• The bad seed

Curlade barn eller ej?

Anonym skrev 2012-04-10 19:32:24 följande:
    Härligt med en pappa som står upp för sig och sina barn!
    Jaha... Och vad är det han "står upp mot" ts för? 
    Vad har hon gjort, utan att inte vara enig med han? 

Helt enig Soffliggaren att han lägger det på barnen när det är han som inte kan ta kritik, kompromissa och allt det andra man måste göra OAVSETT VEMS BARN DET ÄR! 
  • The bad seed
    Anonym skrev 2012-04-10 20:21:57 följande:
    Vad menar du? Han vill ha det på sitt sätt med sina barn, ts riktade kritik mot hur han valde att ha det och göra mot och med dem och han tog konsekvenserna av det och gjorde slut med ts. Det ser jag som ett bra beslut. Varför ska man vara tillsammans med någon som har åsikter om hur man ska bemöta sina barn om man inte håller med om det som uttrycks.

Fler borde förstås följa den här mannens exempel.
    Så det du egentligen säger är att en förälder alltid kan och skall köra på på sitt oavsett och aldrig behöva ta hänsyn till en ny partner -bara för att denna inte är barnens föräldrar? 
    Eller vad menar du?
    Varför får man inte rikta kritik mot någon när man anser att deras sätt att uppfostra på är negativt för båda barnen och den resterande familjen? Om det vore motsatt och denna pappan var jättehård, straffade utav helsike och inte gav barnen lov att vara barn -hade det fortfarande varit fel av ts att komma med kritik?  
  • The bad seed

Om jag INTE fick ha åsikter och meningar om min sambos uppfostran av sin dotter, och han alltid tok henne och sitt sätt att göra saker på i försvar, hade jag gjort slut (om vi inte hade haft barn tillsammans). 
    Så länge hans barn bor i VÅRT hus ska man enas om reglerna.
    Väljer man att bli ihop med en person, måste man ta hänsyn till denna och lyssna på vad denna har att säga.  

• The bad seed
    Anonym skrev 2012-04-10 20:56:04 följande:
    Men vad är det du opponerar dig emot? Du skulle göra slut om situationen var en som inte passade dig. Mannen i trådstarten gjorde slut för att situationen var en som inte passade honom. 

Och den här ts bodde för övrigt inte i mannens hus varför det torde vara rimligt att han är den som ställer upp reglerna som gäller i HANS hus.  
    Nja skillnaden är väl som jag ser det, att jag inte hade villat leva med en man eller kvinna som inte ville slippa mig till när det kom till barnen, som inte ville samarbeta, kompromissa och blev arg om jag reagerade på att han/hon inte efterlevde sina egna eller våra regler. 
    Mannen här gjorde slut för att han ts också ville ha ett ord med i laget, för att han inte fick köra på precis som han ville. Och det var ett väldigt oroväckande tecken att han hela tiden vänder det till att ts inte gillar hans barn. Var även därför han gjorde det slut. Det säger faktiskt ganska mycket om hans mentala nivå. 
    Vill man ha ett förhållande, måste man ge och ta även om barnen bara är dina.

Men det jag också reagerade på var ju att du skrev  
    "Härligt med en pappa som står upp för sig och sina barn! 
    Alltså på mig värkar det som att du menar att ts skulle gjort något galt mot barnen eller nåt, när du skriver att han "står upp för barnen". 

Jo jag är enig, fler borde göra som denna mannen, men inte för att deres sambo/särbo/fru gör något fel, lägger sig i eller whatever. Men för att dom inser att DOM inte är mogna för ett vuxent förhållande och styvfamiljliv. Att dom gör det slut för att dom ser att det är dom själva som är orimliga och inte tar hänsyn till andra än sig själv och sina barn. Att dom inte visar sin partner respekt. 

I övrigt signerar jag Sinne12 sitt inlägg. 

• The bad seed
    Anonym skrev 2012-04-11 13:00:25 följande:
    Jag menar det..Men å andra sidan, jag har ingen bonusförälder som gnäller så tror vi kör på
    Du kör på även om du ser vad du gör med dina barn, bara för att dom inte har en bonusförälder som "gnäller"? 
    Är dina barn snällare, eller bättre och din uppfostran bättre för att "ingen ser"?
    Jag förstår inte helt...?  
  • The bad seed
    Anonym skrev 2012-04-11 18:03:12 följande:
    Helt rätt att avsluta.
    Min man hade inte heller blivit långvarig här om han lagt sig i hur jag tog hand om mina barn, det klarade jag långt innan jag träffade honom.  
    Får jag då fråga dig vilka förväntningar du har på din man? 
    Inga alls hoppas jag?
    Ingen lämning och hämtning på dagis/skola, ingen läxhjälp, inget körande hit och dit med dina barn, han nattar aldrig och behöver heller inte laga frukost, middag eller någon ting?
    Och om det påverkade honom i hans eget hem, så skulle du bara kickat ut honom utan ens att lyssna på vad han säger och försöka kompromissa lite? Lyssnat i stället för att vara på offensiven på én gång?

Jaja, inte konstigt det är många skillsmässor...  
  • The bad seed
    Ess skrev 2012-04-11 20:29:53 följande:
    Anonym borde kanske skrivit "Härligt med en pappa som står upp för sig och sina åsikter ang uppfostran".

Ts har ju precis som du skriver inte gjort något mot barnen. Hon har bara opponerat sig emot pappans uppfostran eller brist på sådan.
    Ja det ville nog varit bättre!
    För det är i allafall inte barnen han egentligen "står upp" för, då han gör dom en stor björntjänst. 
    Det är han och hans ego ville jag sagt. Flört 
  • The bad seed
    Anonym skrev 2012-04-11 20:17:41 följande:
    Varför skulle jag inte ha några förväntningar på honom? Vi är numera gifta sedan ett antal år tillbaka. 

Jag skulle förstås ha tyckt att det var extremt märkligt om han haft synpunkter på vilka regler och val jag hade och gjorde för mina barn innan vi ens bodde tillsammans. Oacceptabelt i mitt tycke. Varför skulle något som fungerade för mig och mina barn kritiseras eller ändras av en annan människa? 

I övrigt anser jag att man kan ha rimliga förväntningar på den man lever samman med utan att det per automatik ska hänga ihop med att den andra tvunget måste få tycka, tänka och ha något att säga till om om absolut allt. Jag vet att det förefaller totalt surrealistiskt för de av er som känner er utanför så fort den i lever ihop med gör på ett sätt som ni inte först godkänt. Men alla har liksom inte behov av att laga sådant som inte ens är trasigt, bara för att kunna se och känna sin egen prägel på situationen och personen (bonusbarnen och mannen)  i tron att det är så mycket bättre. 

Det vill säga, min man kan mycket väl läsa läxor ihop med mina barn utan att samtidigt känna behov av att uttrycka sin talan, lägga in sitt mandat, vetobelägga, blanda sig i, ta över, insistera, kräva, ställa ultimatum, gråta, skälla, skrika, känna avundsjuka, svartsjuka och allt möjligt annat skevt bara för det. 
    Du kan ju inte förvänta något av honom om inte han får vara med å ta gemensamma beslut i eran familj! 
    Man kan inte förvänta eller kräva utan att ge. 

Men om din man är nöjd med ditt sätt att uppfostra på och det inte påverkar honom negativt och han anser att det är bra för dina barn, så är ju allt väl. 
    Men vad om han inte var det och uttryckte missnöje? Om han kom med förslag på ändringar så att även han kunde känna sig som hemma i sitt eget hem? Och om han menade att du gjorde något riktigt fel och han förklarade varför, ville du inte ens reflekterat över om det kanske kunde vara något i det han sa? Eller skulle du gått i försvar på en gång, bara för att "du är mamman och vet bäst" (något som är rent bullshit -att föräldrarna alltid vet bäst alltså!)? 
    Bara för att man har barn kan man inte köra på som man vill. Inte om man vill bygga upp ett gott förhållande som kanske kan leda till ett samboerskap och kanske ett ekteskap (om önskelig). Då måste man vara lite ödmjuk och inte tro man alltid vet bäst. Kanske din man kan se saker du inte ser, fördi han står lite utanför? 

Alltså, om du curlade sönder dina barn, gjorde precis allt för dem, köpte saker hela tiden, tröstade oavsätt hur barnen betedde sig osv, och detta ledde till att dina barn inte betedde sig bra mot andra, och bara förväntade saker hela tiden. Och din pojkvän som du gärna ville flytta tillsammans med och starta ett liv med, tyckte att det var svårt att förhålla sig till dina barn pga detta, så ville du bara sagt "tough shit" och gjort slut? Du ville inte kanske pratat med honom och anpassat dig och dina regler lite? 

Man måste inte på död och liv få vara med å bestämma absolut allt. 
    Men din man bor lika mycket i ditt hus som dig och dina barn eller? 
    Ja då måste du även ta hänsyn till honom, om han tycker något är fel eller inte trivs. 
    Du kan älska dina barn även om du visar hänsyn till andra också!

"utan att samtidigt känna behov av att uttrycka sin talan, lägga in sitt mandat, vetobelägga, blanda sig i, ta över, insistera, kräva, ställa ultimatum, gråta, skälla, skrika, känna avundsjuka, svartsjuka och allt möjligt annat skevt bara för det." 

Ser du inte att det är lite skillnad på alla dessa saker du mixar i hop i en mening? 
    Det är inte bra att skrika, skälla och ställa ultimatum här och där. Men man måste kunde förvänta att få blanda sig lite i, insistera på vissa saker (som att du är konsekvent övenför dina barn om du har sagt du ska vara det) och få uttrycka sin talan! 
    Det är hans hem och hans familj, även fast det inte är hans biologiska barn. 
    Att din man inte känner behov av att säga till eller så, beror nog på att saker fungerar hemma hos er och han är enig i hur du gör saker. Och det är bra. 
    Men om det inte vore så? 
  • The bad seed
    M166 skrev 2012-04-12 00:27:46 följande:
    Det är nog mycket känsligt när man kritiseras för sina uppfostringsmetoder, men har ni som tycker att TS:s numera ex curlingsstil är helt ok någon gång funderat på BARNENS FRAMTID i t. ex. Arbetsliv? Eller tror ni att det är någon annans uppgift att lära dem vad konsekvenser betyder?
  • The bad seed
    Anonym skrev 2012-04-13 11:59:21 följande:
    Det kommer att vara på exakt samma sätt om du och din man skiljer er och dina, i ditt tycke väluppfostrade barn som vet vad konsekvenser betyder, ska bo ihop med pappas nya kvinna. För då kommer i många fall den nya kvinnan ändå att tycka att dina barn är curlade eftersom det troligen skiljer sig i uppfostran, krav och förväntningar från den nya kvinnans håll. Lägg till att hennes "instinker" säger henne att barnen är aliens som inte är präglade av henne själv så har du samma problem all over again. 
    Struntprat! 
    Detta fallet tycker iallafall jag är ganska extremt.
    Frågan är hur tänker föräldrar som curlar sönder sina barn.
    Dom flesta (hoppas jag!) kör inte på det viset ts' ex gör. 

Och sluta blanda ihop totalt olika trådar tack! 
Svar på tråden Curlade barn eller ej?