• Poptart

Sex som färdknäpp: Hur lång tid tog det innan förlossningen startade?

Jag har hört av många att de har använt sex för att få fart på den förestående förlossningen.

Ni som har testat, hur lång tid tog det innan förlossningen drog igång? Ett par timmar, ett dygn? Mer, mindre?

Har ni använt andra färdknäppar, så berätta gärna det med!  

• Svar på tråden Sex som färdknäpp: Hur lång tid tog det innan förlossningen startade?
  • J901

Vi färdknäppade på kvällen, ca
    22.00.värkarna började ca 02.00 å fortsatte hela natten å dagen, åkte till förlossningen 21.00 dagen efter å lillan kom 02.30 :) hade inga känningar förens vi färdknäppat;)

• Nostalgity

Hade sex ca vid 00 tiden, värkarna började ca kl 04, 11:26 är han född.

Pojke 12/10 -08 <3
  • Dr to be

Ca 8h efter färdknäppen gick vattnet och förlossningen drog igång på riktigt. Hade fått en hinnsvepning dagen innan pga förvärkar som varat i en vecka, förkortad tapp och att jag var 3cm öppen. Så om det var sexet lr hinnsvepningen eller kombon som startade allt vet jag inte.

• Magriffe

Hände inte ett smack. Gick över bf 12 dagar.

• Kaosmamma

Vilken vecka har ni varit i där det satt igång av sex?

Tänker lite... Vi har haft och har en del sex under denna grav... Har planerat snitt och började tänka på om det då finns risk att det sätter igång tidigare genom sex då :/ kanske inte så smart... Är fjärde barnet nu och med de andra tre var jag så dålig så sex var inte att tänka på ;) inte gått över tiden med någon av de andra. Men bara en som satte igång spontant ca en vecka innan bf. Äh bara började fundera :) om man kanske ska skippa sex nu...

• Cecese

Har inte funkat för mej. Det funkar bara om det är moget nog och då sätter det ändå igång inom kort :)

• Kaosmamma

Okej. För jag har sammandragningar och förvärkar som registrerats av CTG och mjuk tapp. Har dock två bf datum (orkar inte förklara), ett 28 april och ett den 4 maj. Men vill ju gärna att det håller sig fram till snittet... Så då kanske man inte ska sexa loss utifall att det sätter igång då... Slog mig när jag såg denna tråd... :)

• mammsen

Sperman innehåller prostaglandin som är samma verksamma ämne som finns i de salvorn och tabletterna man för upp i slidan för att sätta igång en förlossning. Ämnet gör att livmodertappen mjuknar upp och på över 50% av alla kvinnor de försöker starta förlossningen med denna krämen kommer värkarbetet igång av sig självt ganska snart efter. I annat fall så mjuknar livmodern vanligtvis upp tillräckligt för att kunna använa andra värkstimulerande metoder som livmodertappen måste vara mjuk för att använda =)

Så det fungerar i det flesta fallen om mannen kommer i kvinnan.. Dock finns det ju teorier om att en orgasm kan få igång sammandragningar och förvärkar,, dock så krävs det ju att livmodertappen är mjuk och redo för att detta ska kunna hända.. Så sex för att mjuka upp livmodertappen av sperma och sedan sex efter ett par timmar för att få igång värkarbetet är ju värt ett försök,, jag vet dock inte om det är bevisat att det kan få igång ett riktigt värkarbete av de sammandragningarna man får av en orgasm...

Jag och min dotters pappa hade inte sex de sista 2-3 veckorna i graviditeten, men när jag gått över 3 dagar och altså var på v 40+3 med första barnet så sexade vi på kvällen och på natten när jag var uppe och kissade gick slemproppen dock var det ganska blodblandat men de konstaterade att livmodertappen var redo men knappt börjat öppna sig än. Dagen efter hade vi sex igen på kvällen och den natten startade värkarna,, dock hadde jag förvärkar i typ 2 dygn och öppnade mig väääldigt långsamt och åkte fram och tillbax till förlossningen för att kontrollera hur det gick. Sedan från att jag öppnat mig 3 cm tog det bara 4 timmar ungefär innan dottern var ute :)

Vet ju inte om värkarbetet och förlossningen kom igång av sexet.. men jag tror värkligen att det gjorde det iallafall! 

• mammsen

Dock tror jag att ämnet är mer koncentrerat i tabletterna och salvorna än i sperman.. men vet inte säkert.. (ville bara påpeka det)

Svar på tråden Sex som färdknäpp: Hur lång tid tog det innan förlossningen startade?