Övermogen student vs Skatteverket
36 år ung bestämde jag mig för att jag nu vuxit klart och nu äntligen visste vad jag ville bli när jag nu blivit stor. Sagt och gjort, sökte in på en KY utbildning som smidigt nog låg 90 mil bort från hus, fru och tre barn. Har nu precis i dagarna avtjänat nästan precis ett år av detta ekonomiska straff och har nu lite funderingar kring min deklaration. Har dessutom blivit ett helt år äldre, men mycket rikare på skulder (tack CSN) och kunskap. Framtida anställning verkar redan vara avklarad trots 10 veckor kvar vilket är ett stort plus, och ett ljus i tunneln i dagsläget eftersom sparpengarna börjat tryta. Så till frågorna som någon som är mera insatt än mig gärna får besvara:
Kan man som student göra avdrag för de faktiska merkostnader som uppkommer vid dubbel bosättning?
Har jag som student helt blivt av med mina rättigheter till avdrag för hemresor?
Har försökt kika på skattverkets hemsida men blir inte ett uns klokare, bara förvirrad på en högra nivå av alla korsreferenser till dokument som inte längre finns tillgängliga och luddiga lagtexter. Tack på förhand!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-05 16:56
Uppdatering: Förvärvsarbetade Januari till och med Juni under 2011.