Curlade barn eller ej?
Anonym (För hård?) skrev 2012-04-07 18:55:35 följande:
Vi är inte sambo på pappret än, men jag är väl där mer än jag är hemma i ärlighetens namn. Men det är just hur det ska bli om/när vi blir sambo som jag funderar på. Nu kan jag ju åka hem och titta på TV om så är, eller åka hem bara när jag tycker det blir för mycket. Men flyttar vi ihop blir ju hälften (varannan vecka) av min tillvaro mitt i smeten. Även om jag tittar bort och även om barnen (än i alla fall) respekterar mig när jag är själv med dem, så kommer ju curlandet säkerligen gå mig på nerverna än mer än innan. Reaktionerna hitintills har mest varit för barnens skull, att jag tyckt det inte gagnar barnen i långa loppet som det är. Men jag misstänker att det kommer riskera att störa på en helt annan nivå om det är mitt hem (också) det försiggår i. Att inte kunna åka hem när jag får nog helt enkelt.
Pappan tog det ju kanske inte direkt bra när det togs upp nu, utan förutom då att han anser jag är på tok för hård så tog han det som ett angrepp på barnen, att jag tycker illa om dem. Det gör jag inte, tvärtom. Men antar risken är att det smittar över på barnen om man har det under näsan hela tiden? Att jag just får "agg" mot barnen som du skriver. Än har jag INTE det, det är pappan jag har "agg" emot om jag har det mot någon.
Då tycker jag att du ska ställa krav på pappan hur du tycker det ska va INNAN du ens funderar på att flytta samman. Annars kommer det bara att bli så att du efter några månader tröttnar, men då står du utan lägenhet och får börja om med att leta.
Funkar det inte för dig innan ni flyttat ihop så kommer det inte helt magiskt att förändras när du flyttar in. Gör absolut ingenting innan du tycker att det känns rätt och du känner att pappan lyssnar på dig.