• Färgen

Kvalsterallergi hos barn

Min dotter har precis fått diagnosen kvalsterallergi och skulle uppskatta alla råd och tips jag kan få.
    Man brukar kunna hitta trådar om allt här på FL men kvalsterallergi verkar jag inte kunna hitta mycket info om. Någon som har erfarenhet av detta som kan ge mig lite tips?
    Hur ofta behöver ni tvätta igenom alla sängkläder/täcken/kuddar, fungerar kvalsterskydden bra, hur är det med kläder som pyjamas sätter sig kvalster även i dem?

tacksam för alla tips och råd jag kan få!

• Svar på tråden Kvalsterallergi hos barn
  • Momalicious

Jag är kvalsterallergisk och har täcke och kuddar som är bra för allergiker. Bytte även bäddmadrass när jag fick diagnosen och det räcker för mig. Är även dammallergiker men det hör ju inte hit.
    Brukar vädra mina sängkläder en gång i veckan eller skaka ur dom ordentligt om det är dåligt väder.

• Färgen

Vad bytte du till för typ av täcke? Vi är precis i start groparna för att köpa ny säng etc till dottern..

• staffanlarsson

Om du inte använder kvalsterskydd, bör du tvätta kudde, täcke och madrass varannan månad i 60 grader, skölj nogrannt.

Har ni barnförsäkring? De flesta barnförsäkringar ersätter kvalsterskydd.

Kvalster undviker ljus. Därför finns det inga kvalster i pyjamasen, som har ett tunt tygmaterial. Kvalsterna trivs bättre inuti kudden, täcket och madrassen, där det är mörkt, varmt och fuktigt. 

Staffan Larsson
    Medeca Pharma

• Färgen

Staffan: tack! Vi har tyvärr fel barnförsäkring då Länsförsäkringar inte täcker kvalsterskydd från er om barnet ej har astma som symptom, men tanken är att beställa det inom kort ändå.

Svar på tråden Kvalsterallergi hos barn