• emoni23

Tvättmaskin stannar mitt i

Hejsan!

Undrar om någon kan hjälpa mig,

har en toppmatad husqvarna som är rätt så ny, den pausar mitt i tvätten, är det något som behöver bytas?

Någon som vart med om detta?

SOm har en idé om varför det blir såhär?

Tycker inte den bör vara slut då det är bra märke och allt. 

• Svar på tråden Tvättmaskin stannar mitt i
  • emoni23

hamnade fel jag ska lägga den på rätt ställe i övrigt

• riboflavin

Vi hade samma fel på en toppmatat tvättmaskin, det visade sig att felet var att det lilla "hjul" som matade fram tvättmedel och sköljmedel från respektive fack var igensatt och därför inte rörde sig, då gick heller inte tvättprogrammet vidare.

Nu vet inte jag om husqvarnamaskinerna är likadana, men jag hade börjat med en ordentlig rengöring. 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • emoni23
    riboflavin skrev 2012-04-06 16:28:08 följande:
    Vi hade samma fel på en toppmatat tvättmaskin, det visade sig att felet var att det lilla "hjul" som matade fram tvättmedel och sköljmedel från respektive fack var igensatt och därför inte rörde sig, då gick heller inte tvättprogrammet vidare.

Nu vet inte jag om husqvarnamaskinerna är likadana, men jag hade börjat med en ordentlig rengöring. 
    Hejsan!

Våran är också toppmatad det glömde jag att skriva, rengöring hur? jag har rengjort det lilla filtret där nere, och jag har märkt att sköljmedlet är kvar i facket, när jag tvättat, men har rengjort facken, något mer ställe??? jag är inte direkt teknisk o vet inte vart "motorn" sitter. 
  • emoni23

Jag provade att köra den tom nu men den stannar igen då alltid på 43 min kvar.... så typ inget av programmet är gjort och den tömmer inte och centifrugerar inte... det måste jag alltid göra med just dom programmen. 

• riboflavin
    emoni23 skrev 2012-04-06 16:37:03 följande:
    Hejsan!

Våran är också toppmatad det glömde jag att skriva, rengöring hur? jag har rengjort det lilla filtret där nere, och jag har märkt att sköljmedlet är kvar i facket, när jag tvättat, men har rengjort facken, något mer ställe??? jag är inte direkt teknisk o vet inte vart "motorn" sitter. 
    Det hjul jag menar satt på våran mellan luckan och tvättmedelsfacket, där vattnet kommer in via tvättmedels och sköljmedelsfacken, anledningen till att maskinen stannade vara att det "hjulet" med små hål i inte roterade, det ansvarade för att vrida fram programhjulet till nästa programsteg.
  • emoni23

Aha det ska jag kolla när den tuggat färdigt det här programmet.

jag har hört något om något kol vad är det? 

• riboflavin
    emoni23 skrev 2012-04-06 17:56:38 följande:
    Aha det ska jag kolla när den tuggat färdigt det här programmet.

jag har hört något om något kol vad är det? 
    Nu är jag absolut ingen expert men som jag har förstått det så är kolens funktion att överföra ström mellan stator och rotorn, när de bli nedslitna uppstår glapp och motorn roterar inte alls eller roterar inte på vissa varvtal. 

Jag har aldrig varit med om det själv men de ska tydligen inte vara svår att byta.

• emoni23
    riboflavin skrev 2012-04-06 18:33:56 följande:
    Nu är jag absolut ingen expert men som jag har förstått det så är kolens funktion att överföra ström mellan stator och rotorn, när de bli nedslitna uppstår glapp och motorn roterar inte alls eller roterar inte på vissa varvtal. 

Jag har aldrig varit med om det själv men de ska tydligen inte vara svår att byta.

Nä okej, jag hoppas att det är den där grejen du sa, kolet har jag ingen aning om hur man byter. 
  • riboflavin
    emoni23 skrev 2012-04-06 18:41:11 följande:
    Nä okej, jag hoppas att det är den där grejen du sa, kolet har jag ingen aning om hur man byter. 
    Fanns fina instruktioner på Youtube :), som nybliven husägare hade jag aldrig klarat mig utan youtube...
    Kolen heter motor brushes på engelska. 
  • emoni23
    riboflavin skrev 2012-04-06 18:43:14 följande:
    Fanns fina instruktioner på Youtube :), som nybliven husägare hade jag aldrig klarat mig utan youtube...
    Kolen heter motor brushes på engelska. 
    Aha det var nåt nytt jag är lägenhetsråtta så blev helt paff när den inte fungerade, här sitter jag med en sölig 7 månader, en uppbokad tvättstuga och en smockad tvättkorg liksom haha snabba lösningar gäller så då e you tube jättebra :)
  • emoni23

Hade du en husqvarna? 
    Jag ghittar inget sånt hjul när jag tar bort tvättmedelsfacken har jag bara en svart gummigrej + två hål där. 

• riboflavin
    emoni23 skrev 2012-04-07 07:58:21 följande:
    Hade du en husqvarna? 
    Jag ghittar inget sånt hjul när jag tar bort tvättmedelsfacken har jag bara en svart gummigrej + två hål där. 
    Nix, våran var en cylinda har jag för mig.

• vike

täppt i utloppet så den inte kan tömma? isåfall rengör silen bakom luckan längst ner Solig

Svar på tråden Tvättmaskin stannar mitt i