Varför läsp??
Jag tycker att det är skitirriterande när nån vuxen läspar eller inte kan säga R ordentligt, kan nån förklara för mig vad detta beror på?? Har de nåt fel på sina tungor eller vad?
Jag tycker att det är skitirriterande när nån vuxen läspar eller inte kan säga R ordentligt, kan nån förklara för mig vad detta beror på?? Har de nåt fel på sina tungor eller vad?
Kan finnas måååånga orsaker till Läsp och svårighet till uttal av R. Muskelsvaghet i tungan, "kopplingsproblem" i hjärnan, annan dialekt (R) tex.
Blev tvungen att kolla 2 gånger om denna tråd låg i sandlådan- tror du själv att de gör det med flit? Du kanske kan förstå att det är ett problem för dessa människor?
De kanske å sin sida tycker att det är skitirriterande att du är mkt överviktig? Har du ngt fel på ditt matbegär eller vad?
Nej, det är inget fel på tungan utan orsaken är oftast en förlossningsskada på bakre delen av frontalloben.
Själva poängen med att jag frågar är för att jag blir arg på mig själv som stör mig på sånt, därför vill jag veta vad det beror på.
vad gäller min vikt förstår jag inte vad den har med saken att göra, lite smått barnsligt att ta med i diskussionen kan man ju tycka...
Ja, uppenbarligen har dessa människor problem med sina tungor. Tror du människor går runt och läspar för att det är roligt, eller? *facepalm*
Haha trizza :)
Ingen vuxen läspar på grund av lathet, det kan jag nästan garantera.
Tänder, tunga och muskler spelar in här.
Underbart svar Trizza. Elakt men what goes around comes around...
Och för att vara lite snäll mot TS så letade jag upp information åt dig. Hårt jobb men det kunde du vara värd.
bit.ly/HhYIJP
Man har normalt lärt fel när man var liten och det kan vara riktigt svårt att lära om hur man skall uttala ett visst ljud. Man kan gå hos talpedagog i flera år och ändå inte få till det. Det finns nog ingen som använder felaktiga ord med mening, och särskilt inte för att reta andra.