Curlade barn eller ej?
Orkade inte läsa sista delen av ditt inlägg (sorry, det var så långt
) Men spontant känner jag väl så här:
1. Man kan förhandla och resonera med barn. Ibland! Inte alltid. Barn behöver även lära sig att det faktiskt är föräldern som bestämmer.
2. Min uppfostran säger att man aldrig avbryter (om det inte gäller nåt extremt akut) och definitivt inte vuxna som pratar. På detta vis kommer jag också uppfostra min dotter sen får folk tycka jag är hur hemsk som helst, I don't care.
3. Vad gäller läggtider kan det även här vara lite olika. Dottern kan somna allt från kl 18 till 23 lite beroende på om hon sovit något på dan. Det jag går efter är hur pass hon faktiskt orkar med dagarna och hittills har det inte påverkat hennes ork dagtid. Hade det gjort det hade vi fått ordna om rutinerna helt enkelt. Hon ska må bra, det är det viktigaste.
4. Att hålla sitt ord är superviktigt i barnuppfostran. Oavsett om det gäller s.k. straff eller belöningar. Här hemma kör jag belöningar i olika former så långt det går men ibland är straff nödvändiga. Eftersom dottern bara är 21 månader så består oftast straffen av att hon kanske inte får ha vissa saker på en stund eftersom hon trotsar och gör saker hon inte får för att testa gränserna. Men det viktigaste är att fullfölja. Om barnen inte stänger av spelet och man har hotat med spelförbud hela dagen, ja då bör det vara spelförbud hela dagen också. Om barnen har varit duktiga och gjort vad dom ska och man har lovat dom en runda till lekplatsen som belöning, ja då får man se till att masa sig iväg till lekplatsen också. Barn ska känna att de kan lita på sina föräldrar oavsett situation.
Ju äldre barnen blir desto mer tycker jag de kan få att säga till om och vara med och bestämma MEN det är vi föräldrar som har huvudansvaret och därför också vi som faktiskt har slutgiltiga ordet.
Så här ser jag på det iaf. Jag är fullt medveten om att det finns många där ute som både håller med och säger emot. Men detta funkar för oss och jag har en glad, sprallig, helt normal dotter som ofta får beröm för hur duktig hon är när vi är nånstans.
![]()