Hyperemesis gravidarum = risk för autistiskt barn?
Intressant tanke... Jag har väl haft på gränsen till hyperemesis under denna graviditet. Bara varit inlagd en gång dock och som mest kräkts 14ggr på en dag. Efter att jag fick primperan utskrivet i samband med inläggningen vecka 13 så har jag dock bara kräkts 1-3ggr per dag till och med vecka 22, så jag har ju fått i mig näring och faktiskt kunnat gå upp i vikt.
Det jag funderar på är hur gamla ni som fått barn med autism/asperger har varit när ni fått dessa barn och om ni varit normalviktiga/underviktiga/överviktiga under graviditeterna i övrigt.
De hävdar ju att barnet tar det som det behöver från mamman likt en parasit och om man är överviktig så finns det ju mycket energi lagrad som bebisen borde kunna ta av, trots att man kräks och kanske går ner i vikt?!
Det som får mig att undra lite är att ingen kvinna på varken mammas eller pappas sida direkt har mått illa eller kräkts under sina graviditeter och då har ändå både mormor och farmor fått tvillingar! Därför tycker jag det är märkligt hur jag kunnat bli "den första" som haft så pass svåra kräkningar...
Bebisen är ju inte här än dock, så får väl se hur det blir sedan när han är ute och är lite äldre.