• Lostpuppy

Det här med försäkringar.....

Du har en ny micro. Endast 2 mån gammal. Du ska göra popcorn och sätter dom på den tiden som står på påsen. När du kommer in i köket är allt helt BRÄNT och även i hela micron, det har till o med kommit på väggen bakom. 

Du anser att detta inte är normalt men dom i affären påstår att det är så enkelt att du ställt dom på förmycket tid och att det går att tvätta bort.  En del i micron har även gått sönder.

Vad gör du? 

• Svar på tråden Det här med försäkringar.....
  • Fia 28

Garantin borde väl gälla. Är det bara sotpartiklar som är på väggen och i mikron eller är den sönder?
    Antar att mikron är så billig så det inte löns att ta ut på försäkringen.

• mammatill6

Inser att man tabbat. Tiden på popcorn är individuellt, man ska ta dem när det inte poppat i 5 sekunder tror jag det är. Minutrarna är c:a. Står de för länge blir ångan från popcornen så varm att de antänder papperspåsen. Det är helt normalt om man låter de stå för länge. Inget garantin på micron täcker. ÄR det en ny modern micro går det snabbare att poppa, man måste passa.

• Lostpuppy

Det är svart på väggen eftersom den brände ner allt. Den fungerar men är helt svart, luktar hemskt äckligt och lär aldrig gå att rengöra som den var innan. En bit är sönder på den.. en bricka som ska sitta för ett hål. 

Den kostade 699 kr.  Dom i affären ansåg att de inte går på 1 års garantin eftersom dom påstår att jag orsakat skadan själv...  

Undrar hur jag skulle undvika skadan???? förstår inte riktigt 

• Fia 28

På min mikro kan jag inte ha varmare än 600W för annars blir det bränt fast jag bara har halva tiden. Har även varit med om att en påse börjat brinna vid mamma en gång, så vågar aldrig lämna köket innan det poppat färdigt.

• Alinara
    Lostpuppy skrev 2012-04-10 10:47:05 följande:
    Men vid köp av den köpte jag även en 3 års försäkring...
    Vad är det för typ av försäkring? Om det är en "drulle-försäkring" så borde det ju täckas. Annars kan man ju undra vad den täcker som kan göra det motiverat att ha en särskild försäkring för en så pass billig mikro... Har du kollat om försäkringen täcker det?

Garantin täcker ju inte det eftersom du själv orsakade skadan genom att ha popcornen inne för länge. Särskilt första gångerna man poppar popcorn i en mikro man inte har poppat i tidigare så måste man ju vara väldigt uppmärksam eftersom tiden som krävs varierar mycket mellan olika mikrovågsugnar.
  • Lostpuppy

MEN det stod 3 min och jag hade dom inne 3 min... jag förstår inte hur man kan se de så, en mikro är väl fan till det!? 

Det är en tygghetsförsäkring..det står utökad garanti och otursförsäkring..

jag tolkade mest som om jag tappar den i marken o den går sönder får jag en ny.... så det verkar bli lösningen 

• Fia 28
    Lostpuppy skrev 2012-04-10 10:58:47 följande:
    MEN det stod 3 min och jag hade dom inne 3 min... jag förstår inte hur man kan se de så, en mikro är väl fan till det!? 

Det är en tygghetsförsäkring..det står utökad garanti och otursförsäkring..

jag tolkade mest som om jag tappar den i marken o den går sönder får jag en ny.... så det verkar bli lösningen 
    Just popkorn är ju lite speciellt. Man ska nog aldrig ha popkorn inne så länge som det står på förpackningen, speciellt inte med en ny maskin man inte poppat i innan.
    Om det bara är svart på ytan borde det gå att putsa bort, är dock ytan förstörd så är det troligen kört.
  • Yrkis

Jag håller med att man ska inte lita på vad som står på förpackningen till popcornen, brukar räcka med 1,5min eller så i min micro trots att det står 2-4min på förpackningen typ.
    SÅ MAN MÅSTE HÅLLA KOLL!
    Sad but true...

Din vanliga hemförsäkring, om du har drulle, bör annars täcka detta tycker jag?
    Om den andra tilläggsförsäkringen du köpt inte gör det vill säga..   

Kärlek vid första ögonkastet
  • Litenåfin

Jobbar i en elektronikbutik och vi hade bytt ut den direkt även utan drulle. Har du drulle är det ju självklart att den ska gälla...

• Lostpuppy

Dom på siba sa klart och tydligt att "det är ditt eget fel, garantin täcker inte" Vi kan ringa försäkringen och fråga och då får du en ny... men när jag läser i min försäkring så täcker ju den inte heller om produkten inte är sönder...

bud på att kasta den i golvet kanske????  

• Alinara
    Lostpuppy skrev 2012-04-10 14:44:05 följande:
    Dom på siba sa klart och tydligt att "det är ditt eget fel, garantin täcker inte" Vi kan ringa försäkringen och fråga och då får du en ny... men när jag läser i min försäkring så täcker ju den inte heller om produkten inte är sönder...

bud på att kasta den i golvet kanske????  
    Ring försäkringsbolaget och kolla! Drulleförsäkringar ska ju täcka just när man klantar till det! Mikron var väl lite trasig också. Och om den luktar mycket så är väl det också en defekt.

Sen gällande att det står 3 min på förpackningen. Det brukar alltid också finnas med en varningstext där det står att man inte ska lämna mikron utan uppsikt osv... Så jag tror inte att du kan få det till att det skulle vara popcorntillverkarens fel.
Svar på tråden Det här med försäkringar.....