• vanligmamma75

Vilken bilbarnstol?

Det börjar bli dags att byta bilbarnstolar, och nu kryper det myror i mitt huvud. Jag har tre barn och en Volvo V70. Vi är fem i familjen.

Bebis ska byta från sitt babyskydd, till yngsta storebrors stol "2".
    Äldsta storebror ska ha kvar sin stol "3". Det är en Acta Graco med ryggstöd.

Jag överväger att köpa en BRIO Caro till yngsta storebror. Men eftersom vi vill att alla tre sitter bak i bilen nu, funderar jag lite över utrymmet.

Hur har ni andra gjort som har tre barn? 
    Vi vill inte byta bil. 
    Är det bättre att byta ut till två stol "3" i samma märke för att få bättre plats? 
    Någon som har synpunkter på BRIO Caro? 

Hur gamla har era stora varit när ni satt dem på en sittpuff?

Övriga tips på att placera tre barn i bilen tages tacksamt emotSkrattande.

• Svar på tråden Vilken bilbarnstol?
  • Pickeli

Hur gammal är yngsta lillebror? Är det dags att byta till framlänges än eller funderar ni på 2 bakvända stolar?

Mitt tips är att testa stolarna i bilen. Åk till en bra butik där ni får hjälp med detta så ni kan kontrollera att stolarna sitter bra i bilen ni har.

Google it!
  • Cecci78

det beror ju lite på hur gamla barnen är

menar du bilkudde (sittpuff)? I så fall är det det sista steget när de inte alls får plats i bältesstolen (nr 2) vid 10-12 år för de flesta (finns ju olika höga bältesstolar). Bilkudde tar väl i princip lika stor plats som en bältesstol så det är nog inte så stor skillnad.

Att gå från bakåtvänd i 5-årsåldern till bara kudde är en dålig lösning tyvärr. De bör vara äldre när de sitter på sådan.

http://www.ntf.se/konsument/barnibil/default.asp?recid=30998

här finns bra info 

• vanligmamma75

Yngsta lillebror blev tre i januari. Lite i tidigaste laget att vända honom tycker jag. Men bebisen behöver snart den stolen han har. Eller som vi tänkte från början skulle bli bra. Nu är jag tveksam eftersom han skulle kunna sitta i den ett tag till.

Storebror sitter bra i sin stol med ryggstöd. Vi har bekanta som satt sin jämngamla son på en sittpuff. Därför undrade jag lite om hur ni andra gjort.

Bra ide att kolla upp med butiken. Det brukar jag själv ge till andra som köper barnvagn. Men bilstolar är en djungel för migGlad.

• Pickeli
    vanligmamma75 skrev 2012-04-11 13:43:29 följande:
    Yngsta lillebror blev tre i januari. Lite i tidigaste laget att vända honom tycker jag. Men bebisen behöver snart den stolen han har. Eller som vi tänkte från början skulle bli bra. Nu är jag tveksam eftersom han skulle kunna sitta i den ett tag till.

Storebror sitter bra i sin stol med ryggstöd. Vi har bekanta som satt sin jämngamla son på en sittpuff. Därför undrade jag lite om hur ni andra gjort.

Bra ide att kolla upp med butiken. Det brukar jag själv ge till andra som köper barnvagn. Men bilstolar är en djungel för migGlad.
    Du ska ABSOLUT INTE vända ett så litet barn. Köp en till bakåtvänd, jag kan rekommendera britax two-way eller maxi cosi mobi. Den tar ganska liten plats och barnen kan sitta länge i dem!
    Google it!
  • Sisisisi

Jag skulle köpa en bakåtvänd britax twoway till 3-åringen. Den har högst rygg och funkar längst tid. Skulle inte ens fundera på en framåtvänd stol.

• tinis77

Vänd inte treåringen framåt! Låt minsta ta över hans stol och köp en two-way till honom ist. Han bör åka bakåt i minst ett år till, helst ännu längre. En t-w kan de ha länge, min äldsta fick en bältesstol när han var 6 år

• vanligmamma75

Jag ska kolla upp dessa modeller. Bra att de tar liten plats. Det kommer bli trångt i baksätet.

Det känns mycket bättre att göra så, än att gå på stol "3" redan. Har varit så insnöad i min ursprungliga plan.

• tinis77

Mitt inlägg kom visst inte med helt och hållet.. 6 år och 3 månader var min äldsta iaf när han bytte från den bakåtvända t-w till bältesstol.

• Cecci78

håller med övriga, en 3-åring hade jag aldrig låtit åka framåt, framförallt inte min egen, det är flera år för tidigt. Rekommenderar också Two Way (men bara som bakåtvänd, den går tyvärr att vända men det är den inte bra till). Den är stor och ni kommer kunna ha den länge till, min pojk satt bakåt i den till han var 128 cm.

• vanligmamma75

Ni som har two way, har ni tre stolar bak?
    Är den stor så att det blir trångt för de andra?
    Eller har ni ett barn på passagerarplats fram och resten bak?

• Sisisisi
    vanligmamma75 skrev 2012-04-12 16:59:55 följande:
    Ni som har two way, har ni tre stolar bak?
    Är den stor så att det blir trångt för de andra?
    Eller har ni ett barn på passagerarplats fram och resten bak?
    Provade i min v70 igår med tre stolar i baksätet. En bakåtvänd multi-tech, en bakåtvänd twoway och en kidfix bältesstol. Det fick inte plats. Men med en smalare bältesstol och en hiway borde det funka.
  • tinis77

Jag fick plats med tre bakåtvända i våran 855. En two-way, en hi-way och en duoflex. Det hade funkat att byta duoflexen mot våran bältesstol, britax adventure.

• vanligmamma75

Det blir till att mäta och prova sig fram.

• cosinus

Vi har haft två bakåtvända stolar i en toyota avensis utan problem (och så då en bältesstol bredvid).

Problemet är inte att få plats med stolarna, problemet är att spänna ungarna utan att få ett mindre psykbryt. Framföraltt den som slitter på bältesstol kan vara svår att spänna och då är det ännu värre med två bältesstolar bak än två bakåtvända.

Vi hade en britax-twoway i mitten bak (bakåtvänt) där den äldre av de mindre barnen som kunde klättra in själv satt. Sen hade vi bältesstolen som är en britax kid (en av de smalaste) på en sida bak och en britax freeway (föregångaren till highway) på andra sidan. Funkade jättebra. Jag hade medvetet valt rätt smala stolar just utifrån att de skulle kunna rymmas i bredd där bak. Men jag tror en V70 är rymligare än en avensis så ni kanske har lite mer marginaler.

• Lillasyster kanin

Vet inte om det här kommer för sent, men Maxi Cosi Mobi i all ära är skrymmande och går inte ha framåtvänd. Vi är trots det nöjda med den då barnen åker kungligt i den, men har ni 3 barn har ni mindre plats än oss.

• vanligmamma75

Kanske borde uppdatera hur det blev, om någon är intresserad.

Lilltjejen sitter nu i en BRIO Zento i mitten bak. Bakom passagerarsätet sitter mellanbror bakåtvänd i sin akta graco duoflex. När vi flyttade om stolarna satte vi den längre ner på klacken på kanten av baksätet. Så nu fick han mer plats till benen. Stora storebror sitter bakom förarsätet i en framåtvänd Akta Graco.

Visst, det är trångt. Men det fungerar

Svar på tråden Vilken bilbarnstol?