• Anonym (öront­emp)
    Äldre 6 Apr 20:35
    111606 visningar
    23 svar
    23
    111606

    Låg kroppstemp, 34,8

    Måste ge mig in i detta!

    För det första; har du tagit rektaltemp? Jag är heeeelt "allergisk" örontemp både privat o på jobb (infektionsklinik). Har testat båda största skillnaden var ; 36.6 (öra)  kontra 39.5 (rekatalt) tagna båda på samma gång.

  • Anonym (öront­emp)
    Äldre 6 Apr 20:49
    #12
    finskaflikkan skrev 2012-04-06 20:44:37 följande:
    Här hemma gäller endast rektaltemp på barnen. Fram tills dom såklart visar/säger att dom inte vill/tycker de e okej längre. 

    Tog temp hemma rektalt på sonen innan vi skulle till VC, han hade drygt 39grader i feber.. På vc tog dom örontemp som visa på 37 och nåt...
    Så just örontemp litarjag inte på fem öre, iaf inte på barn.   
    Hehe ja de jag beskrev var på akuten med vår dotter, en sjuksköterska insisterade på örontemp som visade 36.6 och sen vägrade hon ta rektalt då hon mena att vår dotter inte hade feber! Och anledningen till att vi åkte in var just feber!
    Jag tar rektaltemp själv oxå, anser att allt annat är vansinne, de mäts ju inte upp korrekt plus så läggs de i princip aldrig till rätt gradantal så att de får korrekt värde. Usch dessa örontempar. Och varför stirra sig blind på tempen? Jag är själv lågtempare (ligger runt 36) och frusen.

    Jag är nästan 100 på att ts inte behöver oroa sig men poängterar på nästan. Ts bör ta temp med en rektaltemp. Vi har haft någon patient som hittats ute på vintern o då låg på runt 34.5, denne överlevde men de var på håret...
  • Anonym (öront­emp)
    Äldre 6 Apr 20:51
    #14
    Anonym (kaaaaaall) skrev 2012-04-06 20:46:20 följande:
    Jag låg runt 34,8-35,4 länge men nu under kvällen har det vänt och blivit till 37,6 istället.

    Min normaltemp är typ 36,2-36,7 så nu ligger jag över normal. Har upplevt en del hjärtklappning under dagen också men inget som jag känt varit oroväckande.

    Min mamma är här och har koll på mig.   
    Låter som du är sjuk men tror inte tempen stämmer. Låter som du har frossa. Troligtvis högre feber och inte låg kroppstemperatur. Ta en temp med en annan termometer; rektalt.
  • Anonym (öront­emp)
    Äldre 6 Apr 21:00
    #17
    accept skrev 2012-04-06 20:58:03 följande:
    Vi använder aldrig örontemp på mitt jobb iallafall. Akuten. 
    BRA! Barnakuten i Malmö gör de, likaså akuten i Lund o Malmö. Förstår de inte.. Tror mitt jobb (infektionsklinik) är ett av få som gör de...
  • Anonym (öront­emp)
    Äldre 7 Apr 07:59
    #21
    Anonym (kaaaaaall) skrev 2012-04-06 22:04:56 följande:

    Jag känner pulsen och den låg på prick 60/min så det är ingen fara där.
    Jag kissar normalt.
    Nu har det övergått till feber, 38,2 enligt öronmätaren. Suck.  


    Jag tror så här; att du frös som bara den var garanterat frossa, och din örontemp mätte fel och gav dig ett för lågt resultat, nu på 38.2 i örat tippar jag på att du ligger högre. Kanske fått influensa?
Svar på tråden Låg kroppstemp, 34,8