Anonym skrev 2012-04-13 11:59:21 följande:
Det kommer att vara på exakt samma sätt om du och din man skiljer er och dina, i ditt tycke väluppfostrade barn som vet vad konsekvenser betyder, ska bo ihop med pappas nya kvinna. För då kommer i många fall den nya kvinnan ändå att tycka att dina barn är curlade eftersom det troligen skiljer sig i uppfostran, krav och förväntningar från den nya kvinnans håll. Lägg till att hennes "instinker" säger henne att barnen är aliens som inte är präglade av henne själv så har du samma problem all over again.
Nejdu, det kan jag absolut inte hålla med om. För det första så har TS beskrivit ganska noga vad som pågår och jo, det ÄR curling av värsta slag. Eller lathet. Visst är det i stunden enklare att ignorera barnens respektlöshet (TS tredje inlägg, tror jag), men vart det ledar i längden borde vara ganska tydligt, eller? Sedan är det inget konstigt att man tycker att andras (exets då) uppfostran är underlig eller konstig. Men som DU säger det så handlar det automatiskt om oacceptans. Jag hoppas ändå att ifall jag någon gång hamnar i den av dig beskrivna situation att de nya respektive försöker att vara någorlunda objektiva i sin bedömning. Att uppleva någons uppfostring som konstigt betyder nämligen inte alls att man kritiserar den per se. Och visst skulle jag försöka att vara öppen för de nyas förslag, i alla fall OM de skulle kunna förklara varför deras förslag är bättre.