• SockerÄrtan

Allmän oro efter förlossningen

Vår dotter föddes med akut snitt i tisdags och vi kom hem i fredags.
    Nu när chocken efter snittet lagt sig har jag börjat få oro över framtiden samt att jag känner att jag måste njuta hela dagarna igenom eftersom denna tiden kommer att försvinna så snabbt. Detta påpekar ju gärna ALLA som man pratar med.

Men den allmäna oron gnager i mig, kan kan vara allt från hur ska vi överleva när vi går i pension till hur ska jag någonsin kunna lämna dottern på dagis?
    Tänk om min man dör, hur ska vi klara oss då?

Det är så fruktansvärt jobbigt att gå runt och vara orolig för framtiden och inte kunna njuta av tiden som är just nu.
    Jag hoppas att detta försvinner, men tänkte om det är någon annan som känt såhär efter förlossningen?

♥ Det kommer att bli kväll idag också ♥
  • Svar på tråden Allmän oro efter förlossningen
  • Liniz77

Det är rätt vanligt med existentiell kris efteråt. Verkligheten blir ju väldigt annorlunda med en nybebis. Men det blir bättre...

• Alexi

Den fullständigt överväldigande känslan första veckorna efter att första barnet föddes var ORO. Över precis allt. Skitjobbigt, jag mådde så dåligt och grät konstant. Det blev mycket bättre, jag lovar. Även om oron kvarstår över mycket tre år senare men nu ändå på en mer normal och hanterbar nivå.

• SockerÄrtan
    Alexi skrev 2012-04-08 21:01:47 följande:
    Den fullständigt överväldigande känslan första veckorna efter att första barnet föddes var ORO. Över precis allt. Skitjobbigt, jag mådde så dåligt och grät konstant. Det blev mycket bättre, jag lovar. Även om oron kvarstår över mycket tre år senare men nu ändå på en mer normal och hanterbar nivå.
    Tack för de orden, jag hoppas att det ska lätta.
  • Coyote

Det BLIR bättre! Men jag tycker att du, redan nu, borde ta kontakt med en kurator eller motsvarande. Det gav mig massor att göra det, att få en del verktyg från början, så jag kunde hantera det hela senare, för känslorna kunde komma tillbaka ibland.

Ge det några dagar, det kommer absolut att bli bättre. Har du fått prata igenom förlossningen med personal på sjukhuset?

• Nean79

Jag var likadan, tog nog en månad innan jag landade med det. Sen tog det nog 6 månader innan jag verkligen kände att jag älskade min son, det var absolut inte kärlek vid första ögonkastet. Det var mest bara jobbigt att bli förälder, kände mig nog rätt lurad av alla runt omkring som påstod att det var såååååå mysigt och såååå fantastiskt. Jag tyckte inte alls att det var mysigt, jag ville helst bara få gå till jobbet, nu är det mysigt med barn, när han är 1,5 år. ;)

• SockerÄrtan
    Coyote skrev 2012-04-08 22:11:12 följande:
    Det BLIR bättre! Men jag tycker att du, redan nu, borde ta kontakt med en kurator eller motsvarande. Det gav mig massor att göra det, att få en del verktyg från början, så jag kunde hantera det hela senare, för känslorna kunde komma tillbaka ibland.

Ge det några dagar, det kommer absolut att bli bättre. Har du fått prata igenom förlossningen med personal på sjukhuset?
    Jag ska ringa min bm på tisdag har även mail-adress och telefonnummer till barnmorskan som
    var med på förlossningen.
  • Coyote
    SockerÄrtan skrev 2012-04-08 22:16:07 följande:
    Jag ska ringa min bm på tisdag har även mail-adress och telefonnummer till barnmorskan som
    var med på förlossningen.
    Det låter jättebra. För mig var det viktigt att få prata om allt som hade hänt under förlossningen, om min oro och om framtiden, och detta trots att förlossningen var helt normal utan några komplikationer och trots att sonen mådde bra. Det var jag själv som mådde lite dåligt efteråt, men att prata med personalen och dessutom vår bvc-sköterska var hur bra som helst.
  • sassus

Ja usch, den där oron känner jag igen. Jag är en person som vanligtvis oroar mig för sjukdomar och olyckor osv, och när dottern föddes kände jag ingen glädje, utan bara oro. Oroade mig för plötslig spädbarnsdöd, att min sambo skulle dö, att jag skulle dö... Nu har vi ytterligare en dotter som är 1,5 vecka och den där jobbiga oron är tillbaka. Nu har jag två underbara barn, och därmed så mycket mer att förlora. För att inte tala om hur vi skulle klara oss om något hände min sambo. Det är ju han som får allt att fungera i vår familj. Och tänk om något händer mig, då får jag inte se mina döttrar växa upp... Antar att en viss oro kommer med föräldraskapet, men som sagt, jag känner igen den där gnagande oron i början som kan liknas vid en deppression. Hoppas du snart mår bättre! Kram

Svar på tråden Allmän oro efter förlossningen