Sperman innehåller prostaglandin som är samma verksamma ämne som finns i de salvorn och tabletterna man för upp i slidan för att sätta igång en förlossning. Ämnet gör att livmodertappen mjuknar upp och på över 50% av alla kvinnor de försöker starta förlossningen med denna krämen kommer värkarbetet igång av sig självt ganska snart efter. I annat fall så mjuknar livmodern vanligtvis upp tillräckligt för att kunna använa andra värkstimulerande metoder som livmodertappen måste vara mjuk för att använda =)
Så det fungerar i det flesta fallen om mannen kommer i kvinnan.. Dock finns det ju teorier om att en orgasm kan få igång sammandragningar och förvärkar,, dock så krävs det ju att livmodertappen är mjuk och redo för att detta ska kunna hända.. Så sex för att mjuka upp livmodertappen av sperma och sedan sex efter ett par timmar för att få igång värkarbetet är ju värt ett försök,, jag vet dock inte om det är bevisat att det kan få igång ett riktigt värkarbete av de sammandragningarna man får av en orgasm...
Jag och min dotters pappa hade inte sex de sista 2-3 veckorna i graviditeten, men när jag gått över 3 dagar och altså var på v 40+3 med första barnet så sexade vi på kvällen och på natten när jag var uppe och kissade gick slemproppen dock var det ganska blodblandat men de konstaterade att livmodertappen var redo men knappt börjat öppna sig än. Dagen efter hade vi sex igen på kvällen och den natten startade värkarna,, dock hadde jag förvärkar i typ 2 dygn och öppnade mig väääldigt långsamt och åkte fram och tillbax till förlossningen för att kontrollera hur det gick. Sedan från att jag öppnat mig 3 cm tog det bara 4 timmar ungefär innan dottern var ute :)
Vet ju inte om värkarbetet och förlossningen kom igång av sexet.. men jag tror värkligen att det gjorde det iallafall!