• Anonym (ansvar?)

Skulle du lämna en 1,5 åring obevakad jämte en het braskamin?

skulle du lämna en 1,5 åring obevakad i samma rum som en het braskamin? Även om det gäller att " bara" hämta en sak i ett annat rum?

Jag skulle ALDRIG göra det själv, inte ens en sekund när vårt barn var i den åldern. Knappt ens nu när h*n är 3... 

såg ett program på tv där ett litet barn fått brännskador efter att ha bränt sej då föäldern lämnat rummet. Vad skulle du säga om din partner gjortde så och olyckan var framme??

• Svar på tråden Skulle du lämna en 1,5 åring obevakad jämte en het braskamin?
  • Pickeli

Skulle aldrig ha en het braskamin i närheten av en 1,5 åring utan skydd. Så nej det skulle inte hända.

Google it!
  • Lajkie

Fast vi har ju haft en pelletskamin i tv-rummet med barn i 4,5 år (har nu flyttat till ett hus med annat uppvärmningssystem). Tre barn har växt upp och de har ju lekt där medan jag lagat mat osv, ibland måste man ju gå på toa osv... Så visst har dem varit ensamma i tv-rummet.
    De var väldigt införstådda redan från början att den var varm. De har aldrig ens visat intresse för den. Däremot om vi hade besök så var alltid andras barn (som inte var vana) intresserad av att försöka ta sig fram och pillra på den brinnande fönsterrutan:)

• Anonym

Vi brukar sätta för när vi är i väg hos folk med braskaminer, hemma har vi alltid uppsikt så sonen inte går för nära. Nu vet han att när den är tänd får han inte vara där, men man vet ju aldrig, barn är barn och kan få för sig både det ena och det andra. 

• Fia 28

Men pappan ifråga trodde ju att barnet stod precis bakom, så han lämnade ju inte barnet obevakat.

• Anonym (ansvar?)
    Fia 28 skrev 2012-04-10 09:49:54 följande:
    Men pappan ifråga trodde ju att barnet stod precis bakom, så han lämnade ju inte barnet obevakat.

men barnet var ju inte bakom, så obevakat var det ju eftersom det uppenbarligen var kvar i det andra rummet.. eller?
  • Fia 28
    Anonym (ansvar?) skrev 2012-04-10 09:55:54 följande:
    men barnet var ju inte bakom, så obevakat var det ju eftersom det uppenbarligen var kvar i det andra rummet.. eller?
    Så du svänger aldrig ryggen till ditt barn i några sekunder ens? Det var ju det han gjorde, vände ryggen när han drog på sej en tröja.
  • Anonym (ansvar?)
    Fia 28 skrev 2012-04-10 10:02:09 följande:
    Så du svänger aldrig ryggen till ditt barn i några sekunder ens? Det var ju det han gjorde, vände ryggen när han drog på sej en tröja.

Han skulle gå in till ett annat rum och ta på sig en tröja, och nej det skulle jag inte göra i det läget. i såfall hade jag tagit med mej barnet till det andra rummet och sett till att det verkligen var där eller tagit med barnet ut ur vardagsrummet ( där vi har vår kamin) och stängt grinden dit in medans jag gjorde annat.. Jag kanske är överbeskyddande, men jag skulle inte vilja hamna i såndan sits. Med en litet barn med brännskador för att man uppenbart inte haft uppsikt. Och det gäller även kokande grytor på spisen eller lämna spädbarn utan uppsikt på skötbordet. Skulle inte lämna utan uppsikt i nått sådant läge och riskera att det händer nått... Men som sagt.. alla är vi olika nojjiga...
  • Fia 28
    Anonym (ansvar?) skrev 2012-04-10 10:07:00 följande:
    Han skulle gå in till ett annat rum och ta på sig en tröja, och nej det skulle jag inte göra i det läget. i såfall hade jag tagit med mej barnet till det andra rummet och sett till att det verkligen var där eller tagit med barnet ut ur vardagsrummet ( där vi har vår kamin) och stängt grinden dit in medans jag gjorde annat.. Jag kanske är överbeskyddande, men jag skulle inte vilja hamna i såndan sits. Med en litet barn med brännskador för att man uppenbart inte haft uppsikt. Och det gäller även kokande grytor på spisen eller lämna spädbarn utan uppsikt på skötbordet. Skulle inte lämna utan uppsikt i nått sådant läge och riskera att det händer nått... Men som sagt.. alla är vi olika nojjiga...
    Men åter igen. Han trodde att han hade översikt över barnet då han trodde att barnet stod bakom honom.
  • Anonym (ansvar?)
    Fia 28 skrev 2012-04-10 10:10:08 följande:
    Men åter igen. Han trodde att han hade översikt över barnet då han trodde att barnet stod bakom honom.

mm, just vad jag menar. TRODDE..... Man kan inte TRO att man har uppsikt, det är samma sak som att inte har det.. enl.. att TRO man har uppsikt hjälper ju knappast....
  • Anonym
    Anonym (ansvar?) skrev 2012-04-10 09:17:22 följande:
    skulle du lämna en 1,5 åring obevakad i samma rum som en het braskamin? Även om det gäller att " bara" hämta en sak i ett annat rum?

Jag skulle ALDRIG göra det själv, inte ens en sekund när vårt barn var i den åldern. Knappt ens nu när h*n är 3... 

såg ett program på tv där ett litet barn fått brännskador efter att ha bränt sej då föäldern lämnat rummet. Vad skulle du säga om din partner gjortde så och olyckan var framme??

ENBART om det fanns ett bra skydd runt den så att barnet inte kunde komma åt de varma partierna. Och jag hade förmodligen blivit totalt vansinnig och inte vågat lämna barnet ensamt med den andra föräldern helt ärligt. De tär knappt så jag vågar det nu ens, han fattar inte varför vår dotter äter så ofta som hon gör. Hon äter ofta men lite, äter hon mindre på dagen så äter hon igen det på natten med amning och jag tycker det är mycket bättre att hon äter på dagarna. Men han är rädd för att hon ska bli tjock. ungen är alltså 8 månader gammal, är ca 70cm lång och väger knappt 10kg. Hon har inte ens mycket babyhull, bara lite grand. Hon är inte rund för dem öre.
  • Fia 28
    Anonym (ansvar?) skrev 2012-04-10 10:13:07 följande:
    mm, just vad jag menar. TRODDE..... Man kan inte TRO att man har uppsikt, det är samma sak som att inte har det.. enl.. att TRO man har uppsikt hjälper ju knappast....
    Okej, om du vill springa en meter efter ditt barn tills det fyller 18 så varsågod. Men nu är det så att hur försiktig och varsam man än är så händer det tyvärr olyckor. En 1,5 åring är jäkligt snabb och hinner längre än du tror på nån sekund. Tror du allvarligt pappan gjorde det med vilje??
  • Anonym
    Anonym (ansvar?) skrev 2012-04-10 10:07:00 följande:
    Alla är olika nojjiga MEN du kan aldrig någonsin beskydda ditt barn 100% av tiden. Min svägerska hade lärt alla sina 6 barn att man får inte röra kastruller, temuggar, kaffekoppar etc och man får INTE dra i sin mammas arm om hon håller i en mugg, svägerskan var ensam i köket, hällde upp en mugg te ifrån kastrullen på spisen och när hon lyfte upp muggen hade yngsta sonen smugit sig in i köket och högg tag i sin mammas arm så att han fick kokhett vatten över sig. Det blev ambulans till brännskadeavdelning och han fick blodförgiftning och hade kunnat stryka med. Det går inte att gardera sig till 100% någonsin hur mycket man än försöker. Under tiden de låg på sjukhuset, de hade yngsta barnet med sig som bara var tre fyra månader gammalt då, så upptäckte dem att yngsta hade ehec. Familjen hade hälsat på farmor någon dag tidigare och hennes katt hade opererat magen och förmodligen hade dottern slickat på golvet precis på en punkt som katten hade legat på med sin såriga mage.
  • Anonym

Never ever...

Hade jag haft en kamin skulle jag haft ett staket runtom. Och hade det varit hos någon annan så hade jag punktmarkerat barnet.

Har dock inte punktmarkerat när vi har varit hos släktingar som har en sån där "fejkkamin" som eldar olja. Den blir inte så varm att man får rejäla brännskador (jag har känt efter själv!) Då får barnet röra sig fritt, tillsagd att "akta, där är varmt".

• finskaflikkan
    Fia 28 skrev 2012-04-10 10:16:43 följande:
    Okej, om du vill springa en meter efter ditt barn tills det fyller 18 så varsågod. Men nu är det så att hur försiktig och varsam man än är så händer det tyvärr olyckor. En 1,5 åring är jäkligt snabb och hinner längre än du tror på nån sekund. Tror du allvarligt pappan gjorde det med vilje??
    Har man inte en grind/staket runt kaminen så barn inte ska kunna nå/röra en het kamin så SKA man inte lämna SMÅ barn obevakade i ens för 3sekunder... 
    Då är man oansvarig!
    Och självklart händer olyckor, vet väl alla, men vissa olyckor KAN MAN förutse... Genom att t.ex. ha en grind runt en het kamin. Slipper man brännskador av den orsaken!   
  • Anonym (ansvar?)
    finskaflikkan skrev 2012-04-10 11:11:09 följande:
    Har man inte en grind/staket runt kaminen så barn inte ska kunna nå/röra en het kamin så SKA man inte lämna SMÅ barn obevakade i ens för 3sekunder... 
    Då är man oansvarig!
    Och självklart händer olyckor, vet väl alla, men vissa olyckor KAN MAN förutse... Genom att t.ex. ha en grind runt en het kamin. Slipper man brännskador av den orsaken!   

håller med..
  • Fia 28
    finskaflikkan skrev 2012-04-10 11:11:09 följande:
    Då är man oansvarig!
    Det är ju jäkla lätt att säga det. Jag har själv ett syskonbarn som hann bränna fingertopparna på en kamin medans pappa var ute i garaget och byggde kaminskydd och mamman var i samma rum som ungen. Dom hade även satt vedkorgen framför som hinder, men ändå lyckadest han komma dit på något sätt och mamman hann inte fram i tid. Lyckligtvis blev det inga värre brännskador.
  • Aprilia77

I somras, då min dotter var 1,5 år, var vi hembjudna till vänner som hade tänt en brasa "inte för att värmen behövdes utan för att det skulle vara myyysigt". Jag spenderade de timmar vi var där med att följa efter min dotter så att hon inte skulle gå till kaminen och brinna upp. Myyysigt! Inte!

Svar på tråden Skulle du lämna en 1,5 åring obevakad jämte en het braskamin?