• Anonym

Tonåring

Hej! Min syster har en dotter som är 17 år som inte vill träffa sin mamma. Jag tror att problemet är att min syster var otrogen mot hennes pappa för åtta år sedan. Och att hon gift sig med denna man som hon var otrogen med, som är en nyckter alkholist. Man förstår ju att hon kan vara arg och besviken. Men hon vill inte i överhuvudtaget veta av sin mamma och är jätteotrevlig. Min syster skriver ofta mail till henne att ho älskar henne men får bara obehagliga svar tillbaka om hon får nått. Nu fyller hon arton och vill inte ha present eller nått av sin mamma. Hon säger att hon valt bort henne som sin dotter. Och hon ville inte gå på BUP  längre heller. Har du nått tips hur hon kan försöka göra?

• Svar på tråden Tonåring
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Det låter som om din syster kanske inte har just någon kontakt med sitt ex, dvs systerdotterns pappa. Kan det vara så att han fortfarande är mycket kränkt över otroheten och har lagt över mycket av detta på dottern?
    I realiteten borde det ju inte vara dottern som var arg och avståndstagande.
    Jag förstår att dottern inte vill gå på BUP. Hon har ju bara fått rollen som konfliktbärare. Man kan säga att pappan kanske inte jobbat särskilt hårt på att få till kontakten mellan mor och dotter. Där gör han sin dotter en otjänst, men han får själv sällskap i sin övergivenhet.
    Den enda väg din syster kan ta i detta är nog att ta kontakt med sitt ex och kanske med hjälp av samtal på familjerådgivningen gemensamt komma fram till hur pappan skulle kunna underlätta dotterns kontakt med sin mamma.
    I övrigt tycker jag att din syster ska fortsätta att skicka brev och presenter och visa att hon verkligen inte har valt bort sin dotter.

Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Tonåring