• zoja

har ni betalat av era hus/lägenhetslån?

har ni betalat av ert boendelån? hus eller lägenhet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-08 14:20

När det gäller att göra sig skuldfri, vill jag här dela med mig utav ett boktips:

"the total money makeover" skriven utav Dave Ramsey.
    se även hans hemsida: www.daveramsey.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-08 23:32

ett annat tips är att kolla på
    "in debt we trust"
    mycket lärorikt för er so tror att ni är smarta när ni använder kreditkort...
    här är den: http://video.google.com/videoplay?docid=-9016886482738598023#

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-09 20:02
    ägger till fler bra böcker om ämnet ekonomi.

"ett rikare liv2 utav charlie söderberg och mattias,från lyxfälan.
    köp den här:
    www.bokus.com/bok/9789137133515/ett-rikare-liv-en-bok-om-din-tid-och-dina-pengar/

och även "vägen till din första miljon" skriven utav Tobias childfat,den finns här:
    www.bokus.com/bok/9789186691042/vagen-till-din-forsta-miljon-alla-kan-bygga-en-egen-pengamaskin/

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden har ni betalat av era hus/lägenhetslån?
  • Elaifiknow

Nej, kommer nog inte göra det på ett bra tag heller.

• Fidelis ad urnam

Nix och vi kommer inte göra det heller, kommer hinna flytta innan. Men när vi köpt hus kommer vi amortera mer och betala av snabbare. 

• zoja

att amortera ett miljonlån på 5år är ju bara 16.000kr/månad,kan inte förstå att fler inte gör så,ja just det ja,det beror ju på att de har massa andra fasta kostnader som gör att de inte har råd med det!

• Fidelis ad urnam
    zoja skrev 2012-04-07 20:36:32 följande:
    att amortera ett miljonlån på 5år är ju bara 16.000kr/månad,kan inte förstå att fler inte gör så,ja just det ja,det beror ju på att de har massa andra fasta kostnader som gör att de inte har råd med det!
    Alla prioriterar olika, behöver inte alls handla om för höga fasta kostnader. 
  • zoja
    Fidelis ad urnam skrev 2012-04-07 20:39:43 följande:
    Alla prioriterar olika, behöver inte alls handla om för höga fasta kostnader. 
    jag kan inte se att et handlar om något annat än för höga ostnader som gör att man inte har råd att amortera saftigt.
    många väljer exempelvis att åka på semester,och tar det på kredit..det där har jag aldrig fattat och kommer inte fatta heller...
  • Göteborgsmamman75

Nej det har jag inte gjort. Anledningen till det är att vi tänker bo här i typ 40 år till och om 40 år kan vi ju hoppas att 1 miljon kronor är ungefär som en månadslön för den som arbetar då, så då går det lättare att betala av.

Medans som ovan skrev att 16000 kr per månad i 5 år är vad som krävs känns just nu som rätt mycket pengar att betala av när inflationen kan sköta 2 % amortering åt en varje år ändå utan att man behöver göra någonting.

Kanske vi inte har lika mycket inflation i framtiden men åtminstone 1-2 % lär det väl vara, så då blir det ju mycket mindre hål i plänboken om man betalar detta om säg 30 år istället för då kanske folk  en månadslön på kanske 50-100 000 kr eller så. Då kan man ju betala 16 000 kr per månad i 5 år utan problem om man vill bli av med sitt miljonlån

• MajaVira
    zoja skrev 2012-04-07 20:43:40 följande:
    jag kan inte se att et handlar om något annat än för höga ostnader som gör att man inte har råd att amortera saftigt.
    många väljer exempelvis att åka på semester,och tar det på kredit..det där har jag aldrig fattat och kommer inte fatta heller...
    Och jag kan inte se varför man ska betala av hela huslånet. Det räcker att man amorterar ner till en rimlig nivå, som med god marginal innebär att huset är mer värt än lånet - även om huspriserna skulle gå ner.
  • Fidelis ad urnam
    zoja skrev 2012-04-07 20:43:40 följande:
    Jag skulle aldrig ta en resa på kredit och förstår inte varför någon gör det, ser därför inte ner på dem som gör det och anser att de är korkade. Alla gör som de själva vill och bara för att jag tycker att någonting är fel betyder inte det att det är fel. 

Vad gäller amortering finns det nog många som till exempel inte vill binda upp sig på en hög amortering utifall någonting skulle ske som gör att de står kvar med sämre inkomst eller liknande, shit happens. 

• lotten77

Jag fattar inte heller riktigt varför man ska amortera som en idiot och snåla nu om man har tänkt bo länge i sitt hus? Klart man ska amortera men jag ser inte alls anledning till att leva snålt som faaan när läget är som det är nu?

Svar på tråden har ni betalat av era hus/lägenhetslån?