• IsakJonti

Övermogen student vs Skatteverket

36 år ung bestämde jag mig för att jag nu vuxit klart och nu äntligen visste vad jag ville bli när jag nu blivit stor. Sagt och gjort, sökte in på en KY utbildning som smidigt nog låg 90 mil bort från hus, fru och tre barn. Har nu precis i dagarna avtjänat nästan precis ett år av detta ekonomiska straff och har nu lite funderingar kring min deklaration. Har dessutom blivit ett helt år äldre, men mycket rikare på skulder (tack CSN) och kunskap. Framtida anställning verkar redan vara avklarad trots 10 veckor kvar vilket är ett stort plus, och ett ljus i tunneln i dagsläget eftersom sparpengarna börjat tryta. Så till frågorna som någon som är mera insatt än mig gärna får besvara:

Kan man som student göra avdrag för de faktiska merkostnader som uppkommer vid dubbel bosättning?
    Har jag som student helt blivt av med mina rättigheter till avdrag för hemresor?

Har försökt kika på skattverkets hemsida men blir inte ett uns klokare, bara förvirrad på en högra nivå av alla korsreferenser till dokument som inte längre finns tillgängliga och luddiga lagtexter. Tack på förhand!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-05 16:56

Uppdatering: Förvärvsarbetade Januari till och med Juni under 2011.

• Svar på tråden Övermogen student vs Skatteverket
  • Stormorsan

Du har väl inte haft någon beskattningsbar inkomst under studietiden. Hur skall du kunna göra avdrag för inkomstens förvärvande då?

• MajaVira

Vad jag vet har man bara rätt att göra avdrag för dubbelt boende om man arbetar på annan ort, så inte vid studier.

• IsakJonti

Snott från Skatteverkets hemsida:

"Du som flyttar för att studera vid universitet eller högskola ska normalt vara folkbokförd på din studieort. Om du bor på mer än en ort och tillbringar minst en sjundedel av din tid på varje ort kan det innebära att du har s.k. dubbel bosättning. Då anses du i första hand bosatt där du bor tillsammans med din familj och det är alltså där du ska folkbokföras. Med familj menas här make, maka, registrerad partner eller sambo och hemmavarande barn."

Låter väl som ett litet halvluddigt jakande, eller?

Eftersom jag haft inkomst under 2011 och betalt skatt så uppfyller jag väl kraven för att få göra avdrag då denna dubbla bosättning aktivt bidrog till en merkostnad för mig? Ska nog ringa skatteverket och ta ett snack med dem. 

• IsakJonti

Jag får göra avdrag för Ränteutgifter för hela kalenderåret trots att jag inte uppburit någon inkomst under studietiden.. Märkligt

• Stormorsan
    IsakJonti skrev 2012-04-05 17:48:46 följande:
    Snott från Skatteverkets hemsida:

"Du som flyttar för att studera vid universitet eller högskola ska normalt vara folkbokförd på din studieort. Om du bor på mer än en ort och tillbringar minst en sjundedel av din tid på varje ort kan det innebära att du har s.k. dubbel bosättning. Då anses du i första hand bosatt där du bor tillsammans med din familj och det är alltså där du ska folkbokföras. Med familj menas här make, maka, registrerad partner eller sambo och hemmavarande barn."

Låter väl som ett litet halvluddigt jakande, eller?

Eftersom jag haft inkomst under 2011 och betalt skatt så uppfyller jag väl kraven för att få göra avdrag då denna dubbla bosättning aktivt bidrog till en merkostnad för mig? Ska nog ringa skatteverket och ta ett snack med dem. 
    Men texten du refererar till handlar ju om folkbokföring inte om skatt och avdrag. 
  • MajaVira
    IsakJonti skrev 2012-04-05 17:57:31 följande:
    Jag får göra avdrag för Ränteutgifter för hela kalenderåret trots att jag inte uppburit någon inkomst under studietiden.. Märkligt
    Det finns ju ingen uppdelning över året för de inkomster och avdrag man gör i deklarationen, utan allt räknas enbart på årsbasis.

När det gäller texten du kopierade in från Skatteverkets hemsida så är den för var man ska vara folkbokförd, allt som gäller avdrag för dubbelt boende gäller för anställning på annan ort - ej studier.
  • MaryEllen

Du får bara göra avdrag för dubbel bosättning om du flyttar till en annan ort än din familj p.g.a. arbete. Då studier inte räknas som arbete kan du inte få avdrag för dina merkostnader.    

Att det endast är dubbel bosättning pga arbete som får dras av framgår av 12 kap. 19 § inkomstskattelagen:

"Ökade levnadskostnader ska dras av om    
    - den skattskyldige på grund av sitt arbete har flyttat till en ny bostadsort, och
    - en bostad för den skattskyldige, dennes make, sambo eller familj har behållits på den tidigare bostadsorten." 

Att du har haft skattepliktiga inkomster tidigare under året påverkar inte rätten till avdrag, eftersom du har flyttat för att studera och inte för att arbeta.

Här kan du läsa mer om reglerna för avdrag för dubbel bosättning:     
     http://www.skatteverket.se/privat/svarpavanligafragor/avdrag/dubbelbosattning/vilkareglergallerforavdragfordubbelbosattningvidanstallningisverige.5.10010ec103545f243e80001831.html

Svar på tråden Övermogen student vs Skatteverket