• Uncle Frank

Byta in gammal bil och köpa ny, serva först?

Coyote skrev 2012-04-18 18:13:29 följande:
    Vi är i precis samma situation, och jag tänker inte göra ett dugg åt bilen när det kommer till service eller andra lagningar, man får inte mer för att man gör det, och man får inte mindre för att det inte är gjort. Vi har nya vinterdäck som jag tänkte sälja på blocket av samma anledning. Dessutom funderar jag på att ställa av bilen i samband med ägarbytet, annars är det ju bilfirman som får tillbaka skattepengarna som är betalade.

Säljer man däremot privat ska ju bilen vara i toppskick förstås!
    Klart att man får.
    De går utefter listpriset och drar sedan av kostnader för eventuella defekter på bilen som måste åtgärdas, ex. nya däck, rostlagning, bucklor, maskinella fel osv.

Men har man en bil med ett dolt fel kan det t.o.m vara lönsamt att byta in på firma, inte alls säkert att de upptäcker felet vid kontrollen. Fick 10000:- i våras hos en Saabhandlare för min gamla 900 som p.g.a ett elfel skulle ha varit värd max 2-3000.
    Skulle aldrig kunna sälja en bil med dolt fel till en privatperson.

• Uncle Frank
    LoLs pappa skrev 2012-04-20 19:28:02 följande:
    Jo men vilka bilfirmor informerar om det?
    Dom fixar ägarbytet, sen ställer dom av så DOM får pengarna.
    Så ställ av innan på nätet, innan ägarbytet fixas.

Har en polare som sålde en bil med växellådsras till en bilfirma, dom kollade bilen.
    Men provkörde aldrig.
    Han betalade cash för en annan och drog fort som bara den efter allt var påskrivet
    Så ibland lyckas man.

Men oftast så drar dom av massor, skiter i att åtgärda det......
    Och den som byter in är lurad...

Huruvida de fixade min bil eller inte vet jag ej, rimligtvis borde de ha gjort det då felet var så pass omfattande, samt att det tog väldigt lång tid från det att jag bytte in bilen till dess att den stod bland de nyare Saabarna i bilhallen.
    Är dock jävligt imponerad över att firman fick sålt en 24 år gammal Saab 900 (Visserligen fullutrustad och rostfri) med 41000 mil på mätaren för 12.900, blev dock ingen vinstaffär för bilfirman i vilket fall.
Svar på tråden Byta in gammal bil och köpa ny, serva först?