Går det att klä om fåtöljer som ser "krångliga" ut?
Klarar en vanlig "halvhändig" person att klä om en fåtölj som är lite mer krånglig? Se nedan..
Klarar en vanlig "halvhändig" person att klä om en fåtölj som är lite mer krånglig? Se nedan..
Ja, det tror jag. Om du nu är nöjd med resultatet på fåtöljen som du visar. Det ser ut som ett hemma jobb. Definitivt ingen tapetserare som klätt om den fåtöljen.
Lite roligt, det är faktiskt en fåtölj som säljs på en butik- men håller med den är inte alls perfekt!
Jag är bara så osäker, hur gör man för att komma igång? Vad är första steget, är det med häftpistol eller hur gör man?
He he, ja tänk vad det går att sälja i butik...
Om fåtöljen du ska klä om ser någorlunda ok ut kan du försiktigt plocka bort det gamla tyget och använda det som en ungefärlig mall. Tänk på mönsterpassningen på det nya tyget.
Det är smart att dokumentera "avklädningen"av fåtöljen genom att ta foton. Blir lättare att komma ihåg hur det ska se ut.
Det går bra att använda häftpistol som gör jobbet lättare, eller nubb. Använder du häftpistol är det bra med en elektrisk eller en som drivs med tryckluft. Hand varianten gör att man blir väldigt trött i handen och det kan vara svårt att få i klammern helt om träet är hårt.
Lycka till!
Men eller hur? Haha ;)
En miljon tack! Jag tror jag ska våga mig på det.... Brukar man börja med någon särskild del av fåtöljen?
Haha min tanke var den samma som fegmatikern... Det var inte särskilt välgjort på bilden. Tror absolut att du fixar det.
Jag lägger nog in en liten varning - har du ingen erfarenhet att klä om möbler så är det där verkligen inte någon lätt modell att börja med... Visst, du får säkert ihop det på ett eller annat sätt, men jag utgår ifrån att du faktiskt vill få ett snyggt resultat? Jag är inte helt säker på att du kommer lyckas med det. Men vad vet jag, du kanske är en naturbegåvning ?
Tänk på att jämföra det tyg du klär om i med det befintliga när det gäller grovlek och stretch, ska du använda det gamla tyget som exakta mönsterdelar bör tygerna vara likvärdiga.
Lycka till med projektet, om du ger dig på det!