• Anonym

a-kassa rödadagar?

Jag är heltids arbetslös och undrar  kan jag stämpla röda dagar?

Långfredag och imorgon är det annandag påsk och sonen är hemma för förskolan är stängd .

Min man är sjukskriven hemma och var det i fredags och kommer vara imorgon med.   

Undrar kan jag vara arbetslös fredag och måndag röd dag om barnet är hemma och barnets pappa är hemma med.
    om inte så vad kryssar jag i a-kassa kort: förhindrat eller?       

• Svar på tråden a-kassa rödadagar?
  • JAG är BÄST

Du skriver arbetslös hela veckan,,dom räknar bort alla röda dagar, dom får man inte betalt för.

• JAG är BÄST

Din man är sjukskriven och får inte vara hemma med barn ens under veckan typ.

Du kan däremot ta ut lågnivådagar eller föräldradagar på dina röda dagar.

• Anonym
    JAG är BÄST skrev 2012-04-08 21:38:40 följande:
    Du skriver arbetslös hela veckan,,dom räknar bort alla röda dagar, dom får man inte betalt för.

så fredag och imorgon kryssar jag arbetslös men får inte a-kassa för röda dagar.
  • Anonym
    JAG är BÄST skrev 2012-04-08 21:40:21 följande:
    Din man är sjukskriven och får inte vara hemma med barn ens under veckan typ.

Du kan däremot ta ut lågnivådagar eller föräldradagar på dina röda dagar.

ok, tack för hjälpen.
  • Anonym

Fast jag har akassa och får det om den röda dagen infaller en vardag, som tex långfredag och annandag påsk

• Anonym (jag)

Man får betalt för 5 dagar alla veckor oavsett om det är röda dagar. Så ja, du kan stämpla som vanligt.

• Anonym (jag)
    Anonym skrev 2012-04-08 21:43:48 följande:
    Fast jag har akassa och får det om den röda dagen infaller en vardag, som tex långfredag och annandag påsk
    Precis, månd-fred får man betalt oavsett om det är jul, påsk tex.
  • Ms H

Att vara sjukskriven innebär inte per definition att man inte kan ta hand om barnen, det beror på varför man är sjukskriven. (Är han sjukskriven eller "hemma sjuk från jobbet? Låter på din beskrivning som han är sjuk några dagar...)

• Anonym (jag)
    Anonym skrev 2012-04-08 21:41:55 följande:
    så fredag och imorgon kryssar jag arbetslös men får inte a-kassa för röda dagar.
    Du kryssar i arbetslös och du får a-kassa för dessa dagar.
  • nuharjagbytt
    JAG är BÄST skrev 2012-04-08 21:38:40 följande:
    Vad grundar du detta på? Eftersom de som jobbar får betalt för röda dagar så tycker jag att även de arbetslösa ska få det. Jag googlade och åtminstone UNIONEN ger betalt på röda dagar som infaller på vardagar.
Svar på tråden a-kassa rödadagar?