• Svar på tråden Ge mig ditt recept på den godaste köttfärssåsen!
  • Eleonor01

Tricket är att den ska stå å puttra läääänge på spisen. Mycket färska kryddor ger ett perfekt resultat!

Champinjoner
    Lök
    Riven morot
    Sweet chili
    Vitlök
    Timjan
    Rosmarin
    Oregano
    Peppar
    salt
    Krossade tomater
    Tomatpure
    Färska tomater
    Pricken över iet är en stooor matsked mango chutney :)
    Givetvis köttfärs då med :)

Det ska ta minst en timme att göra!

• Vanilla ice queen

Köttfärs
    Fryst basilika
    Riven morot
    Lök
    Vitlök
    Kalvfond
    Balsamvinäger
    Socker
    Salt
    Peppar
    Ev lite strimlad paprika på slutet

• Vitblomma

Jag använder nötfärs, lök, krossade tomater, majskorn, kidney bönor, crème fresch med paprika och chili smak. I bland även champinjoner i. Låt stå och puttra och det blir sååå gott:)

• tro  hopp  kärlek

600 gKöttfärs gärna älg bryns i smör
    1 gul Lök
    1 klyfta Vitlök
    1 burk krossade tomater
    2 oxbuljong
    2 msk ketchup
    1 msk soja
    1 tsk pepparmix
    1 st lagerblad
    1-2 msk grillkrydda
     salt
    1 tsk paprikapulver
    3 dl grädde
    2 dl vatten
    1 msk torrpulver av bea sås
    1-2 msk smör röres i mot slutet 

• Rocket Mania

Jag gör i järngryta och så ska den puttra länge!

Du behöver
    morötter
    stjälkselleri
    gul lök
    mutti tomatpuré 
    vitt vin

mutti plommon- eller körsbärstomater (hela)
    mutti tomatkross 

köttfärs
    flingsalt
    nymald svartpeppar
    (lagerblad)

Börja med att fräsa de rivna morötterna tillsammans med hackad gul lök och stjälkselleri i småbitar. När det blivit mjukt (ej brynt) klickar du ner tomatpuré och rör om. Sedan vitt vin. Låt puttra medan du bryner köttfärsen i en stekpanna. Salta och peppra färsen.

Häll i tomatkross och plommon/körsbärstomater skurna i bitar (kladdigt jobb men det blir gott). Puttra.

Häll i köttfärsen och ev ett lagerblad, gärna färskt. Rör om och ha ev i lite vatten för nu ska det puttra så länge du har tid. Rör om då och då och kontrollera att det inte blir för torrt. 

Det här låter ju enkelt och smaklöst men det blir fantastiskt gott och fräscht utan vitlök. Det är den godaste köttfärssåsen jag vet! 

• Drömmar och förhoppningar

Hackar gul lök och vitlök fint, steker det i olja eller margarin tillsammans med mycket torkad timjan och basilika - kanske ca 1-2 msk av varje. När det har stekt en stund tillsätter jag köttfärs, så får allt steka tills köttfärsen är genomlagad. Strör sedan över vetemjöl, ca 3-4 msk till 400 gr köttfärs och sedan på med ketchup ganska rikligt. Rör ihop detta till en "gegga", tillsätt sedan vatten och rör ut alltsammans så det blir jämnt. Spä med vatten tills du får önskad konsistens, krydda med salt och peppar. Supergott!!

MA juni -11, MF december -11, Plussat jan -12 - ska jag äntligen bli mamma?
Svar på tråden Ge mig ditt recept på den godaste köttfärssåsen!