Inlägg från: Liteniapril |Visa alla inlägg
  • Liteniapril

Ni med prematurer; berätta era historier!

Fick vår dotter i v 31+1 då jag förlöstes med ks eftersom lillstumpan slutat växa helt (hon hade en tillväxthämning på nästan 50%, varför vet man ej). Hon vägde 900 gram och var 34 cm. Hon var beräknad till påskafton och på skärtorsdagen vägde hon 2130 gram och var 40 cm, så ff liten. Men hon mår bra, vi har varit hemma från neo 3 veckor, blev helt utskrivna för 1 vecka sedan.

Har precis matat henne och hon somnar nog snart

Lycka till med allt!!

• Liteniapril

Jo, jag känner igen mig till viss del. Kändes lite konstigt hemma i början, för vi kände oss lite vilse utan neo-rutinerna Vi tillbringade ju ändå 6 veckor på neo liksom...

Tycker det funkar bra hemma nu när vi vant oss lite, dock blev det lite annorlunda med maten. Vår tjej hade också mat var tredje timme när vi låg inne, men brukade vilja äta tätare. Det har på sistone blivit ännu tätare, idag äter hon i princip 1ggr/timme

En klar fördel när vi kom hem var ju att vi redan kände lilltjejen och dessutom kunde ringa neo när som helst på dygnet. Som att bli föräldrar med stödhjul som min sambo uttryckte det

Och du, neo-tiden kommer rinna på fort även om det inte känns så

• Liteniapril
    Carowlin skrev 2012-06-30 13:20:37 följande:
    Jo, man kan faktiskt bli sjuk av att det är för sterilt. Jag och sambon var snoriga varedan dag på Neo för att allt var så sterilt och det förklarade till och med sköterskor och läkare att det kan vara så. Direkt när vi kom hem så slutade vi vara snoriga och konstiga i halsen som vi var på Neo. Sjukt skönt var det att komma hem och inte känna sig förkyld hela tiden.

Tänker inte lägga mig i era diskussioner, det verkar som ni klarar att hålla dem heta ändå

Men det som slog mig ang att ni kände er förkylda var det vi fick veta under vår neo-tid, nämligen att man bli snorig, hostig och torr pga att luften är så extremt torr, vanligtvis pga att det är rättt varmt på neo-salarna. Sen om det stämmer för er är ju en annan sak...

Måste dessutom bara säga att jag tror att man, när det gäller prematurer, måste få göra det som man i samråd med sjukhuspersonal kommer fram till verkar vara bäst. Sen kan det nog skilja rätt mkt mellan olika barn, men även de är ju individer
Svar på tråden Ni med prematurer; berätta era historier!