• helahelena

upp i vikt av för mycket träning???

Hej hoppas någon här inne kan hjälpa mej. jag äter sedan ett år tillbaka lchf. I juni 2011 nådde jag målvikt 58 kg (- 20 från start). I oktober gjorde jag en bukplastik inte på grund av viktnedgången utan på grund av snittet när mitt första barn föddes 05. Träna fick jag sluta med och maten blev oxå slarvig... gick sakta upp till 70 kg! Kom efter nyår igång med lchf igen och gick ner till 63. Tidigare har jag mest sprungit, kört spinninh etc dvs mest kondition men nu i mars började jag med ganska tuff styrketräning, vill verkligen ha lite synliga muskler nu! Kör styrka 3 ggr/ vecka och spinning 3 ggr/ vecka. Eftersom jag ätit lchf länge och dessutom med kcalkoll vet jag att maten sköts perfekt, mrn varför har jag gått upp 2 kg till 65? Pga träningen? Trist i vilket fall som... antar att det är lätt att öka muskelmassa när man äter så proteinrikt som jag gör?

• Svar på tråden upp i vikt av för mycket träning???
  • Tutti Mutti

Verkar som att du bygger en kroppsmassa som killar gör när de tränar. Muskler väger mer än fett.Minska på maten så går det åt rätt håll
    Det handlar ju egentligen bara om att äta mindre kalorier än vad du bränner på en dag
    Man behöver alltså inte ens träna för att gå ner i vikt! Men det är hälsosamt för välbefinnandet att träna och snyggt med lite framträdande muskler så jag tror bara du behöver minska på portionerna. 

Själv tränar jag på gym ca 3 gånger i veckan men jag tar inte ut mig helt. Mest för att komma från hemmet och samla mina tankar och bättra på konditionen för att orka mammalivet. Sen äter jag bara en portion mat vi måltiderna. Jag gick ner från 70 kg (som gravid) till 55 kilo 1 år efter graviditet, utan träning eller ansträngning. Det hänger på maten. 

• Ripper500

Du kan också ha bundit upp lite vätska i kroppen! Kan vara olika faktorer som spelar in! Men fett är det nog inte eftersom du äter rätt och tränar mycket!

• Vinterankan

Du kan inte mäta i vikt när du tränar. Jag har alltid tränat jättemycket och i princip inte haft ett gram fett på kroppen och varit väldigt smal. Trots detta så har jag inte haft ett sådär jättelågt bmi då muskler väger. När jag slutade träna så gick jag direkt ner flera kilo för att jag tappade muskler. Sedan så ersattes dess kilon med fläskkilon istället vilket ger ett slutresultat med samma vikt med större omfång.

• SoStylish

Du har ju fått muskler såklart! Som Hannah76 säger, varför är du så inne i vad du väger? Ta bilder och använd ett måttband utöver att bara fokusera på vad vågen visar.

• fill hith
    SoStylish skrev 2012-04-06 09:54:55 följande:
    Du har ju fått muskler såklart! Som Hannah76 säger, varför är du så inne i vad du väger? Ta bilder och använd ett måttband utöver att bara fokusera på vad vågen visar.
    Du förstår inte hur viktuppgång fungerar.

De tre troligaste orsakerna till ts viktuppgång är följande:
    1. Du har blivit hungrigare av träningen och ätit mer.

2. Du har bundit vätska

3. Du hade mer maginnehåll när du vägde dig.

När du vägde dig, var denna viktuppgång endast vid ett tillfälle eller varje dag i en vecka? Vikten kan skilja flera kilon beroende på när man väger sig så det bästa för ett korrekt värde är att alltid väga sig samma tid på dagen och ta ett snittvärde varje vecka. Sen så kan ju vågen diffa också.
    far skrev 2012-04-06 07:49:20 följande:
    Muskler väger mer än fett..

illvet.se/fraga-oss/vager-muskler-mer-an-fett
    Ja, men 1kg muskler består av mer energi än 1 kg fett alltså måste man ändå äta mer för att hon ska ha ökat i vikt pga att hon fått muskler. man ökar inte magiskt i vikt av träning såvida man inte äter mer energi än man gjorde innan. Kroppen behöver energi för att bygga muskelmassa.
Svar på tråden upp i vikt av för mycket träning???