Inlägg från: Carowlin |Visa alla inlägg
  • Carowlin

    Ni med prematurer; berätta era historier!

    Jag och sambon fick våran dotter i v.25+6 och är nu snart 8 veckor gammal. Hon är fullt frisk (jag fick havandeskapsförgiftning vilket ledde till den tidiga förlossningen) och utvecklas som hon ska och det är nog inte lång tid kvar innan hemgång om allt går som det ska, vi tippar på ma 3-4 veckor om inte ännu kortare tid.

    Jag har nu börjat intressera mig för andra med prematurer, både nyfödda och äldre. Så berätta gärna om hur det var för er, och hur era barn utvecklats och eran resa med barn som utåt sett utvecklas lite för sakta för sin ålder, även fast vi själva vet att de kanske utvecklas precis som de ska om man räknat från då de skulle födas egentligen.
    Har ni stött på mycket problem och hinder, och hur har ni då löst dem?
    Vore kul med allt ni vill berätta om. Glad

  • Svar på tråden Ni med prematurer; berätta era historier!
  • Carowlin
    Dr to be skrev 2012-04-08 21:38:48 följande:
    Hej! Grattis till dottern. Jag är född i v.28+ (alt 27+, mor och far säger v.28 och de blir osäkra när jag frågar om
    27+ eller 28+) 1988, alltså för 24 år sedan. Min mamma fick havandeskapsförgiftning. Jag vägde 732g och var 34cm lång (jag var tillväxthämmad).

    Idag är jag helt frisk, lite kort kanske-152 cm till 43-45kg. Jag pluggar termin 7 av 11 på läkarprogrammet, nygift och fick en dotter för snart 3 veckor sedan.

    Vad det gäller min utveckling så gick jag inte förrän 18månaders ålder men det är det enda "sena"... Har alltid haft lätt att lära i skolan.

    Hoppas allt blir bra med lill-tösen
    Hej! Vad kul, då är vi lika gamla, är också född -88 och min mamma fick också havandeskapsförgiftning, däremot är jag själv bara 3 veckor för tidigt, född i v.37 tror jag men var också rätt liten men inte riktigt så som du.
    Min dotter vägde 651g och var 32cm när hon föddes så du var bara lite större Glad

    Kul att höra att det gått bra och att du inte var "sen" i något. Jag har en känsla av att våran dotter kommer vara tidigt med saker också för det är hon redan nu. Hon är snabb i utvecklingen om man jämför jämnåriga, till och med äldre om man pratar magålder och har inte haft några komplikationer alls och inte ens sånt som är normalt när man är så tidig som hon. Det enda är väl den där ductusen som var öppen men det var ju också normalt men den är nu stängd.
  • Carowlin
    Calle skrev 2012-04-08 23:22:22 följande:
    Ska försöka sammanfatta så kort som möjligt. Jag och min fru var och är förstagångsföräldrar. Ultraljudsundersökningar oroväckande ofta utan att sköterskorna och läkarna berättade vad de misstänkte. Experiment på sjukhuset med shunt-dränering av fostrets lungor. Havandeskapsförgiftning, vätskefyllda lungor och underutvecklad lymfa hos barnet vecka 33. Dräneringsslangen åker in i barnets lunga. Planerat kejsarsnitt vecka 33. Direkt till intensivvårdsavdelningen på neo. Osclillator och lungdrännage. Allvarligt tillstånd första natten. Vi blev rekommenderade att genomföra ett akutdop mitt i natten. Mycket fin och värdig dopgudstjänst mitt i natten. Blev informerade om att ECMO kunde bli aktuellt. Fick höra av ECMO-läkaren att det kanske inte går att sätta ECMO på ett så litet barn. Andra dagen mer stabilt läge. Därefter stabilare läge och efter en tid fick vi flytta till familjeneo. Jobbigt att bo på sjukhuset med provtagningar mitt i natten och sondmatning tidigt på morgonen. Senare får vi åka hem och hemsjukvården kopplas in. Ännu senare får vi åka tillbaka då dräneringsslangen ska opereras ut. Går bra, men det blir intensivvård igen. Om man ska komma med något råd till förälrar som är mitt uppe i detta, eller som precis har gått igenom liknande situationer, är det att det är lika bra att vara beredd på att man inte helt återhämtar sig från chocken, även om barnet blir friskt och mår bra. Det är nog bra att samla på sig många minnen i form av foton och liknande från tiden så man har något att utgå ifrån när man bearbetar upplevelsen långt senare.
    Oj, det låter som en resa det. När var detta?
    Vi fick ju dottern tidigare än ni men vi har haft det otroligt lätt utan komplikationer eller annat, hon är- och har varit fullt friskt hela tiden, förutom nu när hon är förkyld men det är typ alla här på Neo så det märks att det börjar bli vår.

    Vi har massor av foton från dag 1 som vi brukar titta på ibland. Jag tittade senast idag för att jämföra lite hur mycket hon faktiskt vuxit under dessa veckorna som gått och man ser ju inte det själv sådär direkt utan måste jämföra med bilder och minnas hur stora ens händer var på den lilla tjejen medans man idag, snart 2 månader senare, kan hålla henne mer som en normalstor bebis fast hon fortfarande är väldigt liten.
  • Carowlin
    2pågar skrev 2012-04-08 23:56:19 följande:
    Prematurmamma.bloggplatsen.se

    En bekant till mej som fick sin dotter i v 23. 399 g - men nu väger hon över 3000g! En fantastisk resa att läsa!
    Oj, hon vägde då inte mycket, och jag tyckte våran dotter vägde lite! Ska absolut läsa!
  • Carowlin
    Liteniapril skrev 2012-04-09 04:01:22 följande:
    Fick vår dotter i v 31+1 då jag förlöstes med ks eftersom lillstumpan slutat växa helt (hon hade en tillväxthämning på nästan 50%, varför vet man ej). Hon vägde 900 gram och var 34 cm. Hon var beräknad till påskafton och på skärtorsdagen vägde hon 2130 gram och var 40 cm, så ff liten. Men hon mår bra, vi har varit hemma från neo 3 veckor, blev helt utskrivna för 1 vecka sedan.
    Har precis matat henne och hon somnar nog snart

    Lycka till med allt!!

    Ojdå, inte roligt när de slutar växa. Våran tjej var ju liten för sin ålder, och har inte riktigt kommit ikapp ännu men växer ändå som hon ska i övrigt förutom att hon är just lite under kurvan för åldern men inget som läkarna bryr sig mycket om eftersom hon växer bra annars.

    Vad skönt att få vara hemma, längtar tills vi får komma hem! Hur funkar det hemma?
    Här på Neo har man ju sina rutiner med matschema (som hon dock inte riktigt kan hålla då hon är hungrig fortare vilket dock personalen tycker är jättebra att hon är hungrig och vill äta mycket) osv, så jag kan tänka mig att det kan bli ganska lätt när man väl kommer hem, kanske lättare än vad det hade varit om hon varit fullgången och man fått komma hem direkt, man hade nog inte haft samma rutin som vi har just nu. Hur känner du inför det, känner du igen dig?

    Tack så mycket, och detsamma!


    wockatz skrev 2012-04-09 04:28:49 följande:
    Hej!
    Fick min lilla tjej i v. 28+1 december 2011. Hon vägde då 995 gram och var 35 lång.
    Har sedan nyår bloggat på
    www.wockatzmirakel.blogspot.com
    Läs gärna januari månad då vi fortfarande låg på sjukhus.

    Du har väl hittat trådarna prematurbarn 2012 och prematurbarn 2011? Där står mycket intressant.

    Skönt att det går så bra för er och grattis till tjejen!!

    Lycka till!

    Hej! Ska kika in bloggen och läsa Glad
    Nej, har inte kollat de trådarna alls, får leta upp dem!


    vännen skrev 2012-04-09 08:51:04 följande:
    Jag har två,prematurer. Den ena född runt v 33. Mådde prima både då o nu. Den andra föddes lite tidigare, förlossningen satte igång v 28. Vi hade en ok neotid, men tiden efter var tuff. Mådde som förväntat för veckan men fick en typ av syrebristskada nån gång under första levnadsveckorna o har idag en cpskada som påverkar motoriken.

    Oj, det låter tufft! Hur funkar vardagen för er då? Nu vet jag inte hur länge sedan detta är? Är den andra prematuren inte helt nyfödd så berätta gärna om hur ni klarat vardagen och allt.


    Calle skrev 2012-04-09 13:05:09 följande:
    Carowlin: Det var 2009 (det kanske lät på min berättelse som att det var mer nyligen ). Jag tycker ändå vi har kommit otroligt lindrigt undan eftersom lilleman i princip inte har några men idag (bortsett från lite nedsatt immunförsvar och hans ointresse för att äta). Föräldrar till prematurbarn med diagnoser och svåra missbildningar har det garanterat bra mycket tuffare.
    Ja, det lät lite som att det var nyligen på sättet du skrev på. Kan också tänka mig att det är tuffare att ha ett sjukare barn. Våran dotter har inte heller drabbats av något alls, inte ens något som hjärnblödning och annat som kan vara väldigt normalt för så tidigt födda, så vi har kommit riktigt lindrigt undan också.
  • Carowlin
    eLiteniapril skrev 2012-04-09 21:04:22 följande:
    Jo, jag känner igen mig till viss del. Kändes lite konstigt hemma i början, för vi kände oss lite vilse utan neo-rutinerna Vi tillbringade ju ändå 6 veckor på neo liksom...

    Tycker det funkar bra hemma nu när vi vant oss lite, dock blev det lite annorlunda med maten. Vår tjej hade också mat var tredje timme när vi låg inne, men brukade vilja äta tätare. Det har på sistone blivit ännu tätare, idag äter hon i princip 1ggr/timme

    En klar fördel när vi kom hem var ju att vi redan kände lilltjejen och dessutom kunde ringa neo när som helst på dygnet. Som att bli föräldrar med stödhjul som min sambo uttryckte det

    Och du, neo-tiden kommer rinna på fort även om det inte känns så
    Okej, ja det blir nog lite konstigt. Det jag tror jag kommer tycka är skönast är nog att slippa ha personal som kommer in varje dag, i alla fall de som inte jobbar mycket med våran dotter som inte vet att vi gör allting själva med henne så egentligen behöver ju inte personalen komma in mer än för att hälsa och se till så vi har allt vi behöver och såklart registrera i datorn om allt som händer. Kommer bli skönt att bara ha hemsjukvård och eftersom dottern är så frisk så tror jag inte vi behöver ha det så länge. Sen kommer det vara skönt att slippa eletroderna och saturationsmätaren, vi kommer ju dock (antar jag) ha med oss apnéknapp ett tag hemma vilket jag gärna hade kunnat vara utan eftersom hon inte har några som helst fall, och de fall som visas på monitorn är falska då det alltid är lösa elektroder eller så andas hon ytligt typ.

    Ja, det är skönt att man känner henne redan när man kommer hem. Fick veta i morse av läkaren att vi åker hem om två veckor, så jäkla skönt! Har liksom varit här i 8 veckor nu!
    Snösparv skrev 2012-04-09 21:10:57 följande:
    Grattis till lilla bebisen och hoppas allt går bra för er Skrattande

    I slutet av 2010 födde jag en dotter i v.32. Man vet inte varför, plötslig vattenavgång och ingen kan säga nåt om orsakerna till det då jag hade en normal graviditet och inte var sjuk på nåt vis.

    Vår flicka var och är fullt frisk, kunde andas själv. Låg i öppen kuvös ett par dagar, sen i säng med lite extra värme ett tag till. Efter 2 ½ vecka fick vi åka hem, dock blev vi inlagda igen nån dag eftersom amningen inte funkade och hon inte gick upp bra i vikt. Gav flaska och sen dess har hon vuxit jättebra! Efter ett år var hon nästan ikapp viktmässigt.

    Innan året tyckte jag hon var lite sen motoriskt (började krypa vid 10 mån tex). Men hon började gå vid 15 mån och det är ju inte alls onormalt. Hon är tidig på andra områden, talet tex. Så vi tycker inte att hon hittills har några men av detta, hoppas att det fortsätter så.

    Jag är gravid igen och jävligt nervös över hur det ska gå denna gång!
    Tack! Vad kul att höra att allt har gått bra. Förstår din oro över denna graviditet.
    Läkaren berättade för mig att det troligtvis kommer bli likadant nästa gång men då kommer jag övervakas och gå på kontroller oftare, får medicin som eventuellt ska skjuta upp förlossningen i alla fall 1-2 månder, och om den då kommer en månad för tidigt gör ju inget för det gjorde jag också när jag föddes.
    Sen kommer jag inte få lika kraftig havandeskapsförgiftning eftersom jag hade i princip den värsta sorten och det kan även vara så att den inte bryts ut alls tack vare medicin och jag kan föda helt normalt om man säger så. Men troligtvis kommer barnet födas tidigare i så fall så när vi nu ska ha ett till barn så är vi beredda på det.
    liji77 skrev 2012-04-09 21:20:54 följande:
    Jag fick min son i v 28 +3. Han gick igenom Neo proceduren skulle jag säga. Framsteg - bakslag, infektion, behandlingar, blod, sola, CPAP, syrgas, sondmatning. Ja, som det förväntas vara. Vi fick aldrig några allvarliga bakslag. Han var en superpremis.

    Väl hemma förundrades jag av att han var så glad och kärleksfull, trots allt han varit med om. Han har alltid varit sen i utvecklingen på allt i stort sett. Det enda som kommit tidigt på honom var tänderna.

    Vid 3,5 års ålder gjorde han en utvecklingskontroll som visade att han är hyperaktiv och på en två årings nivå i utvecklingen. Han är snart 4 år.

    Det syns inte alls på honom i dag att han föddes i uppförsbacke. Förut var han så liten och folk kunde förstå att han var en kämpe, men i dag så ser folk mest en vild liten pojke. Det är det som jag kämpar med mest just nu. Min besvikelse över att han inte har fått kämpat klart ännu. Min oro inför hans framtid. Men i det stora hela är jag så otroligt tacksam över att ha honom i livet, så det andra det betyder inte så mycket - inte igentligen.    
    Skönt, ungefär som vi också. Våran är också en superpremis, däremot har vi inte haft några bakslag direkt efter framstegen, förutom att hon fick en infektionsrisk. Eller de hittade spår av blod i bajset men det hade nog att göra med att hon fått för mycket mat och bajsade så mycket så tarmarna orkade inte riktigt utan att få sår, men tidsmässigt var det ett litet bakslag för sen började vi nästan om med maten och gick ner till ca 2ml/h
    fast hon innan dess fått runt 6ml/h emn det gick snabbt upp och hon äter nu 33ml var tredje timme ungefär.
    FabulousMom skrev 2012-04-09 23:59:35 följande:
    Känner igen mig massor i detta inlägget, princip allt. Dock har det inte gjorts någon riktigt utvecklingsbedömning på min son än (han är över 4 år) men jag vet ju att han är sen i allt. Han föddes i v. 24 för över 4 år sen, har alltid varit frisk, inga problem på Neo, ingen hjärnblödning, inga infektioner, ingenting. Allt gick som det skulle och han har alltid varit matglad. Han är numera jämnstor med många andra 4 åringar, men på talet, förståelse och all sorts kommunikation är han mycket efter. Jag är helt klart orolig för hur det kommer att gå för honom i skolan och livet.
    Vad tråkigt att det inte riktigt går så bra för honom fast han var/är frisk och allt gick bra. Men du ska vara glad över att han är frisk annars. Utvecklingen kan alla barn ha svårt med när de är små, och det går ju oftast att göra något åt men det är värre om de är sjuka. Det går inte riktigt att få bort direkt Rynkar på näsan
  • Carowlin
    Calle skrev 2012-04-09 18:05:42 följande:
    Carowlin: Oj, nu skäms jag över att jag berättade historien så klantigt! Kan vara ett tecken på att jag är bra på att älta eller att man inte riktigt kommer över den typen av trauman ens långt senare och trots att det gått bra.
    Inte behöver du skämmas alls. Man kan inte tänka på allt! Glad
    Calle skrev 2012-04-10 17:27:42 följande:
    Och min son är snart 3 år och jag är lite smått orolig för om han ska få några diagnoser när han blir äldre, typ bokstavsdiagnoser.
    Okej. Är det något som gör att du är extra oroligt över det eller känner du bara så "för att"? Alla barn kan ju som sagt få det svårt i utvecklingen just när de börjar skolan och sånt men man ska inte gå och tänka på sånt så långt i förväg tycker jag, även om man kanske gör det. Jag kan själv tänka tanken att "tänk om" när det gäller min dotter. Man vet ju aldrig, men det är något man får ta itu med då om man börjar märka att något inte stämmer.
  • Carowlin
    Calle skrev 2012-04-10 18:59:34 följande:
    Jag tänker så därför att han hade en så svår start (syrebrist och massor med läkemedel), han har varit sen i utvecklingen även om han är ikapp nu, samt att jag läser andras berättelser här. Fast visst; lite "bara för att" är det väl
    Okej, ja det är väl lätt hänt att man tänker så. Har han varit sen i utvecklingen i den ålder han varit i, för att han kom för tidigt, eller i korrigerad ålder?
    FabulousMom skrev 2012-04-10 19:04:41 följande:
    Ja, jag är så klart glad över att han är frisk, men samtidigt kan man inte blunda för de komplikationer som kan komma senare i livet. Även om tiden på Neo gått bra så är det mycket som märks senare. Att vara efter i utvecklingen går ju att hjälpa, så det kommer så klart att gå bra för honom ändå. Men som förälder är man ju alltid orolig för hur det kommer gå för barnet, speciellt om barnet behöver extra hjälp och stöd. Man måste själv vara väldigt uppmärksam och påstridig, annars får man ingen hjälp.
    Nej, det är ju klart. Men samtidigt ska man försöka att inte tänka på sånt som KAN hända senare, men man ska heller inte tänka att inget kommer hända, och att barnet ska få det lätt för då blir man ju besviken om det inte går som man "vill".
    Sen behöver de flesta barn, prematur eller ej, någon sorts hjälp och har nog någon svårighet av något slag, kan jag själv tycka i alla fall.
    Snösparv skrev 2012-04-10 20:09:09 följande:
    Mest orolig var jag för att dottern skulle få typ adhd. Det är jag fortfarande orolig för, hon är 15 mån och har tack och lov inte visat upp några tecken på det. Nu är jag  absolut inte expert på området men är lärare och har arbetat med barn med dessa svårigheter och upptäckt många sådana fall så jag tror jag har lite magkänsla där.
    Okej. Fast adhd syns väl oftast inte förrän när de blir lite äldre, typ 3-4 år i alla fall?
    Sambons äldsta son har adhd och troligtvis så har den yngsta något också, men jag hoppas att dottern inte får något faktiskt.
  • Carowlin
    liji77 skrev 2012-04-11 15:35:00 följande:
    Jag har hela tiden försökt vara mycket öppen inför att min son skulle kunna ha någon form av koncentrationsfel/bokstavskombination, eftersom det finns en ökad risk för det. Men när man får det svart på vitt, så för mig var det både en lättnad att det var som vi kände - hyperaktiv, men också så blev jag ledsen för att han inte håller sig innom ramarna för det som är "normalt".

    Om man sedan är dum nog att läsa några trådar här på FL, så blir man, eller i alla fall jag, rädd inför folks fördömmande av "vilda" barn. Jag har då börjat fundera över vad han kan få möta för fördommar när han blir äldre.

    För som jag skrev tidigare, vi har nu gått över gränsen. Förut var han liten och söt. Nu är han vild och bufflig. Omgivningen ser snett på honom och mig som mamma. Jag uppfattas nog som slapphänt av vissa.  

    Men det kan jag säga. Humör har han haft ända sedan han kom ut. Det märktes så väl på Neo. Vissa var mer lugna och andra hade humör. Han skrek (ja, inte så högt direkt) och lyfte på huvudet när han var någon vecka gammal pga att han hade microskopiskt bajs i blöjan, som vi för övrigt torkade bort med en liten kompress Glad
    Kan tänka mig att det är jobbigt, i alla fall i början.

    Ja, FL är inte så bra som man först tror. Jag var lite naiv i början men har lärt mig att hålla saker inom mig istället för att kommentera vissa trådar då man bara blir "påhoppad" för att man inte har samma åsikt som alla andra. Man tycker ju att det ska vara en sida för folk som har- eller ska bilda familj, inte någon sorts klagomur.
    Men jag kan också tycka att de som klagar mest, och som har mest negativa åsikter att komma med, det är oftast de som också är "dåliga" föräldrar, som bara tänker på hur andra människor tycker och tänker om de och deras barn. Nu tror jag absolut inte att du är en sådan, och jag förstår absolut att du kanske tänker på hur folk ser på din son och dig som mamma, men nu menar jag såklart såna som inte har några "problem" alls, som bara är rädda för att folk ska tycka något konstigt om dem.

    Varför tror du att du uppfattas som slapphänt?

    Oj, ja våran dotter har också ett jävla humör. Det sa de redan första dagen att hon visar vad hon vill direkt. Så fort man rörde henne och hon inte tyckte om det så skrek hon till. Hon är likadan ännu vilket är bra men hon låter en göra mycket mer nu än i början såklart, hehe. Hon hade också microskopiskt bajs som vi torkade bort med kompresser, haha. Och miniblöjor! Glad
  • Carowlin
    vivla skrev 2012-04-12 11:07:46 följande:
    Vår dotter föddes 7 v för tidigt i v33+2 och allt gick bra! Chock över den tidiga födseln gjorde att JAG hade svårt att a henne till mig och tyckte i efterhand att personalen inte var kloka på Östa som inte såg det. Hon sov med lite värme i början och hade guldot men annars var allt bra! Sondmatades till v 36-37 med hemsjukvård två v efter förlossningen. Sedan ammade jag i 7 v innan jag av ren trötthet bara dläppte det och gav upp! Nu är hon 17 v och imon är d bvc. Har smygvägt henne hos min mamma och i helgen vägde hon 5,5 kg! Hon föddes med en vikt på 1985 g så framåt går det! Känner fortf ibland att livet står lite still, det ÄR annorlunda med prematur jämfört med "normal" födda. Man väntar i början på att nåt ska hända medan andra får se t ex första riktig leendet vid v sex så väntade vi till typ 12-13. Idag vid 17 v har jullan precis bärjat leka med sitt gym, om det är tidigt eller sent vette fan men tack! Hon är ju ändå "bara" 10 v korrigerat. Är dock orolig inför förskolan. I min perfekta värld vill jag vaa hemm tills hon är tre men det har vi ingen möjlighet till. Tanken på att hon kanske börjar förskola utan att kunna gå mer mig ångest, fastän jag själv jobbar på förskola och vet att även normal födda barn kan va likadana. Hoppas inte på några men i framtidwn pga den tidiga födseln men chansen kanske är mindre då det inte var pga henne som hon föddes, utan min havandeskap. Har ävenfunderingar på ett barn till men hur ska det gå om det blir likadant? Tanken på att inte ha tid för jullan för att jag måste stanna på sjukhuset med andra bebisen ger också en del ångest tyvärr! Mina vänner säger att man glömmer och att jag visst kommer skaffa fler, men det känns lätt att säga då de inte varit i samma sits!
    Oj, verkar som att det är vanligt att man får sådan chock och har svårt att ta till sig barnen och får förlossningsdepression osv när man får för tidigt. Alla tjatade om det till mig och frågade hela tiden men jag blev inte ens direkt chockad. Var det först innan hon föddes men sen när hon var här och jag faktiskt förstod att hon var frisk så försvann chocken.

    Du ska inte vara orolig över att hon inte ska kunna gå när hon börjar dagis.  Minns när jag själv jobbade på en förskola, vi hade en tjej där som var ca 8 månader och hade gått där sedan hon var 6 månader och hon kunde ju inte gå, och sen är ju många barn sena med sånt eller tidiga. Tycker våran tjej är tidig med saker, eller för oss är hon tidigt med tanke på att hon inte ens ska vara född ännu ens men hon är snart 3 månader och ler, jollrar och kan till och med vända sig från mage till rygg vilket de inte brukar göra förrän de är runt 4 månader enligt BVC och våran kan det redan vid 2 månaders ålder, och kan lyfta huvudet och har kunnat det sedan hon var ca 1 månad och gjorde alltid det i kuvösen men vi trodde hon skulle sluta med det i och med att hon växte men hon har bara byggt på med musklerna så hon orkar mer än många andra 2 månaders bebisar. Alla barn är ju olika och jag oroar mig inte alls över när hon ska börja krypa, gå och prata och allt sånt där. Alla barn gör allt i sin egen takt. Min gudson lärde sig t.ex gå innan han kunde krypa, och jag vet barn som sitter upp redan vid 3 månaders ålder medans andra inte kan sitta ens vid 6-7 månaders ålder, så alla är ju verkligen olika. Oroa dig inte!

    Har hon inte fått några men idag utav det så får hon inga i framtiden heller, det fick vi höra på Neo i alla fall. Våran dotter är också helt frisk och har alltid varit och det var min havandeskap också och hon har inte haft några problem alls sedan hon föddes och kommer inte få några heller säger dem, risken att hon blir dålig är lika stor som för "normala" fullgångna bebisar.

    Tänk då på mig som födde barn i v.25 och jag vill verkligen ha ett till barn även fast vi låg på sjukhus så länge men läkaren berättade att om och när jag blir gravid och ska behålla det så kommer jag få äta medicin som man hoppas ska kunna skjuta upp förlossningen i alla fall 1-2 månader men enligt henne kommer jag i så fall föda 1 månad för tidigt för hon tror inte man kommer kunna skjuta upp det så länge eftersom jag hade så kraftig havandeskapsförgiftning och födde så tidigt. Men jag är inte rädd ändå utan vill fortfarande ha ett till barn lika mycket som innan. Fast det har väl att göra med att jag alltid velat ha minst 2 barn.
Svar på tråden Ni med prematurer; berätta era historier!