Jag hade nog kört på en kombination med tvång och mutor. Förklarat att under några veckor så _ska_ vi träna läsning säg 15 min per dag och efter det är klart så får han *insert valfri rimlig muta*
Har han inte lärt sig läsa alls eller kan han enkla ord men har svårt med de längre.
Min mamma är speciallärare och har tragglat läsning med barn i sisådär 40 år och ska man tro henne så ska man börja med enkla ord och orden ska börja på bokstäver man kan hålla ut på. m, s och l är exempel på konsonanter som går hålla ut på och de bibehåller samma ljud. t, k, p är såna som inte funkar då de blir e,å respektive e då man försöker säga det länge.
Sen tar man då en volar och stoppar efter konsonanten som man kan hålla ut på så man t ex skriver so, lo, mo, så, si, sy o s v. När det funkar går man vidare med t ex sol och här är det inte lika noga om slutkonsonanten inte går hålla ut på eftersom den slutar ordet så sop funkar t ex. Sen längre och längre ord. Solo, sola o s v.
Mamma tror stenhårt på listor med ord när man lär sig läsa. Inga riktiga sammanhang för att knäcka läskoden för är barnet det minsta lilla både smart och lat så gissar det fort av sammanhanget ist för att läsa. Därför ska det inte var något sammahang utan de ska hela tiden tvingas ljuda ihop orden.
Jag har fått läseböcker av henne till mina barn som är uppbygda efter den här principen och lika gamla som pedagogiska. Så gamla att det är en "neger" med ringar i öronen på bokstaven n. Men de är jättebra :)