Ge mig ditt recept på den godaste köttfärssåsen!
Ja som sagt, köttfärssås kan ju vara så himla gott, men jag tycker aldrig jag får till den. Hur gör man den bästa köttfärssåsen?
Ja som sagt, köttfärssås kan ju vara så himla gott, men jag tycker aldrig jag får till den. Hur gör man den bästa köttfärssåsen?
Favoritar, vill gärna prova nytt med ;)
Tricket är att den ska stå å puttra läääänge på spisen. Mycket färska kryddor ger ett perfekt resultat!
Champinjoner
Lök
Riven morot
Sweet chili
Vitlök
Timjan
Rosmarin
Oregano
Peppar
salt
Krossade tomater
Tomatpure
Färska tomater
Pricken över iet är en stooor matsked mango chutney :)
Givetvis köttfärs då med :)
Det ska ta minst en timme att göra!
Köttfärs
Fryst basilika
Riven morot
Lök
Vitlök
Kalvfond
Balsamvinäger
Socker
Salt
Peppar
Ev lite strimlad paprika på slutet
Tomatkross också givetvis. Låt koka in länge
Jag använder nötfärs, lök, krossade tomater, majskorn, kidney bönor, crème fresch med paprika och chili smak. I bland även champinjoner i. Låt stå och puttra och det blir sååå gott:)
600 gKöttfärs gärna älg bryns i smör
1 gul Lök
1 klyfta Vitlök
1 burk krossade tomater
2 oxbuljong
2 msk ketchup
1 msk soja
1 tsk pepparmix
1 st lagerblad
1-2 msk grillkrydda
salt
1 tsk paprikapulver
3 dl grädde
2 dl vatten
1 msk torrpulver av bea sås
1-2 msk smör röres i mot slutet
Jag gör i järngryta och så ska den puttra länge!
Du behöver
morötter
stjälkselleri
gul lök
mutti tomatpuré
vitt vin
mutti plommon- eller körsbärstomater (hela)
mutti tomatkross
köttfärs
flingsalt
nymald svartpeppar
(lagerblad)
Börja med att fräsa de rivna morötterna tillsammans med hackad gul lök och stjälkselleri i småbitar. När det blivit mjukt (ej brynt) klickar du ner tomatpuré och rör om. Sedan vitt vin. Låt puttra medan du bryner köttfärsen i en stekpanna. Salta och peppra färsen.
Häll i tomatkross och plommon/körsbärstomater skurna i bitar (kladdigt jobb men det blir gott). Puttra.
Häll i köttfärsen och ev ett lagerblad, gärna färskt. Rör om och ha ev i lite vatten för nu ska det puttra så länge du har tid. Rör om då och då och kontrollera att det inte blir för torrt.
Det här låter ju enkelt och smaklöst men det blir fantastiskt gott och fräscht utan vitlök. Det är den godaste köttfärssåsen jag vet!
Hackar gul lök och vitlök fint, steker det i olja eller margarin tillsammans med mycket torkad timjan och basilika - kanske ca 1-2 msk av varje. När det har stekt en stund tillsätter jag köttfärs, så får allt steka tills köttfärsen är genomlagad. Strör sedan över vetemjöl, ca 3-4 msk till 400 gr köttfärs och sedan på med ketchup ganska rikligt. Rör ihop detta till en "gegga", tillsätt sedan vatten och rör ut alltsammans så det blir jämnt. Spä med vatten tills du får önskad konsistens, krydda med salt och peppar. Supergott!!
Tack för alla recept, nu blir det till att testa!