• Veladis

Byta in gammal bil och köpa ny, serva först?

Vi tänker köpa ny bil i vår, via seriös bilfirma. Vi tänkte byta in vår Ford Focus från -03, men frågan är, tjänar man verkligen på att serva den först? Skulle vi sälja den privat skulle det j u säkert löna sig att sälja den tiptop, men lönar det sig även om man ska byta in den? Dags för kamremsbyte bl a. Den har gått igenom besiktningen utan anmärkning, och har gått 9000 mil.

• Svar på tråden Byta in gammal bil och köpa ny, serva först?
  • Hermas Herden

Fråga firman ni byter in den hos.

Omvändelse är ett stort förstånd. En syndare förstår att han gjorde ont inför Herren, det rör hans hjärta och han gör bot.
  • LoLs pappa

Nej nej och åter nej.
    Firman kommer ej betala ett öre mer för bilen, bara tacka för att du har betalat flera tusen som dom slipper.
    Du får alltid mindre betalt än när du säljer privat, och får betala bra mkt mer om du köper där.
    Jag skulle inte ens lämna med vinterdäcken utan sälja dom på blocket.
    Likaså plocka bort allt ev extra typ ecxtraljus och annat.
    Bilfirmor skall man aldrig bjud på en grej.

• Ernst Hugo
    LoLs pappa skrev 2012-04-12 08:07:39 följande:
    Nej nej och åter nej.
    Firman kommer ej betala ett öre mer för bilen, bara tacka för att du har betalat flera tusen som dom slipper.
    Du får alltid mindre betalt än när du säljer privat, och får betala bra mkt mer om du köper där.
    Jag skulle inte ens lämna med vinterdäcken utan sälja dom på blocket.
    Likaså plocka bort allt ev extra typ ecxtraljus och annat.
    Bilfirmor skall man aldrig bjud på en grej.
    Helt rätt - Amen
    Postbanken, postbanken, pooostbanken....
  • Coyote

Vi är i precis samma situation, och jag tänker inte göra ett dugg åt bilen när det kommer till service eller andra lagningar, man får inte mer för att man gör det, och man får inte mindre för att det inte är gjort. Vi har nya vinterdäck som jag tänkte sälja på blocket av samma anledning. Dessutom funderar jag på att ställa av bilen i samband med ägarbytet, annars är det ju bilfirman som får tillbaka skattepengarna som är betalade.

Säljer man däremot privat ska ju bilen vara i toppskick förstås!

• Veladis

Tack för råd och tankar! Nu ska vi bara bestämma oss för vilken "familjebil" vi ska byta vår "tantbil" till...

• Uncle Frank
    Coyote skrev 2012-04-18 18:13:29 följande:
    Vi är i precis samma situation, och jag tänker inte göra ett dugg åt bilen när det kommer till service eller andra lagningar, man får inte mer för att man gör det, och man får inte mindre för att det inte är gjort. Vi har nya vinterdäck som jag tänkte sälja på blocket av samma anledning. Dessutom funderar jag på att ställa av bilen i samband med ägarbytet, annars är det ju bilfirman som får tillbaka skattepengarna som är betalade.

Klart att man får.
    De går utefter listpriset och drar sedan av kostnader för eventuella defekter på bilen som måste åtgärdas, ex. nya däck, rostlagning, bucklor, maskinella fel osv.

Men har man en bil med ett dolt fel kan det t.o.m vara lönsamt att byta in på firma, inte alls säkert att de upptäcker felet vid kontrollen. Fick 10000:- i våras hos en Saabhandlare för min gamla 900 som p.g.a ett elfel skulle ha varit värd max 2-3000.
    Skulle aldrig kunna sälja en bil med dolt fel till en privatperson.

• Fikabröds Kungen
    Coyote skrev 2012-04-18 18:13:29 följande:

Skatten återgår till gammla ägaren om bilen ställs va i samband med ägarbyte.
  • LoLs pappa
    Fikabröds Kungen skrev 2012-04-19 09:00:23 följande:
    Skatten återgår till gammla ägaren om bilen ställs va i samband med ägarbyte.
    Jo men vilka bilfirmor informerar om det?
    Dom fixar ägarbytet, sen ställer dom av så DOM får pengarna.
    Så ställ av innan på nätet, innan ägarbytet fixas.
    Uncle Frank skrev 2012-04-18 21:05:20 följande:
    Klart att man får.
    De går utefter listpriset och drar sedan av kostnader för eventuella defekter på bilen som måste åtgärdas, ex. nya däck, rostlagning, bucklor, maskinella fel osv.

Men har man en bil med ett dolt fel kan det t.o.m vara lönsamt att byta in på firma, inte alls säkert att de upptäcker felet vid kontrollen. Fick 10000:- i våras hos en Saabhandlare för min gamla 900 som p.g.a ett elfel skulle ha varit värd max 2-3000.
    Skulle aldrig kunna sälja en bil med dolt fel till en privatperson.
    Har en polare som sålde en bil med växellådsras till en bilfirma, dom kollade bilen.
    Men provkörde aldrig.
    Han betalade cash för en annan och drog fort som bara den efter allt var påskrivet
    Så ibland lyckas man.

Men oftast så drar dom av massor, skiter i att åtgärda det......
    Och den som byter in är lurad...

• Coyote
    LoLs pappa skrev 2012-04-20 19:28:02 följande:

Har en polare som sålde en bil med växellådsras till en bilfirma, dom kollade bilen.
    Men provkörde aldrig.
    Han betalade cash för en annan och drog fort som bara den efter allt var påskrivet
    Så ibland lyckas man.

Jag kommer definitivt ställa av bilen innan vi byter in den, finns ingen anledning att ge bilfirman flera tusen bara sådär.

De bilar jag bytt in har aldrig blivit kollade mer noggrant än att en säljare provkört den och testat ac:n bland annat, och kollat senaste besiktningsprotokollet typ. Den extrautrustade bilen vi bytte in fick vi inte ett jota extra för, och bilen som behövde servas gjorde de inget avdrag för, de sa att de i vilket fall gick igenom bilen, oavsett om den var nyservad eller inte, för att kunna gå i god för bilens skick till nästa kund.
  • LoLs pappa

Du ser.
    Polaren var ganska nöjd när han åkte därifrån.
    Ifs så fick han ej så mkt pga att bilen var, ehh, skit i det, tar vi ej här

Och som sagt extrautrustad, kostar massor.
    Men du får aldreig tbx pengarna.
    Men den blir mer lättsåld privat, och ngra kronor mer. 

• Coyote
    LoLs pappa skrev 2012-04-20 21:42:20 följande:
    Du ser.
    Polaren var ganska nöjd när han åkte därifrån.
    Ifs så fick han ej så mkt pga att bilen var, ehh, skit i det, tar vi ej här

Och som sagt extrautrustad, kostar massor.
    Men du får aldreig tbx pengarna.
    Men den blir mer lättsåld privat, och ngra kronor mer. 
    Haha! Man får ju alltid mer när man säljer privat, så att skicka med de nästan helt nya vinterdäcken är värdelöst när man byter in skiten, hellre plocka av dem och sälja privat, skulle de dra av lite för att de inte är med så är det i vilket fall inte lika mycket som man får när man säljer på blocket.
  • LoLs pappa
    Coyote skrev 2012-04-20 21:49:49 följande:
    Haha! Man får ju alltid mer när man säljer privat, så att skicka med de nästan helt nya vinterdäcken är värdelöst när man byter in skiten, hellre plocka av dem och sälja privat, skulle de dra av lite för att de inte är med så är det i vilket fall inte lika mycket som man får när man säljer på blocket.
    Eller så köper man bil inom "koncernen".
    Så passar däcken på den nya

• Coyote
    LoLs pappa skrev 2012-04-20 22:08:03 följande:
    Eller så köper man bil inom "koncernen".
    Så passar däcken på den nya

Det hade varit det bästa, men vi byter helt, så det funkar tyvärr inte.
  • LoLs pappa
    Coyote skrev 2012-04-20 22:15:09 följande:
    Det hade varit det bästa, men vi byter helt, så det funkar tyvärr inte.
    Dåså.
    Inte mkt att göra.
    Bara leta på blocket själv.
    Mitt bästa köp.
    Letade nya till A6an.
    Hittade en kille som hade köpt a4'a, ny.
    Beställde ej vinterdäck.
    Då han hade däckfirma, bilen vart försenad, han fick den levererad med vintermackor.
    Skruvade av dom och sålde flång nya RS6 fälgar med kvalitetsdäck för 4000.
    Nypris sisådär 16, minst...
    Blocket rockar. 
  • Uncle Frank
    LoLs pappa skrev 2012-04-20 19:28:02 följande:

Men provkörde aldrig.
    Så ibland lyckas man.

Huruvida de fixade min bil eller inte vet jag ej, rimligtvis borde de ha gjort det då felet var så pass omfattande, samt att det tog väldigt lång tid från det att jag bytte in bilen till dess att den stod bland de nyare Saabarna i bilhallen.
    Är dock jävligt imponerad över att firman fick sålt en 24 år gammal Saab 900 (Visserligen fullutrustad och rostfri) med 41000 mil på mätaren för 12.900, blev dock ingen vinstaffär för bilfirman i vilket fall.
Svar på tråden Byta in gammal bil och köpa ny, serva först?