när byta ut ersättningen helt mot välling??
sasso78 skrev 2012-04-08 21:19:52 följande:
Välling kan man väl dricka högt upp i åldern? Och då menar jag såklart inte enbart välling. Min pojk blir 2 i maj och dricker en flaska välling varje kväll innan han går och lägger sig. Och jag har aldrig hört nån som ger ersättning upp till 2 års ålder. Jag förstår att du inte gillar välling som mat till barn men många barn gör det.
Men min dotter avskyr välling, hon är 4.
Välling är en sak, ersättning något annat. OM ditt barn inte äter fast föda alltså riktig mat större delen av dygnet så är de inte bra att gå över till enbart välling, därmed inte sagt att välling är fel, lika lite som en tallrik gröt är fel. Men välling som huvudföda är fel för ett barn under året, så är det bara oavsett vad de på ert bvc har sagt.
Sen att man blandar och kombinerar välling och ersättning, absolut, det gjorde jag med, för min dotter blev inte mätt på ersättning. Min dotter började äta mat när hon var 3 månader, smakportion, mosad frukt och lite vanlig mat, gröt osv. Eftersom hon så fort gick över till vanlig mat, så tog jag bort ersättningen till slut, vet att när hon var 8 månader så tror jag inte hon åt ersättning alls, bara mat och välling. Från hon var ett år så åt hon knappt välling ( misstänker att hon faktiskt inte tyckte om det med facit på hand )
Men barn är olika och vill de inte äta fast föda så är de bra att fortsätta blanda ersättning och välling, men de är många saker i ersättningen som de fortfarande behöver som enbart välling inte tillgodoser.
Jag gav min havremust som välling, just för att hon verkade gilla den bäst och för att hon då till större delen levde på riktig mat.