• Feline

Tips behövs till sörjande katt

Vår katt sörjer.

För två veckor sedan var vi tvungna att låta hennes mor somna in. Dottern, som trots sina 11 år alltid varit kattunge, är ensam kvar. Självklart är det jobbigt att bli ensam men nu har hon nästan blivit halvt apatisk och äter knappt något. Dricker lite bara. Tappat ett halvt kilo. Bär jag henne till maten tittar hon bara på mig.

Kurrar och tycker om att kela fortfarande, men söker inte självmant upp någon på eget initiativ... och då har hon alltid varit ett stort gosmonster!

Vad kan vi göra?

Vänlighet är smittosamt - låt oss skapa en epidemi!
  • Svar på tråden Tips behövs till sörjande katt
  • Marie-anne

vilket bra tips! tyvärr dock tog jag ej hem mixi efter jag varit hos veterinären, jag tyckte det kändes konstigt, utan vi åkte till min pappa som var med och sedan åkte vi och begravde katten i skogen en mil härifrån på landet.kan ej fatta att det är redan en vecka sedan, men min sotis verkar ej sakna mixi, men han tittade i buren när jag kom hem, men han äter och dricker och han verkar ej lika rädd att gå och äta nu som förut när han knappt fick röra sej för den andra katten som började fräsa och morra åt honom helt oprovocerat. jag vet ej vad det var för fel på mixi, men veterinären sa att hennes vita blodkroppar var för låga. djur är ett nöje, men den dagen när dom är så sjuka ,då är det hemskt!

• Feline

Tack för en bra länk!
    Vet inte varför jag inte tänkte på att söka på sådana sidor.
    Det känns bra att det är ett rätt vanligt sätt att regare på ,iaf. På tisdag pratar jag med vår vet.

Vänlighet är smittosamt - låt oss skapa en epidemi!
  • IceJossan

Jag håller inte med om att en ny katt bara är en stressfaktor. Väldigt många gånger har jag hört om raka motsatsen, att en ny katt varit helt rätt. Många katter vantrivs något fruktansvärt som ensamkatter och  är därmed i stort behov av en kompis. Har katten förlorat sin kära vän kan den snabbt komma på andra tankar om en ny krabat plötsligt knatar omkring där hemma. Så personligen rekomenderar jag att du snabbt börjar leta efter en passande kamrat till din kisse, en kamrat som passar henne, som har samma behov av närhet och bus som din kisse. Var hennes mamma den perfekta kompisen så leta efter en katt som är likadan till sättet gentemot din kvarvarande katt. Alltså, mös de ihop, gosade med varandra, tvättade varandra, lekte ihop, så leta efter en kompis med samma behov så att de får ut så mycket som möjligt av varandra. Rekomenderar dock inte en kattunge eller ungkatt till en 11-årig kisse eftersom det kan bli aaalldeles för jobbigt för "tanten" som kanske bara orkar leka litegrann.

• WhiteAngels

Eftersom han som nu är störst bland våra katter börjat gnälla och lixom är rastlös efter att vi fick låa vår andra stora somna in kommer vi att skaffa en kattunge som får dom på andra tankar.

Svar på tråden Tips behövs till sörjande katt