• Anonym (Hästentusiast)

Ok med maxvikt på ridskola?

Jag har haft ridning som hobby i många år och mitt stall har en maxvikt på 85 kg på ryttarna. Eftersom jag är van vid detta är det ingenting som jag ens reflekterat över tills jag flyttade och bytte stall. Råkade vid något tillfälle nämna detta på nya stallet och det verkade enormt känsligt där. Dom tyckte man diskriminerade folk medan jag tyckte man värnade om hästarna. Dom ville ha det till att 85 kg inte var någon vikt för en man vilket jag tyckte var ett fjompigt resonemang med tanke på det manliga klientelet (korta spensliga gubbar) och misstänker snarare att dom inte vill diskriminera överviktiga kvinnor. 

Jag tycker det är en förmån att få rida runt på en häst och ingenting jag har "rätt till" ifall jag skulle svälla upp som en ballong. Vad tycker ni andra?  

• Svar på tråden Ok med maxvikt på ridskola?
  • Anonym (Hästmänniska)
    Bonanza skrev 2012-04-12 08:25:33 följande:
    Återigen: 85 kilo är INTE mycket för en vanlig häst. Vi pratar inte stora Ardenners här, utan helt vanliga hästar. Om man inte har en enda häst som klarar över 85 kilo så har man hästar i väldigt dåligt skick, eftersom en stark, frisk och välriden häst klarar så mycket utan problem. Sedan är det självklart svårt att hitta hästar som orkar 120 kilo, och då kan man börja prata om större hästsorter. Men 85-90-95? Det klarar många hästar utan problem.

Men förstår du inte att 85 kg studsande dövikt är inte 85 kg, det är mycket mer? Plus så väger människan 85, lägg till utrustning för ryttaren, utrustning för hästen och du är uppe i närmare 100.

Jag är i alla fall glad att vissa tar hänsyn till hästarna och inte släpper kreti och pleti på dem bara för att ha läst någonstans att hästen visst klarar det. Även om den bågnar så går det ju bra för det har någon läst någonstans.
  • Anonym (Hästmänniska)
    Anonym skrev 2012-04-12 11:00:57 följande:
    Jag har hela tiden sagt att jag visst förstår att det finns begränsningar! Herrejisses skulle väl aldrig sätta mig på en shettis, hästskrället hade dött av skräck vid tanken ;)
    Men däremot anser jag att riktar man sig som ridhus till vuxna så bör man ju ha hästar som klarar en nybörjare på 85 kilo, för det är ingen ovanlig vikt på en man. Fast det var ju också skillnad om man var överviktig eller normalviktig på 85 kilo. En överviktig balanserar vikten fel och då blir hästen felbelastad och då sliter man ut hästen. eller hur var det?
    Jag förstår att man som nybörjare sliter hårdare på hästen men jag trodde ju att instruktören dels valde ut en häst som skulle passa ryttarens nivå och storlek och dessutom sa till nybörjaren om hur denne ska göra och sitta och röra sig i takt med hästen. 

Nordsvensk säger du, är inte de ungefär lika breda som en ardenner?
    För det skrevs i tråden med att ardenner ska inte överviktiga nybörjar kvinnor rida på för ja vad det nu berodde på något med den breda ryggen som inte skulle fungera.

Kanske skulle ta mig mod och ringa och höra om det finns några nybörjarkurser i närheten.  för jag har aldrig tänkt bli proffs utan mer tänkt ha ridningen, om jag nu gillar det, som en liten hobby. Inte tänkt tävla eller något, bara få rida.
    Om du nu är så vänlig att du sammanfattar tråden så kanske det skulle vara en ide att läsa den rätt först. Annars är sammanfattningen ckså dömd att misslyckas.
  • Anonym (Hästmänniska)
    Anonym (hästtjej) skrev 2012-04-12 12:40:52 följande:

Här är några exempel på manliga tävlingsryttare som väger runt maxgränsen 85 kg.

Och dessa är toppklass och rider/red i absoluta världseliten!

Mark Todd längd 190 cm vikt 82 kg
    Ludger Beerbaum längd 190 cm vikt 80 kg
    Robert Smith längd 183 cm vikt 86 kg 
    Ludo Philippaerts längd 180 vikt 85kg

Bara för att dra några exempel på toppryttare som faktiskt väger rätt mycket i era ögon, och hur deras hästar klarar av att hoppa över hinder på 150 cm och mer kan man ju fråga sig då det inte är några kallblod vi pratar om här!

(källa:   www.sports-reference.com/olympics/sports/EQU/ )

Och om du hade läst i tråden så v ar där ingen som hade invändningar mot tyngre ryttare som kan rida. Att däremot som nybörjare tungviktare studsa runt på en hästrygg är inte att rekommendera på en vanlig varm- halv- eller fullblod. Då ska det nog vaqra en lit robustare, grövre häst, så ja, kallblod. I alla fall om man tycker om hästarna och inte vill slita på dem mer än nödvändigt.
  • Anonym (hästtjej)
    Anonym (Hästmänniska) skrev 2012-04-12 15:13:10 följande:
    Och om du hade läst i tråden så v ar där ingen som hade invändningar mot tyngre ryttare som kan rida. Att däremot som nybörjare tungviktare studsa runt på en hästrygg är inte att rekommendera på en vanlig varm- halv- eller fullblod. Då ska det nog vaqra en lit robustare, grövre häst, så ja, kallblod. I alla fall om man tycker om hästarna och inte vill slita på dem mer än nödvändigt.

Jag har läst ganska många inlägg av just den åsikten faktiskt!

Min pappa red min häst på 155 cm av en normal typ (inte så tung som ett halvblod men heller inte nättnätt) och han är runt 185 cm 85 kg tung och inte en supervan ryttare men det gick då hur bra som helst!

Jag själv har ridit dressyr på en maxad c-ponny (visserligen av en kraftigare typ) när jag vägde runt 80 kg.

Jag har jobbat med travhästar där kraftigare karlar ibland red på hästarna och travhästar har en f-n så mkt klenare rygg än vad vanliga ridhästar har! (därav att tränarna gärna vill att de ska ridtränas för att stärka upp ryggen och kunna bära sig bättre)    

Återigen, givetvis är det bra med maxvikt på en del hästar men det handlar om mycket mer än just vikten på ryttaren!      
  • Anonym (100 kg ++)
    Coyote skrev 2012-04-12 10:48:42 följande:
    Vilket jävla skitsnack! Hoppas du inte tar åt dig! Jag har skrivit om att väger man mer än vad ridskolan har satt för gräns så är det ju bara att bita i det sura äpplet och vända sig till ett annat stall, inte börja gnälla om diskriminering och sånt. Det fanns en i tråden som envist hävdade att hon var en tillgång trots att hon vägde mycket, och att hon blev arg för att hon inte fick rida överallt, ungefär. Där anser jag att man får lov att acceptera gränsen som är satt och inte börja bråka om den.

Men du, det finns massor av hästar som lätt klarar av att bära dig! I stallet jag red fick man uppge sin vikt när man började, för att de skulle kunna para ihop en med rätt häst. Vi hade flera överviktiga kvinnor (inga män allt faktiskt) i gruppen och de hästarna vi red var bland annat nordsvenskar.
    MEN NU FÅR DU GE DIG"!!!!!!

Var faaaan har jag skrivit att jag inte får rida överallt och att jag vill det? VAR HAR JAG SKRIVIT att jag kräver att det ska finnas hästar för mig? VAR har jag skrivit att jag rider på alla typer av hästar....du är ju bara för FRÄCK i munnen du!!!!
  • Anonym (100 kg ++)

Vad väger en fullvuxen karl, polis till yrket, mkt muskler och ofta ganska långa killar....inkl full utrustning? Vad jag förstått behöver man inte ha nån ridvana för att bli ridande polis...(pratat med en själv om detta) dessa hästar går MÅNGA timmar på dessutom hårt underlag och håller i mååånga år.
    Det är inte jämförbart med ridskoleverksamhet men nog så jämförbart med att säga att hästar i rätt storlek och rätt ridna ORKAR och håller för att bära mer än 85 kg på lektion nån/några gånger per vecka!

En kompetent intstruktör (som det självklart skall finnas på den ridskola man väljer) ska utifrån sin erfarenhet och kännedom om ridskolans hästar kunna kombinera ihop bra individer med rätt ryttare utan att behöva sätta generella maxgränser. Men självlart med förbehållelsen att det inte alla önskemål kommer att kunna tillgodoses! Helt plötsligt kanske klubbens två STORA hästar blir sjuka samtidigt och vips är det några elever som helt enkelt inte får rida!

Vad är problemet?

• Anonym (Hästentusiast)
    Anonym (100 kg ++) skrev 2012-04-12 17:55:55 följande:
    En kompetent intstruktör (som det självklart skall finnas på den ridskola man väljer) ska utifrån sin erfarenhet och kännedom om ridskolans hästar kunna kombinera ihop bra individer med rätt ryttare utan att behöva sätta generella maxgränser. Men självlart med förbehållelsen att det inte alla önskemål kommer att kunna tillgodoses! Helt plötsligt kanske klubbens två STORA hästar blir sjuka samtidigt och vips är det några elever som helt enkelt inte får rida!

Vad är problemet?

Undrar om det där verkligen är hållbart inom riktig ridskoleverksamhet. Tror det blir svårt att tillhandahålla två hästar som klarar jättemycket och sen när dom blir sjuka på nåt sätt så ska ridläraren först hålla koll på vad varenda ryttare väger och sen informera och återbetala pengar till dom som berörs för att stallet inte har hästar just nu. Låter rätt krångligt.
  • Anonym (100 kg ++)
    Anonym (Hästentusiast) skrev 2012-04-12 18:04:10 följande:
    Undrar om det där verkligen är hållbart inom riktig ridskoleverksamhet. Tror det blir svårt att tillhandahålla två hästar som klarar jättemycket och sen när dom blir sjuka på nåt sätt så ska ridläraren först hålla koll på vad varenda ryttare väger och sen informera och återbetala pengar till dom som berörs för att stallet inte har hästar just nu. Låter rätt krångligt.

Vill man göra det krångligt så blir det ju krångligt....självklart!!! Eller så kan det funks alldeles utmärkt. Hur ofta händer det och hur många ryttare kan det röra sig om om det bara finns två hästar....
  • Anonym
    Anonym (Hästmänniska) skrev 2012-04-12 14:54:28 följande:
    Om den attityden skrämmer bort nybörjare så bjuder jag på det för då är det nog den typen av folk som man inte vill ha nära hästar. Sådana nybörjare får ägna sig åt någonting som inte involverar levande djur.

Så om en tjockis på 85 kilo, nybörjare, vill prova på att rida utan att banta innan så är det en människa som inte ska ha något med levande djur att göra?
Svar på tråden Ok med maxvikt på ridskola?