• Dr Mupp

när byta ut ersättningen helt mot välling??

sasso78 skrev 2012-04-08 21:06:53 följande:
    Men det är ju för att barnet gradvis ska vänja sig att bara dricka välling och få slut på ersättningen. Sen kan jag tycka att när man är 6 mån. som i ts del så kan hon fortfarande dricka ersättning men om några månader finns det ingen anledning att en 8-9 mån. barn dricker ersättning, då kan man gått bara dricka välling.
    Ersättning bör vara huvudföda hela första året och man bör gärna fortsätta ge ersättning i två år eller längre om man inte ammar. 
    Välling är samma sak som gröt, bara mer vatten (man kan tex göra välling på grötpulver om man vill). Välling är ett bra komplement till ersättning/mat men är det är inte tänkt att barn ska ha välling som huvudföda. 

Tyvärr är många BVC okunniga om det utan tror att barn ska sluta med välling när de är sex månader, det stämmer dock inte.  
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    sasso78 skrev 2012-04-08 21:19:52 följande:
    Välling kan man väl dricka högt upp i åldern? Och då menar jag såklart inte enbart välling. Min pojk blir 2 i maj och dricker en flaska välling varje kväll innan han går och lägger sig. Och jag har aldrig hört nån som ger ersättning upp till 2 års ålder. Jag förstår att du inte gillar välling som mat till barn men många barn gör det.
    Ja välling kan man ge men det är aldrig meningen att välling ska vara huvudföda utan som ett komplement till ersättning/amning och mat.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden när byta ut ersättningen helt mot välling??