitet kanske är lite onödigt :) 

Enligt socialtjänsten så kan man antingen vara kontakthem, och då måste det vara hela helgen, eller kontaktperson, och då måste det vara till en person med funktionshinder eller en tonåring. I princip så. Jag hoppas du har rätt att det inte är så strikt. 

Och tack för ditt uppmuntrande inlägg! Jag skäms lite över det där med att skämma bort, men det vore så roligt. Huvudet på spiken ;)
  • Anonym (Lena)

Tycker det låter mer som att du är inne på att vara ledsagare?

• MaryArden
    Anonym skrev 2012-04-05 16:21:43 följande:
    Iden är jättebra men kanske du kan engagera dig i nåt barn i din närhet då och inte genom soc. Så fick jag svar när jag sökte en sådan kontaktperson som ddu vill vara. Kanske du vill ta mitt barn
    "Tyvärr" finns inga barn i min närhet som har några sådana behov. Men skulle det dyka upp kanske det är smidigare än att gå via socialtjänsten :) 

Vad är det som du och ditt barn behöver? 
  • MaryArden
    Anonym (Lena) skrev 2012-04-05 16:30:31 följande:
    Tycker det låter mer som att du är inne på att vara ledsagare?
    Nej, inte egentligen. Jag tänker mig att det kanske är en ensamstående föräldrer som är långtidssjukskriven eller arbetslös/lågavlönad och får jobba för att få det att gå ihop, och som kanske har svårt att hitta utrymme i ekonomin för att göra sådana extrasaker. 

Ibland har jag läst här om ensamstående som behöver jobba helg men inte vet var de ska göra av barnen, och inte får ihop det. Eller så kanske den är sjukskriven och är en fena på att få ihop en tajt ekonomi, men skulle må bra av lite egentid. 
  • Anonym
    MaryArden skrev 2012-04-05 16:33:03 följande:
    "Tyvärr" finns inga barn i min närhet som har några sådana behov. Men skulle det dyka upp kanske det är smidigare än att gå via socialtjänsten :)  Vad är det som du och ditt barn behöver? 

Jag är ensamstående utan anhöriga för vi lever skyddat så inte ens de vet var vi finns och får ha kontakt. Mitt barn är den i sin grupp som älskar att städa tvätta handla osv för det är vad vi hinner med 1 dag i helgen och mysa den andra dagen och hämta kraft för veckan som kommer då jag jobbar 7-17. Vi är beviljade hjälp att bara ha mitt barn 1-2 dagar/mån 10-16 om bara en sådan dyker upp så visst kan man ha det, 3 personer med sådant uppdrag finns i min kommun och de är eftertraktade. Så vi får vänta
  • Anonym

Det råder stor brist på familjehem och kontaktpersoner så behovet finns absolut.
    Men nu läste jag ts igen och såg att du önskar att barnet bor en helg hos er men att du vistas ute så mycket som möjligt med barnet då sambon inte är intreserad. Stämmer det? Ska barnet bo hemma hos er måste ni båda vilja engagera er och gå på möten hos socialtjänsten. Jag antar att dem gö någon kortare utredning om er tex kollar referenser och brottsregistret.
    Försök få med mannen på informationsmöte så kanske han ändrar inställning.
    Annars tycker jag att du ska satsa på att bli kontaktperson.

Lycka till!

• MaryArden
    Anonym skrev 2012-04-05 17:02:12 följande:
    Jag är ensamstående utan anhöriga för vi lever skyddat så inte ens de vet var vi finns och får ha kontakt. Mitt barn är den i sin grupp som älskar att städa tvätta handla osv för det är vad vi hinner med 1 dag i helgen och mysa den andra dagen och hämta kraft för veckan som kommer då jag jobbar 7-17. Vi är beviljade hjälp att bara ha mitt barn 1-2 dagar/mån 10-16 om bara en sådan dyker upp så visst kan man ha det, 3 personer med sådant uppdrag finns i min kommun och de är eftertraktade. Så vi får vänta
    Vad rart ditt barn låter. Tråkigt att höra att ni måste leva i skyddat boende.

Vad innebär att ni är beviljade hjälp 1-2 dagar i månaden? Uppfattar jag det rätt att om någon hör av sig som vill vara kontakt sådana tider så kan det bli att ni faktiskt får hjälpen ni blivit beviljade?

• Anonym
    MaryArden skrev 2012-04-05 17:20:26 följande:
    Vad rart ditt barn låter. Tråkigt att höra att ni måste leva i skyddat boende. Vad innebär att ni är beviljade hjälp 1-2 dagar i månaden? Uppfattar jag det rätt att om någon hör av sig som vill vara kontakt sådana tider så kan det bli att ni faktiskt får hjälpen ni blivit beviljade?  

Ja precis och sen ska barnet och jag fatta förtroende för den personen med, barnet lär inte vara några problem utan handlar mer om att jag ska våga lita på. Så jo ts vad en soc i din kommun säger man kan ha sådana uppdrag som du efterfrågar även till mindre man tar bara de första gångerna och träffas alla sen när det är okej så tar kp. Barnet och typ går ut en sväng så byggs det upp så att det kan vara hela tiden. Anmäl ditt intresse för rätt var det är kommer en sådan som vi och då kan de ringa dig och höra om du fortf är intresserad.
Svar på tråden Kontaktperson?