• Anonym (Minnie)

Tjänstledig innan föräldraledighet - ändras beloppen?

Hej,

Jag har tänkt vara tjänstledig i två månader i höst för studier men vi försöker samtidigt bli gravida nu. Anta att jag skulle bli gravid snart och då få barn i vinter/vår.

Jag planerar alltså att vara tjänstledig från min fasta anställning i höst för att läsa en kompletterande kurs på universitetet. Men jag tjänar runt 29 000kr i månaden nu så kommer inte att ta något CSN under dessa två månader. Skulle inte bli beviljad eller ja ändå få betala tillbaka det sen ändå.

Om jag då blir gravid snart och sen ska vara mammaledig i vår, hur blir det då med de här två månaderna om jag är tjänstledig. Om de förstör FP helt så får jag helt enkelt skjuta upp det om jag blir gravid. Men jag vet inte vad som gäller och hittar inte svar på min specifika fråga på FK. Någon som gjort liknande eller vet hur det här hänger ihop? :D 

• Svar på tråden Tjänstledig innan föräldraledighet - ändras beloppen?
  • Anonym

Om du studerar med CSN skyddas din inkomst och föräldrapenningen räknas på det du tjänade tidigare. Studerar du utan CSN påverkas SGI och därmed får du lägre föräldrapenning.

• Anonym

Ajaj, du måste ta csn (vet dock inte om det räcker med bidrags-delen) för att din SGI ska skyddas.

• Anonym

TS, det kan bli lite knepigt det där. Din SGI förändras om du tar tjänstledigt för att studera utan CSN. Däremot så har du hög årsinkomst och tjänar troligen för mycket för att ens kunna bli beviljad CSN. Så tänk efter noga och undersök hur du ska bära dig åt för att skyddas ekonomiskt. Lycka till!

• Anonym (Minnie)

Ja det blir knepigt det där. Jaja, vi får se om det tar sig ens. Men isf så får jag skjuta upp det. Känns ju hemskt annars att förstöra min SGI med två månader utan lön annars. Tack för er input iaf :)

• Seven Costanza
    Anonym (Minnie) skrev 2012-04-09 22:15:58 följande:
    Ja det blir knepigt det där. Jaja, vi får se om det tar sig ens. Men isf så får jag skjuta upp det. Känns ju hemskt annars att förstöra min SGI med två månader utan lön annars. Tack för er input iaf :)
    Kolla upp med både CSN och FK vad som gäller - kanske gäller regeln om att man får sluta arbeta helt eller delvis sex månader före förlossningen för dig, om studierna ligger inom denna tid. Annars håller jag med dig om att ifall du tjänar för mycket så att du inte KAN bli beviljad CSN hade jag aldrig äventyrat min SGI genom att studera utan CSN, men om du däremot BLIR beviljad och därmed kan skydda din SGI med studiebidraget (behöver ju bara ta bidraget på 2800) så hade jag gjort det, strunt samma att det skulle krävas tillbaka! Då kan du ju bara spara pengarna och ha dem liggande tills de kräver att få tillbaka dem.
  • Anonym

Jag tror att du behöver maila till FK (se till att få ett skriftligt svar från dem, där är mail bra!) och fråga.

Det finns ju som sagt en regel att man får gå ner i tid eller vara helledig 6 månader innan BF, utan att ens sgi ändras... Men samtidigt så vet jag inte om man får byta ut sitt vanliga heltidsjobb mot något annat?

• Anonym (666)

pratade idag med fk om just detta och går du kan gå från arbete till studer i max tre månader utan att sgi påverkas

Svar på tråden Tjänstledig innan föräldraledighet - ändras beloppen?