• gäst

Körkort :-[ ?

Tjejer (och killar) hjälp mig.

Jag vill (ska) ta körkortet före den 1/4! (jag vill!!!)

Men, jag har inte tid att hålla på och övningsköra och egentligen så har jag väl inte direkt råd heller att ta en intensivkurs men hur gjorde ni?

Tog ni en helg/vecka? Vad kostade det? Jg vill verkligen bli klar så snart som möjligt.

Tacksam för svar.

/lila jag

• Svar på tråden Körkort :-[ ?
  • Ralleröj

har du inte tid att övningsköra blir det ju svårt. Intensivkurser rekommenderar jag inte om du vill bli en SÄKER förare fort......fråga gärna om du har frågor
    / camilla/trafiklärare

• minasöner

jag tog körkortet privat på knappt 4 månader..då övningskörde jag med min sambo, så fort vi skulle åka nånstans. så vi var aldrig ute och bara åkte. Så jag körde inte särskilt mycket. Teorin övade jag på datorn hemma. Lycka till

mitt körkort kostade:

Teoriprov: 180kr
    Halkbana: 1600kr
    Uppköring+ bilhyra : 950kr =2730kr

• varfördåför

jag tog det på två veckor.. (intensivkurs) Ralleröj varför skulle man bli en sämre förare av det? iaf så är jag väldigt nöjd med hur det gick för mig att ta.. blev inte nå dyrare än vanligt också tog de ju somsagt bara två veckor

• gäst

Tack tjejer.

Jag skulle egentligen (kanske) ha tid att övningsköra men jag behöver körkortet snart.

Har ni några tips på bra körskolor runt om i Sthlm eller i närheten? Det är ju så himla dyrt överallt...

• Ralleröj

jag skrev inte att man blir sämre förare, jag skrev att om du vill bli en SÄKER förare FORT så rekommenderar jag inte intensivkurs. Man behöver mängdträning och massa körtimmar för att bli en säkerförare. Precis som piloter behöver flygtimmare behöver förare körtimmar.
    Jag har tränat många elever som tagit intensivkurser och sen ändå inte klarat uppkörningen för att inspektören sett att det fattas massa mängträning.

Intensivkurser är jättebra för de elever som redan har kört ganska mycket, de som iallafall kan grunderna (grunderna är viktigast och tar oftast längst tid). Men inte för nybörjare, nu vet inte jag vad TS är, är du nybörjare?

det finns INGA genvägar till en säker körning. Jag skulle aldrig vilja bli opererad av en doktor som tagit en genväg för att han ville bli doktor fort. Inget ont mot TS, jag förstår att man vill att det ska gå fort.

• Beccabecca

Min lillebror tog körkort via Tule körskola i Sundbyberg ganska nyligen. Han var nöjd och de hade körkortsgaranti, dvs om du inte klarade uppkörningen så står de för lektionerna fram till nästa uppkörning.
    Men jag vet inte om de är billigare än någon annan skola.

• Ralleröj

jag rekommendera bra skolor söder om stockholm, skulle det funka eller vill du ha mer centralt?

• varfördåför

Ralleröj: det är klart att det kan vara

jag hde aldrig kört innan o jag klarade uppkörningen på första försöket (enda i min grupp som gjorde det) man kör ju ändå ca 10 dubbel lektioner +halkenså det är ju inte mindre än man kör på en vanlig körskola, dt är ju bara det att den e komprimerad..

däremot tror jag att man bör ha bil så man kan köra mycke hemma försra tiden efter man fått det för att hållaigång

• gäst

Söder om Sthlm blir jättebra, bor söder om söder

Några speciella?

• Ralleröj

Xylifon, vad är klart att det kan vara?

Sen antalet lektioner är totalt onödigt att diskutera då det är en individuell fråga. Alla behöver olika många lektioner beroende på hur du lär, hur ofta du kör, hur långa lektionerna är, hur mycket du kan, hur gammal du är, har du uppehåll i övningen... mm mm, Det går aldrig att säga att si och så många lektioner behöver just du!

• Ralleröj

Söder om söder... typ nynäs?

Dalens trafikskola i blåsut
    Björgs trafikskola i hornstull
    Tyresö trafikskola

• varfördåför

Ralleröj: klart mqn behöver mängd träning..

o kör jag 20 lektioner utspritt eller 20 lektioner på två veckor har jag ju ändå samma mängd..

• Ralleröj

Xylifon:
    Det skillnad på 20 lektioner utspritt på 5 veckor eller 5 dagar, man glömmer emellan om man inte upprepar och övar ofta. Men man ska inte öva föör ofta (vilket jag anser att man gör på en intesivkurs) eftersom man även behöver vila och hjärnan behöver smälta informationen, som nybörjare blir det för mcyket på för kort tid.
    Tro mig!! jag har sett och jobbat med sånt.

TS, jag känner inte till några skolor i VH, det är för söder för mig men gå in på
    www.str.se och kolla om det finns några anslutna skolor i VH eller i närheten, skolor som är med i str är enligt min erfarenhet lite extra seriösa.

• gäst

Tack, tack. Satt där inne ett tag i förmiddags och letade mig fram. Men, et är lättare och fråga "folk"

Tack för all hjälp. Ska se till att leta fram lite pengar och tålamod nu

• Ralleröj

gäst:
    lycka till!! och tänk på det är bättre att skynda långsamt!! du måste bli en säker förare så att du kan förutse risker och även få behålla körkortet väl du fått det

• Kat75

Lycka till med körkortet.
    Jag klarade min uppkörning idag.Hur skönt som helst nu när allt e klart.Så nu e d bara ut å köra å bli en bättre å bättre förare.

• Cornette

www.ljusdalstrafikskola.se/

Där tog jag mitt körkot på intensivkurs, supersmidigt! Man bor på ett vandrarhem några minuters promenad från trafikskolan. jag hade kört lite innan så allt som allt blev det ca 8 dagars kurs (iklusive halkbana och teori) samt en dag för uppkörning. Supertrevliga instruktörer!

• Monsa

Hejsan! Jag körde halkbanan idag så nu är det ett gäng lektioner till för att slipa ordentligt och bli mer säker, sen så är det väl uppkörning snart

Jag håller med trafikskole-läraren här, jag försökte göra det intensivt men jag körde alldeles för mycket. Visst har man jättelätt för det kanske det går men de jag pratat med som tagit intensivkurser har ofta något litet som fattas som dom inte hann med.

Högerregeln till exempel kanske sitter naturligt i vissa men inte hos mig och många andra, det är sånt man måste vänja in, man måste vänja in en bra körning med mycket riskmedvetande och köra på massa olika ställen. Det är helt klart skillnad på 20 lektioner komprimerat och 20 lektioner utspritt på 10 veckor.

Jag vill känna mig kanonsäker innan jag kör upp och inte bara nästan klar. Om man kör hemma är det en sak men 20 lektioner om 40 minuter på skola är alldeles för lite för mig i alla fall. Det innebär att man ska testa ett moment och sen kunna det efter man ha gjort det och att fötterna ska sköta pedalerna utan att tänka på det efter bara någon lektion.
    Olika säkert men för mig funkar det inte så. Lycka Till Ts, kämpa på nu

Svar på tråden Körkort :-[ ?