• gummalumman1990

Hur fungerar det med läkarjournaler om man flyttar?

Någon som vet hur det fungerar med läkarjournaler om man flyttar till en annan del av landet? Kan en läkare i tex Skåne se vad som man gjort i Norrland?
    Någon med koll får gärna ge mig klarhet i detta. 

• Svar på tråden Hur fungerar det med läkarjournaler om man flyttar?
  • eulalian

Om dom har samma journalsystem. Annars kan man skicka journalen dit den ska

• jeje01

Det bäst är att du talar om för din läkare innan du flyttar att du tänker flytta så skickar de din journal så den finns där när du kommer till det nya stället.

• Lippans

När du besöker din nya vårdecentral så får du fylla i ett papper där du "listar dig", mao skriver in dig som patient hos dem. De skickar då efter dina journaler från din gamla VC. Du får skriva på  journalbeställningen innan den skickas, eller ge ditt muntliga samtycke.

Sen kommer journalerna och de scannas in i systemet. 

• gummalumman1990
    Lippans skrev 2012-04-05 16:41:01 följande:
    När du besöker din nya vårdecentral så får du fylla i ett papper där du "listar dig", mao skriver in dig som patient hos dem. De skickar då efter dina journaler från din gamla VC. Du får skriva på  journalbeställningen innan den skickas, eller ge ditt muntliga samtycke.

Sen kommer journalerna och de scannas in i systemet. 

Ok, men om jag inget säger så kommer det inte att skickas efter några journaler?
  • Bernermorsan

journaler får INTE inhämtas utan patientens skriftliga tillstånd Men det kan försvåra handlingningen vården för den nya läkaren

• ProudMama

När jag flyttade fick jag begära ut min journal i hemkommunen och sen lämna över den till en läkare på vårdcentralen i den kommunen jag flyttade till.

• springislovely86

När du flyttar och har valt din vårdcentral som du vill gå till - så begär dem sedan dina journaler ifrån din vårdcentral.

• JA77
    Bernermorsan skrev 2012-04-05 16:52:45 följande:
    journaler får INTE inhämtas utan patientens skriftliga tillstånd Men det kan försvåra handlingningen vården för den nya läkaren
    Det där funkar inte i praktiken. En behandlande läkare kan begära ut journaler om det behövs.
  • gummalumman1990
    JA77 skrev 2012-04-05 19:49:52 följande:
    Det där funkar inte i praktiken. En behandlande läkare kan begära ut journaler om det behövs.

Men jag har hört att olika landsting inte ens har samma datasystem.
  • Solaika

Har nyligen nystat i det här åt min sambo.. Hans vårdcentral nya vårdcentral hävdade att han måste fixa sina journaler själv och det hade krävt att han åkt dit och skrev på papper för att få dem skickade till nya stället. Då kollade jag med en tjej på mitt jobb som dagligen jobbar med såna här saker och hon sa att det är den nya vårdcentralens jobb att hämta över journalerna. Så vi talade om det för nya stället o vips fanns journalerna på plats. Det kräver lite jobb av den nya vårdcentralen o jag tror många försöker slippa undan det för det sparar tid för dem om patienten själv fixar överföringen.

• gummalumman1990

Men om den flyttande patienten inte säger att han/hon varit hos andra läkare i andra landsting innan så kommer det inte att ske någon överföring?

• Solaika

Det beror på vad patienten behöver hjälp med. För vissa recept tex kräver läkarna tidigare journaler för att få veta bakgrunden till läkemedelsbehovet.

• Lippans

Man kan skriva att man har muntlig tillåtelse att få inhämta journalerna från gamla VC. Jag är läkarsekreterare på en vårdcentral och gör detta flera ggr i veckan. Det fungerar precis som jag skrev i tidigare inlägg.

Svar på tråden Hur fungerar det med läkarjournaler om man flyttar?