• Ronjan709

Hyperemesis gravidarum = risk för autistiskt barn?

Jag hade hyperemesis. Min son har inte autism men jag har funderat på en annan sak o undrar om ngn här känner igen sig i detta också? Min son äter inte nästan bara flaska fast han är 3 år.
    Han har aldrig gillat att äta. Amining fungerade de första 3 mån o började krångla sen
    Bytte till flaska som gick så där...
    Så han är alltid lite under på vikten.
    Kan inte låta bli tänka i bland om de beror på att jag knappt drack o åt o kräktes hela 9 månaderna o var lite låg på vätska hela graviditeten.

• Ronjan709

Jag tappade otroligt mkt hår även ögonfransar blev kortare o tunnare under graviditeten.
    Vet inte om det berodde på den brist på näring man hade. känner ni igen det?

• Ronjan709
    yodi skrev 2012-09-24 08:28:49 följande:
    men om dom som gör utredningarna ser ett samband så gör det mig en smula förbanad att det inte läggs mer krut på att llindra illamåendet när man är gravid.

har som sagt haft hyperremis med alla tre och jag har tappat räkningen på hur många gånger läkare och barnmorskor har sagt åt mig att det inte är någon fara för barnet, att barnet inte blir påverkat.

så om utredarna ser samband varför gör inte mvc mer      
    Väldigt intressant tråd. Hade ju hyperemesis o mitt barn har ingen diagnos men på slutet har jag börjat inse att den del egenheter han har låter mkt som lindrig autism faktiskt. Får se med åldern om det är det faktiskt i vårt fall med...
  • Ronjan709
    yodi skrev 2012-09-24 08:28:49 följande:
    men om dom som gör utredningarna ser ett samband så gör det mig en smula förbanad att det inte läggs mer krut på att llindra illamåendet när man är gravid.

har som sagt haft hyperremis med alla tre och jag har tappat räkningen på hur många gånger läkare och barnmorskor har sagt åt mig att det inte är någon fara för barnet, att barnet inte blir påverkat.

så om utredarna ser samband varför gör inte mvc mer      
     Ja jag tycker också det är konstigt att man inte gör mer för oss grvida med hyperemesis. När jag helt plötsligt hade för lite fostervatten i slutet av graviditeten fick jag höra att det kunde ev bero på att jag druckit så lite o var låg på vätska.... Önskar jag fått den infon tidigare i graviditeten
  • Ronjan709

Har ni hört att ny forskning tyder på att d-vitaminbrist hos gravida kvinnor(extra vanligt hos mörkhyade kvinnor i Sverige) gör att autism hos barnen de föder är vanligare?

Skulle ju isf också kunna vara en orsak till varför  även fler kvinnor som har hyperimesis graviditeter får barn med autism i större utsträckning än andra. Om man kräks igenom hela graviditeten o äter extemt ensidigt. Jag åt då inget med dvitamin i alla fall.... så har man ju större chans att drabbas el?

Svar på tråden Hyperemesis gravidarum = risk för autistiskt barn?