Min hund fick somna in. Gjorde jag rätt?
Min hund Ludde (mellanpudel 11 år)blev opererad på djursjukhuset i Uppsala för njursten den 23/2. Innan operationen var han frisk och glad (bortsett från urinstenen som inte gav honom för mycket besvär då han kunde kissa normalt).
Efter operationen fick jag veta att hans urinrör blivit skadad och att han skulle vara på sjukhuset i ca en vecka för observation, jag frågade veterinären om han hade fått antibiotika och fick svaret ”Nej, vi ger inte antibiotika i profylax syfte”. Under den veckan tog försäkringen slut och Ludde kom hem med 0 kr kvar av försäkringen, och ingen antibiotika eller smärtlindrande medicin.
Efter 2 dagar hemma fick han feber och hade nedsatt allmäntillstånd. Vi åkte med honom till sjukhuset igen, där togs det prover och veterinären sa att han måste läggas in igen. De gjorde olika undersökningar, provade olika antibiotika och tog nya prover, men kunde inte hitta orsaken till hans dåliga mående. Hans feber ville inte gå ner, han hade fått blåsljud och hade dåliga levervärde, anemi och förhöjd CRP, vita blodkroppar. Det enda de kunde hitta var en sten som var kvar i urinröret, samt förstorad mjälte. De gjorde även ultraljudsundersökning för att utesluta endokardit (bakteriell, eller virusorsakad, inflammation i hjärtats klaffar), vilket han inte hade.
Ludde var hemma några dagar med återkommande feber. Vi var på återbesök 3 gånger, den 27/3 blev han opererad igen för att ta bort stenen samt göra en fisteloperation då han inte kunde hålla tätt och kissade inne.
Ludde kom hem 29/3. Han blev försämrad, febern ville inte gå ner pendlade mellan 39,2 – 40,1. Tog honom till sjukhuset igen. Han hade hjärtarytmi och var på gränsen till hjärtsvikt. Han blev inlagd på intensiven, fick dropp och blev insatt på hjärtmedicin. Man gjorde återigen ultraljudsundersökning och den här gången fick han diagnosen Endokardit.
När jag skulle hämta Ludde från sjukhuset den 2/4, frågade jag veterinären om man kunde behandla infektionen med antibiotika, fick svaret att ”det är svårt att nå infektionen med hjälp av antibiotika”, fick även veta att jag har Ludde på lånad tid. Enligt veterinären det behövdes en mirakel för att Ludde skulle bli bra igen. Luddes vård efter första operationen kostade ca 60 tusen kronor som jag själv fick betala.
Jag tog hem Ludde och väntade på mirakel men han blev bara sämre, sista dagen var han så svag att han inte kunde stå på benen. På kvällen den 4/4 åkte jag till sjukhuset för att låta min vän somna in.
Jag mår jättedåligt. Tankarna går runt i huvudet. Jag kanske skulle ha väntat några dagar till, det kanske var biverkningar av hjärtmedicinen som gjorde honom så dåligt. Det värsta av allt är att jag inte var hos honom hela tiden när han fick somna in. Jag gick ut efter att han hade fått lugnade och somnat. Jag borde ha stannat hos honom tills han slutade andas. Jag kunde bara inte se min bästa vän dö framför mig………….