• NochA

Bilbarnstols problem?!

Nu är det dags för lilleman att byta från babyskyddet till en bilbarnstol. Frågan är nu vilken?!
    Jag har läst så att ögonen går i kors och ändå så har jag så svårt att välja.

Vi har en Volvo v40.
    Det ska oxå få plats en bältesstol till i baksätet och gärna en passagerare.

Till min dotter hade vi en Izi kid och den satt inte alls bra i bilen. Vi fick ha den i tiltad så mycket det gick bakåt och då var den ändå spikrak i ryggen. Så inte en sådan

Tacksam för snabba tips och råd!

• Svar på tråden Bilbarnstols problem?!
  • NochA
    Dinosaurie skrev 2012-04-08 13:58:27 följande:
    Britax Hi-Way har vi och är väldigt nöjda. Bra pris och vi har blivit rekommenderade den av många, både föräldrar och i butik (trots att det är en av de billigare).
    Ja, det är en av de som jag har tittat på. Funkar den bra till ett mindre barn?
    Man ställer in den när man sätter fast den så att den lutar lite bakåt och så reser man upp den i takt med att barnet växer om jag har förstått det rätt?
  • NochA
    view skrev 2012-04-08 14:05:22 följande:
    Ja har en acta graco till min från 0-4 år tror ja hätte bra för nackskyddet sitter på basen och sittdelen går att ta bort om du fattar va ja menar så har sittdelen hjul och handtag så man slipper bära
    Letade lite och jag antar att det är en Akta Graco Duologic som du har, den ända som jag kan hitta med isofix . Den passar tyvärr inte oss då den bara är upp till 18kg och jag vill kunna använda den längre. Tror inte att jag kommer ha så mycket nytta av isofixen heller då vi bara kommer att använda den i en bil.

Men tack för förslaget!
  • NochA
    Sisisisi skrev 2012-04-08 14:30:01 följande:
    Eftersom ni har så liten bil skulle jag välja britax maxway eller hiway och köpa en twoway om den blir urvuxen för tidigt... Klippan Triofix tar liten plats oxå!
    Mm, ja det lutar åt en Hiway för tillfället. Om han växer ur den för tidigt så kan man ju alltid köpa en rymligare
  • NochA

Det som jag tvekar på är att man inte kan justera sittläget på Hiwayen under färd.. det kan man ju t.ex. på Maxi Cosi Mobi och den verkar ju oxå vara bra?

• NochA
    Dinosaurie skrev 2012-04-08 14:40:12 följande:
    Jag har då aldrig tänkt tanken på att ändra sittläget under färd. Har aldrig gjort det annars heller.. Det är inte direkt någon stor skillnad på lutningen upplever jag.
    Om jag har förstått det rätt så ska Hi-Way vara från 0 kg men inte skulle jag sätta en liten i den. Min 14 mån åker perfekt :)
    Det är väl om de somnar så att huvudet inte åker fram. Men hiwayen kan man ju justera innan så då kanske den har en bra lutning ändå?
    Lilleman är snart 10 månader nu och han sitter stabilt. Så så liten är han inte
  • NochA

Nu har jag bestämt mig! Det blir en Hiway

Ingår det förankringsremmar eller får man beställa det oxå?
    Jag ska beställa på Jollyroom

• NochA
    Sisisisi skrev 2012-04-08 15:27:35 följande:
    Det brukar alltid ingå, antar att det gör det även på jollyroom.
    Hmm, det står inget om det så jag beställde det. Får väl ringa kundtjänst på tisdag och kolla.
    Dinosaurie skrev 2012-04-08 15:43:55 följande:
    Bra val  Skrattande
    Tackar! Det känns bra
  • NochA
    Gaytjej skrev 2012-04-08 16:12:22 följande:
    Jag har köpt  två st HiWay från Jollyroom och om du menar remmarna som sitter från lastöglorna i golvet o upp till stolen så; ja, de ingår!

Vi är nöjda med stolarna. Provade även BeSafe och Akta Gracos nya Belogic, men de kändes för stora i vår dåvarande bil (Subaru Legacy Outback, som eg inte är en liten bil). Nu har vi dem i gamla V70:n och även där fungerar de bra! 
    Ja, jag tror att det är de jag menar.
    Jaha, då blir det till att ringa o se om de kan ta bort dem från ordern.
  • NochA
    m2b skrev 2012-04-08 17:31:32 följande:
    Bygeln fram på hi-way II går att förlänga, dock tyckte jag inte det räckte i min v40, lillan skulle få sitta i den stolen när vid 7 månader för att hon hatade att åka i babyskyddet. Fick beställa extra kilen att ha under bygeln och då har det blivit mycket bättre, jag har även extra huvudstödet för att hon ska få så bra stöd som möjligt för huvudet. Nu sitter hon hur fint som helst.! Men hade jag köpt en idag några månader senare hade jag valt en max-way istället men den fanns ju inte då! =) Pappan har den i sin bil och den är oxå kanon.
    Får kolla om jag behöver beställa nån extra kil (om det finns) och extra huvudstöd. Finns detta att köpa på Jollyroom?

Mitt paket skulle skickas idag.
    Blir ett stort paket med Hiwayen och en Bugaboo bee+ all black
  • NochA

Vi har haft vår Hiway ett tag nu och vi är supernöjd. Lillkillen sitter jättebra och när han somnar så trillar inte huvudet fram på honom. Han verkar vara jättenöjd med stolen

• NochA
    dazazz skrev 2012-04-22 17:20:11 följande:
    Vilken tur, då sitter den nog bättre i er bil :)
    Ja den sitter jättebra
Svar på tråden Bilbarnstols problem?!