Inlägg från: Emma102 |Visa alla inlägg
  • Emma102

Djurplågeri med innekatt

Faror inomhus finns det såklart också som andra påpekat. Något utekatterna logiskt sett också utsätt för. Man kan inte skydda dom från allt men mycket. Många verkar skylla ifrån sig att det inte är ofta katter kissar på möbler osv och det tror säkert många som bor med utekatter här också. Problemet är väl bara att vi som har problem pga andras utekatter har svårt att få kontakt med rätt ägare. Det är problem. Så vill man ha utekatt så får man se till att bo lämpligt. Gör man inte det och vägrar ha innekatt, så vänta med att skaffa katt. Jag har två innekatter varav en bara vill sola utomhus så när vi går i koppel kommer vi oftast inte särskilt långt från dörren. Den andra är mer aktiv och går gärna en bit även om hon varje år måste vänja sig för att inte vara rädd för allt. De sitter också på balkongen när vädret tillåter. Min aktiva katt skulle antagligen lättare få utlopp för sina behov av att gå fritt eller om jag hade en stor rastgård. Men att släppa ut en katt fritt av den anledningen känns inte okej. Jag personligen förstår inte hur man kan välja det alternativet framför en rastgård. För bor man lämpligt till bör det finnas goda möjligheter till rastgård. Speciellt om man nu bor i tätbebyggt område, där man har mer än sig själv att tänka på och där miljön blir mer olämplig för en katt. Nu behöver jag inte slåss lika hårt i diskussioner angående detta för jag har raskatter och av någon anledning har många fått för sig att deras instinkter avlats bort (säg det till svärmors cornish som dödar varenda råtta hon får syn på). Men alla mina vänner har huskatter som innekatter och det går alldeles utmärkt. Och jag tycker inte man ska behöva höra att det är djurplågeri pga åsikter. Era utekatter mår bra för att dom får motion och utlopp för sina instinkter. Något man som en bra kattägare ser till att katten får oavsett om det är utekatt eller innekatt.

Svar på tråden Djurplågeri med innekatt