• Themis

Allt du undrat över men inte velat fråga om?

Det har funnits sådana här trådar förut och de har varit mycket lärorika. Fråga nåt som du undrat över så får andra medlemmar försöka ge ett bra svar.

Idag undrar jag faktiskt en sak vansinnigt mycket: VARFÖR vill kabinpersonalen alltid att fönsterluckorna ska vara uppe när planet startar och landar?

Jag fattar inte alls, planet kan väl inte bli avbalanserat av så lite eller?
    Eller är det någon sadistisk idé om att flygrädda borde öva sig?

Jag blir tokig!!

Men vad undrar du över?

Full frontal nerdity.
  • Svar på tråden Allt du undrat över men inte velat fråga om?
  • gbgtjej

Varför heter det "Marks kommun" när det inte finns någon ort där som heter det?
    De största orterna är ju Skene och Kinna...

Bra tråd!! ;)

• SilverWoman

Jag undrar idag varför föräldrar tar med sig snoriga barn till öppna förskolan? Gör de det avsiktligt för att smitta andra barn?Rynkar på näsanNu gråter min snart 5 månaders eftersom hans näsa är full av snorRynkar på näsan.

• Themis
    SilverWoman skrev 2012-04-08 10:58:02 följande:
    Jag undrar idag varför föräldrar tar med sig snoriga barn till öppna förskolan? Gör de det avsiktligt för att smitta andra barn?Rynkar på näsanNu gråter min snart 5 månaders eftersom hans näsa är full av snorRynkar på näsan.
    För att vissa anser inte att förkylning knappt är en sjukdom, antar jag. Vi har släkt som glatt går på släktträff och deklarerar mitt i maten att nu har de fyllt sig med värktabletter och nässprej för de är så förkylda så förkylda... *blä*

Men även för att barn kan gå snoriga i många veckor så det är omöjligt att vara hemma med dem så länge, och att det även känns onödigt när de i övrigt verkar fullt pigga.

Jag tycker det är vansinnigt svårt att bedöma själv ibland och jag åker ändå dit mest själv om folk sprider virus omkring sig, eftersom jag har defekta bihålor.
    Full frontal nerdity.
  • Mornie Alantie
    gbgtjej skrev 2012-04-08 10:56:08 följande:

Bra tråd!! ;)
    Det finns flera exempel. Botkyrka och Järfälla är också kommuner men det finns inga platser som heter så. Har ingen aning om varför dock.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • SilverWoman

Idag undrar jag faktiskt en sak vansinnigt mycket: VARFÖR vill kabinpersonalen alltid att fönsterluckorna ska vara uppe när planet startar och landar?
    Kanske för att människor vill se ut? Vid start och landning kan man se staden uppifrån, ganska så¨kul tycker jag. Tittar alltid ut från fönstret med spänningSkrattande Samt kan det handla om säkerhet så att i mörkret lyser planets lampor och ifall det skulle vara radar problem så kan alla se planet ändå, samma princip som på tunnelbanan.

• Themis
    gbgtjej skrev 2012-04-08 10:56:08 följande:

Bra tråd!! ;)
    Vad jag begriper så är Mark från början en benämning på häradet runtom, ungefär som ett landskapsnamn eller så.

1862 när en massa småsocknar rutom i Sverige slogs ihop till större kommuner så skulle det ju heta något, och då valdes det namnet.

Marks kommun är utritad på kartan i vänsterspalten här:

sv.wikipedia.org/wiki/Marks_kommun

Och hela Marks härad finns här:

sv.wikipedia.org/wiki/Marks_h%C3%A4rad
    Full frontal nerdity.
  • Themis
    SilverWoman skrev 2012-04-08 11:15:02 följande:
    Kanske för att människor vill se ut? Vid start och landning kan man se staden uppifrån, ganska så¨kul tycker jag. Tittar alltid ut från fönstret med spänningSkrattande Samt kan det handla om säkerhet så att i mörkret lyser planets lampor och ifall det skulle vara radar problem så kan alla se planet ändå, samma princip som på tunnelbanan.
    Men grejen var ju just att vi inte ville se ut för solen var skitstark och man har flugit nattflyg 6.5 timmar och vill bara sova, och ändå tvingar mänskorna en att öppna- varför??
    Full frontal nerdity.
  • SilverWoman
    Themis skrev 2012-04-08 11:17:17 följande:
    Men grejen var ju just att vi inte ville se ut för solen var skitstark och man har flugit nattflyg 6.5 timmar och vill bara sova, och ändå tvingar mänskorna en att öppna- varför??
    då låter det konstigt.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Themis skrev 2012-04-08 10:53:46 följande:
    Det har funnits sådana här trådar förut och de har varit mycket lärorika. Fråga nåt som du undrat över så får andra medlemmar försöka ge ett bra svar.

Jag fattar inte alls, planet kan väl inte bli avbalanserat av så lite eller?
    Eller är det någon sadistisk idé om att flygrädda borde öva sig?

Jag blir tokig!!

Men vad undrar du över?
    Jag har för mig att jag har läst om att det handlar om ren säkerhet, dels att man (passagerare) ska kunna se skador på planet och därför larma men framförallt för att man ska kunna orientera sig om något händer. Dessutom är lite ljus bättre än inget ljus så om planets elsystem slutar fungera så finns det i bästa fall dagsljus/månljus genom fönstren.
  • Mornie Alantie
    Themis skrev 2012-04-08 10:53:46 följande:
    - Om planet krashar och nödbelysningen fungerar dåligt är det bra att få in lite ljus.
    - Om planet krashar och måste evakueras är det bra om passagerarna inte blir bländade av ljuset när de kommer ut. 
    - Om planet kraschar underlättar det för räddningspersonalen om de kan se in i planet.

Detta enligt en bekant som jobbat som flygvärdinna. 
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
Svar på tråden Allt du undrat över men inte velat fråga om?