• Anonym

a-kassa rödadagar?

Jag är heltids arbetslös och undrar  kan jag stämpla röda dagar?

Långfredag och imorgon är det annandag påsk och sonen är hemma för förskolan är stängd .

Min man är sjukskriven hemma och var det i fredags och kommer vara imorgon med.   

Undrar kan jag vara arbetslös fredag och måndag röd dag om barnet är hemma och barnets pappa är hemma med.
    om inte så vad kryssar jag i a-kassa kort: förhindrat eller?       

• Svar på tråden a-kassa rödadagar?
  • JAG är BÄST
    Anonym skrev 2012-04-08 21:41:55 följande:
    så fredag och imorgon kryssar jag arbetslös men får inte a-kassa för röda dagar.
    Exakt. Om du inte jobbat såklart.
  • JAG är BÄST
    nuharjagbytt skrev 2012-04-08 21:49:06 följande:
    Vad grundar du detta på? Eftersom de som jobbar får betalt för röda dagar så tycker jag att även de arbetslösa ska få det. Jag googlade och åtminstone UNIONEN ger betalt på röda dagar som infaller på vardagar.
    Jag hade inte betalt på röda dagar på SmåA,s a-kassa då jag stämplade ändå jobbade jag 7dar i veckan då jag drev eget.
  • Anonym (jag)
    JAG är BÄST skrev 2012-04-08 21:59:16 följande:
    Exakt. Om du inte jobbat såklart.
    Har du varit/är du arbetslös och stämplar själv? Isåfall borde du veta att man FÅR betalt även på röda dagar.
  • JAG är BÄST

Fast jag tror det är bättre att TS ringer sin A-kassa för att få rätt svar om hon får betalt röda dagar mitt i veckan.

• JAG är BÄST
    Anonym skrev 2012-04-08 21:43:48 följande:
    Fast jag har akassa och får det om den röda dagen infaller en vardag, som tex långfredag och annandag påsk
    Du är säker???Ringt och kollat med din a-kassa???
  • JAG är BÄST
    Anonym (jag) skrev 2012-04-08 22:02:15 följande:
    Har du varit/är du arbetslös och stämplar själv? Isåfall borde du veta att man FÅR betalt även på röda dagar.
    Har varit med i 3st olika fack+a-kassaor och dom har sagt samma.
  • Anonym (jag)
    JAG är BÄST skrev 2012-04-08 22:05:51 följande:
    Har varit med i 3st olika fack+a-kassaor och dom har sagt samma.
    Att man inte får betalt på röda dagar?
    Vilka a kassor är det om jag får fråga? Jag trodde alla a kassor hade samma regler vilka dagar man ska få betalt för?
    Jag är med i kommunal, där får man betalt röda dagar, har även varit med i skogs och trä, samma där.
  • JAG är BÄST
    Anonym (jag) skrev 2012-04-08 22:08:36 följande:
    Att man inte får betalt på röda dagar?
    Vilka a kassor är det om jag får fråga? Jag trodde alla a kassor hade samma regler vilka dagar man ska få betalt för?
    Jag är med i kommunal, där får man betalt röda dagar, har även varit med i skogs och trä, samma där.
    Kommunal,,,mååååånga år sedan så om reglerna är ändrade sedan då ska jag ha osagt.

Handels,,,,även det måååååånga år sedan.

Sist nu SmåA.

Men jag har alltid fyllt i 7dar arbetslös sedan har dom fått slöta sitt jobb med utbetalningen. Å svar ja jag har frågat dom om man får betalt röda dagar som infaller mitt i veckan och dom har sagt nej. Sedan om jag har talat med en inkompitent person ifråga ska jag ha osagt.
  • elmadumle

Man får ersättning 5 dagar/vecka oavsett om det skulle vara 7 röda dagar i en vecka, såvida man inte jobbat.

• elmadumle
    JAG är BÄST skrev 2012-04-08 22:17:15 följande:
    Kommunal,,,mååååånga år sedan så om reglerna är ändrade sedan då ska jag ha osagt.

Sist nu SmåA.

Men jag har alltid fyllt i 7dar arbetslös sedan har dom fått slöta sitt jobb med utbetalningen. Å svar ja jag har frågat dom om man får betalt röda dagar som infaller mitt i veckan och dom har sagt nej. Sedan om jag har talat med en inkompitent person ifråga ska jag ha osagt.

Då har du alltså inte fått för fem dagar den veckan då? Det ska man ha om man är helt arbetslös, har varit med i kommunal och industri och fått för fem dagar oavsett det varit röda eller "svarta" dagar.
  • JAG är BÄST
    elmadumle skrev 2012-04-08 22:41:59 följande:
    Då har du alltså inte fått för fem dagar den veckan då? Det ska man ha om man är helt arbetslös, har varit med i kommunal och industri och fått för fem dagar oavsett det varit röda eller "svarta" dagar.
    Å fan så då har jag blivit blåst på stämpeldagar med andra ord,
  • Anonym (jag)
    JAG är BÄST skrev 2012-04-08 22:17:15 följande:

Sist nu SmåA.

Kan det inte vara så att du jobbat då i veckan, för då drar dom ju av, men inte om du är helt arbetslös, då får alla betalt för 5 dagar oavsett röda dagar. Tyvärr så tror jag i ditt fall att det blivit nåt fel om du inte fått betalt för röda dagar.
  • Anonym
    JAG är BÄST skrev 2012-04-08 22:04:10 följande:
    Du är säker???Ringt och kollat med din a-kassa???
    ja, ja har alltid fått betalt röda dagar som infaller mitt i en vecka, tror de flesta akassor har så
  • nuharjagbytt

Jag hoppas verkligen att TS går in här ingen och ser att det första svaret var felaktigt! Framförallt om hen funderar på att ta föräldradagar vilket kan bli väldigt fel.

• Anonym
    Ms H skrev 2012-04-08 21:46:44 följande:
    Att vara sjukskriven innebär inte per definition att man inte kan ta hand om barnen, det beror på varför man är sjukskriven. (Är han sjukskriven eller "hemma sjuk från jobbet? Låter på din beskrivning som han är sjuk några dagar...)

Barnets pappa har varit sjukskriven i 1½ vecka  
  • Anonym
    nuharjagbytt skrev 2012-04-09 10:03:59 följande:
    Jag hoppas verkligen att TS går in här ingen och ser att det första svaret var felaktigt! Framförallt om hen funderar på att ta föräldradagar vilket kan bli väldigt fel.

Ska inte ta föräldrardagar.
  • Anonym

Har unionens a-kassa

• JAG är BÄST
    Anonym (jag) skrev 2012-04-09 09:37:15 följande:
    Kan det inte vara så att du jobbat då i veckan, för då drar dom ju av, men inte om du är helt arbetslös, då får alla betalt för 5 dagar oavsett röda dagar. Tyvärr så tror jag i ditt fall att det blivit nåt fel om du inte fått betalt för röda dagar.
    Nej inget jobb. Helt arbetslös.
Svar på tråden a-kassa rödadagar?