• Tosser

Majsvälling eller vanlig?

Vilken ska man välja?

Har börjat med välling till Ida på kvällen innan hon ska somna för natten. Men hon blir fruktansvrt hård i magen (vet att man kan använda plommonpure, messmör olja osv) Det jag tänkte på är, ska man istället välja majsvällingen? Eller är det bättre att vänja henne vid den "vanliga" vällingen? För vad jag har förstått så finns majsvällingen bara i 1 kategori eller vad man ska säga. Alltså inte från 6 mån, 8 mån osv...eller? Så då får man köra på med den hela tiden.
    Om jag då senare måste gå över till en tjockare välling så borde hon ju bli hård i magen även av den.

Hur har ni gjort? Kör ni med majsvälling eller vanlig? Blir dom hårda i magen? Ska man bara vänta ut det eller vad??

• Svar på tråden Majsvälling eller vanlig?
  • annsophie

eftersom min son alltid är lös i magen får han majsvälling, så den ska du nog inte köpa då eftersom den har lite stoppande effekt!

• Göteborgstjej

När min dotter var lös i magen gav jag henne majsvälling. Den stoppar upp jättebra...

• Cittra

Jag tror dom blir hård oavsett. I början gav jag Elias katrinplommonpuré om han inte hade bajsat under dagen. Nu händer det nästan aldrig, men märker jag det ger jag honom lite päron istället. Vet inte om det är lika effektivt, men det är definitivt godare.

• teskedsgumman

Övergången från "vanlig välling" till fullkornsvälling brukar ge diarré eftersom det ofta blir för mycket fibrer. Majsvälling är den mildaste och är bra att ge om inte magen är som den ska (typ vid magsjuka, diarré). Om den har någon positiv effekt på en bebis med hård mage vet jag inte, men du kan ju prova och se om det gör någon skillnad.
    Tänk på att inte blanda i för mycket pulver när du gör välling. Det kan vara orsaken till hård mage.

• Amorella

Jag är lite osäker på hur du menar, men du kan självklart byta mellan vällingarna hur som helst. Det är inte olika "steg" som måste följas. 6-månadersvällingen kan man ju ge länge. Man måste inte alls byta ut den mot 8-månadersvällingen. Det har inte vi gjort (vår baby är 9 månader). Att den är från 8 månader är för att det är fullkornsvälling med mer fibrer i som kan vara svårsmält för mindre barn. En del ger en välling vid ett mål och en annan välling vid nästa mål. Det beror ju på vad babyn gillar. Däremot är frågan om majsvällingen är bättre, eftersom majsvälling rekommenderas just till barn med magproblem som diarré.

• teskedsgumman

Åldersrekommendationerna på vällingen har också med energiinnehåll att göra. Ju äldre och mer rörliga barn, desto mer energi krävs.

• Tosser

Men oj!! då har jag tagit helt fel ser jag Trodde att majsvällingen var vid hård mage!!, Förlåt.

Är det alltså lika med risgröten (utan gluten) har den oxå lite stoppande effekt?

Då ska jag absolut INTE köpa majsvällingen Får ge henne plommonpure då istället.

• Tosser

Amorella: Att man inte måste följa olika steg som tex vid ersättningen vet jag. Tog mest bara upp det som ett exempel eftersom jag bara sett majsvällingen i en förpackning
    Men nu hade jag ju helt mixat ihop allt, trodde det var tvärtom. Majsvällingen som var till för hårda magar, så tokigt det kan bli ibland

• Amorella

teskedsgumman:
    Fast Sempers 6- och 8-månaders välling har exakt samma energiinnehåll och är oxå rätt likvärdiga i övrigt.

• Amorella

Tosser:
    Du kan ändå testa med majsvälling. Jag hade en liknande diskussion om gröt i en annan tråd och där var det mammor som tipsade om majsgröt som lösande - fast det egentligen rekommenderas som stoppande. Olika barn reagerar ju olika. Annars är det nog bara att köra på med olja, messmör, katrinplommon etc.

• Tosser

Amorella: Ja alltså en kompis barn är vanligtvis hård i magen av ersättningen, men då dom började ge majsvälling så bajsade hon varje dag.
    Kanske man kan "låna" några skoper majsvälling av dom och prova nån kväll

• Göteborgstjej

tosser: när emilia hade diarre blev vi rekommenderade att i stort sett bara ge henne två saker att äta: majsvälling och risgröt...

• Tosser

Så även risgröten har stoppande effekt alltså? Hm? Den som hon gillar så mycket

Hur som helst så är det ingen panik, hon bajsar ju men lite väl hårt tycker jag att det är.
    Får lätta lite på trycket med plommonpure till middag ikväll

• Amorella

Risgröt är väldigt stoppande tyvärr! Försök att varva med någon annan gröt. Hos oss är Sempers Majs-havre-gröt populär. Vi har oxå nyligen börjat ge Sempers Fruktgröt (fullkorn). Lite messmör i gröten är bra och så ösa på med fruktpuré, ej blåbär. Och mycket vatten att dricka.

Svar på tråden Majsvälling eller vanlig?