• MaryArden

Kontaktperson?

Miss P71 skrev 2012-04-05 16:20:35 följande:
    Du är inte alls fel på det. Man kan själv bestämma hur många timmar man ska ha ett barn i veckan. Alla har olika behov av tid för att ha en kontaktperson. Hoppas att du finner något barn du kan få uppmuntra och skäma bort lite. Lycka till{#emotions_dlg.flower}
    Kom på att anonymitet kanske är lite onödigt :) 

Enligt socialtjänsten så kan man antingen vara kontakthem, och då måste det vara hela helgen, eller kontaktperson, och då måste det vara till en person med funktionshinder eller en tonåring. I princip så. Jag hoppas du har rätt att det inte är så strikt. 

Och tack för ditt uppmuntrande inlägg! Jag skäms lite över det där med att skämma bort, men det vore så roligt. Huvudet på spiken ;)
  • MaryArden
    Anonym skrev 2012-04-05 16:21:43 följande:
    Iden är jättebra men kanske du kan engagera dig i nåt barn i din närhet då och inte genom soc. Så fick jag svar när jag sökte en sådan kontaktperson som ddu vill vara. Kanske du vill ta mitt barn
    "Tyvärr" finns inga barn i min närhet som har några sådana behov. Men skulle det dyka upp kanske det är smidigare än att gå via socialtjänsten :) 

Vad är det som du och ditt barn behöver? 
  • MaryArden
    Anonym (Lena) skrev 2012-04-05 16:30:31 följande:
    Tycker det låter mer som att du är inne på att vara ledsagare?
    Nej, inte egentligen. Jag tänker mig att det kanske är en ensamstående föräldrer som är långtidssjukskriven eller arbetslös/lågavlönad och får jobba för att få det att gå ihop, och som kanske har svårt att hitta utrymme i ekonomin för att göra sådana extrasaker. 

Ibland har jag läst här om ensamstående som behöver jobba helg men inte vet var de ska göra av barnen, och inte får ihop det. Eller så kanske den är sjukskriven och är en fena på att få ihop en tajt ekonomi, men skulle må bra av lite egentid. 
  • MaryArden
    Anonym skrev 2012-04-05 17:02:12 följande:
    Jag är ensamstående utan anhöriga för vi lever skyddat så inte ens de vet var vi finns och får ha kontakt. Mitt barn är den i sin grupp som älskar att städa tvätta handla osv för det är vad vi hinner med 1 dag i helgen och mysa den andra dagen och hämta kraft för veckan som kommer då jag jobbar 7-17. Vi är beviljade hjälp att bara ha mitt barn 1-2 dagar/mån 10-16 om bara en sådan dyker upp så visst kan man ha det, 3 personer med sådant uppdrag finns i min kommun och de är eftertraktade. Så vi får vänta
    Vad rart ditt barn låter. Tråkigt att höra att ni måste leva i skyddat boende.

Vad innebär att ni är beviljade hjälp 1-2 dagar i månaden? Uppfattar jag det rätt att om någon hör av sig som vill vara kontakt sådana tider så kan det bli att ni faktiskt får hjälpen ni blivit beviljade?

Svar på tråden Kontaktperson?