• Lotta o E

    Akvarium placering.

    Hej!!
    Vi har tänkt att sätta upp med akvarium igen, men funderar då på ett 112liters istället för det gamla på 54liter.
    Min fundering är bara vart man kan ställa ett så pass stort (tungt) akvarium. Hade tänkt ställa det på en ikea malmbyrå som vi satt en en extra mittektion i. Alltså en extra delning i mitten så det blir 3 sidor som delar på tyngden. Tror Ni det räcker? Eller blir akvariumet för tungt? Hat dessutom helgen på oss att bestämma om vi vill köpa ett helt nytt 112 liters med tillhörande belysning, pump o doppvärmare för 940kr, är det dyrt?? Tack för all hjälp vi kan få!  

  • Svar på tråden Akvarium placering.
  • riboflavin

    Malmbyrån är en stadig pjäs, vi hade ett 300 liters på den största helt utan problem. Men man bör vara försiktig med att skvätta vatten då spånskiva och fukt inte är en så bra kombination.

    940 kr låter som ett bra pris, se till att doppvärmaren och pumpen är dimensionerade för akvariets storlek bara.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Lotta o E

    Tack för ditt svar! Det är på zooaffären akvariumet finns så det ska nog passa ihop. Det var det sista de hade inne i just den modellen och de sätter sina priser efter vad de får i inköpspris så de kunde inte garantera att det blir lika billigt nästa gång. Men de har satt undan det åt oss att fundera på under helgen :)
     

  • Takex

    Det finns specialbyggda hyllor för akvarium som jag rekommenderar men folk har haft positiva resultat med Malm. Ofta har den börjat sjunka efter en tid men det är bara att hålla koll. Ska du ha ett akvarium på en möbel som Malm så köp såndär plast som en del människor har på sina matbord t ex. Det är billigt och lätt att klippa till. Det är oerhört viktigt att trät inte blir fuktigt.

  • Takex

    Juste, jag tycker inte 940 låter dyrt. Jag betalade runt 2 800 kr för mitt 155 liters med belysning och filter plus hylla. Och det var billigt.

Svar på tråden Akvarium placering.