• buggi

    Hjälpa 7-åring knäcka läskoden? Läxhjälp?

    Har ni några tips på hur man kan hjälpa en omotiverad 7-åring att knäcka läskoden? Skolan har naturligtvis ett tungt ansvar, men då jag själv tror att det är ganska viktigt at få ordning på läsandet när man är i 7-8 årsåldern och de verkar ta det ganska lugnt skulle jag gärna vilja ha tips på hur man kan hjälpa till.

    Intresset för böcker och dataspel av typen Kalle Kunskap etc är = 0 och om jag någon gång försökt med något bokstavsrelaterat så säger 7-åringen "du är min mamma inte in fröken" vilket jag helt håller med om. Jag har funderat på läxhjälp, någon som haft det? 

  • Svar på tråden Hjälpa 7-åring knäcka läskoden? Läxhjälp?
  • Phillippa

    Läs enkla böcker högt och peka på orden du läser (säg absolut inte vad du gör ;). Efter någon vecka med samma bok kan du fråga om barnet själv kan läsa något ord.

    Skaffa en prenumeration på en tidning barnet tycker om. Lägg dock inget krav på att barnet måste läsa, det sätter bara upp en spärr.

    Jag har satt upp skrivna lappar på leksakslådor mm och mitt barn känner nu igen ord som lego, tåg mm. Ordbilder är jättebra!

  • cosinus

    Jag hade nog kört på en kombination med tvång och mutor. Förklarat att under några veckor så _ska_ vi träna läsning säg 15 min per dag och efter det är klart så får han *insert valfri rimlig muta*

    Har han inte lärt sig läsa alls eller kan han enkla ord men har svårt med de längre.

    Min mamma är speciallärare och har tragglat läsning med barn i sisådär 40 år och ska man tro henne så ska man börja med enkla ord och orden ska börja på bokstäver man kan hålla ut på. m, s och l är exempel på konsonanter som går hålla ut på och de bibehåller samma ljud. t, k, p är såna som inte funkar då de blir e,å respektive e då man försöker säga det länge.

    Sen tar man då en volar och stoppar efter konsonanten som man kan hålla ut på så man t ex skriver so, lo, mo, så, si, sy o s v. När det funkar går man vidare med t ex sol och här är det inte lika noga om slutkonsonanten inte går hålla ut på eftersom den slutar ordet så sop funkar t ex. Sen längre och längre ord. Solo, sola o s v.

    Mamma tror stenhårt på listor med ord när man lär sig läsa. Inga riktiga sammanhang för att knäcka läskoden för är barnet det minsta lilla både smart och lat så gissar det fort av sammanhanget ist för att läsa. Därför ska det inte var något sammahang utan de ska hela tiden tvingas ljuda ihop orden.

    Jag har fått läseböcker av henne till mina barn som är uppbygda efter den här principen och lika gamla som pedagogiska. Så gamla att det är en "neger" med ringar i öronen på bokstaven n. Men de är jättebra :)

  • Angels

    Läsa upp och ner. Då använder man en annan del av hjärnan som är mer utvecklad. Finns MÅNGA barn som bar kan läsa upp och ner till en början.

  • Angels

    Å sen finns det vuxna som inte kan stava. "...bara läsa upp och ner till en början" ska det ju stå.

  • mère de R

    Mycket av den senaste forskningen visar snarare att man ska gå ifrån ljudningsmetoden som är typisk för läsinlärning på svenska skolor eftersom den missgynnar barn som exempelvis har svårt att höra och skilja på språkljud. Det viktigaste är att väcka intresse hos barnet för läsning och det gör man inte om man tvingar honom/henne att läsa ord som saknar mening eller sammanhang.

    Skaffa böcker som handlar om ditt barns intresse, serietidningar, faktaböcker mm. Det är inte helt ovanligt att barn lär sig att skriva först och sen läsa så låt honom använda dator/ipad för att skriva så kanske läsningen följer.
    Misstänker du att det kan röra sig om mer än att han inte hunnit "knäcka koden" än är det viktigt att så tidigt som möjligt ta reda orsaken så skolan och ni hemma kan hjälpa honom på bästa sätt. Ju tidigare hjälpinsatser desto bättre resultat.

    Lycka till!   

  • buggi

    Tacl för tips (varav läsa upp och ner var det mest oväntade ;) 

    Cosinus; att traggla och muta är nog det sista jag vill göra, jag skulle inte ha ngt emot om din mamma satte sig för att traggla med min 7-åring däremot. Bra tips angående konsonanter som går att hålla ut på!

    Att sätta upp lappar var ju smart!

    Fler tips och idéer?

    mère de R, jag tror inte det rör sig om mer än att "knäcka koden", men eftersom både jag,pappan och syskon har läst kapitelböcker i 5-årsåldern så är vi lite fundersamma.

  • Angels
    buggi skrev 2012-04-11 11:14:46 följande:
    Tacl för tips (varav läsa upp och ner var det mest oväntade ;) 
    Tro mig, det funkar. Exempelvis min bror lärde sig läsa som 5-åring under tiden jag tragglade med läxorna. Han hängde över bordet från andra sidan och läste således upp och ner. Har aldrig tänkt på det förrän min sambo härom dagen berättade att det är lättare för barn att lära sig läsa upp och ner och då slog det mig att min bror faktiskt lärde sig på det sättet.
  • erikandersson

    Hej!

    Jag provade läxhjälp från Allakando när min son var yngre och behövde hjälp.

    Fungerade hur bra som helst. Läraren vi hade var fantastiskt duktig och kunde verkligen hjälp till på ett bra sätt. Läsningen gick framåt, men den största skillnaden var att han faktiskt tyckte det blev roligt med läsning.

    Det gjorde en otrolig skillnad. De har även mattekurser som vi provade. Finns i Göteborg, Malmö och Stockholm.

    /Erik

  • sextiotalist
    buggi skrev 2012-04-11 11:14:46 följande:

    Tacl för tips (varav läsa upp och ner var det mest oväntade ;) 

    Cosinus; att traggla och muta är nog det sista jag vill göra, jag skulle inte ha ngt emot om din mamma satte sig för att traggla med min 7-åring däremot. Bra tips angående konsonanter som går att hålla ut på!

    Att sätta upp lappar var ju smart!

    Fler tips och idéer?

    mère de R, jag tror inte det rör sig om mer än att "knäcka koden", men eftersom både jag,pappan och syskon har läst kapitelböcker i 5-årsåldern så är vi lite fundersamma.


    Jag läste kapitelböcker innan jag började skolan. Grabben knäckte klädkoden sent så visst kan det vara att knäcka läskoden.
  • buggi
    sextiotalist skrev 2015-07-02 12:22:13 följande:

    Jag läste kapitelböcker innan jag började skolan. Grabben knäckte klädkoden sent så visst kan det vara att knäcka läskoden.


    erikandersson skrev 2015-07-02 12:14:35 följande:

    Hej!

    Jag provade läxhjälp från Allakando när min son var yngre och behövde hjälp.

    Fungerade hur bra som helst. Läraren vi hade var fantastiskt duktig och kunde verkligen hjälp till på ett bra sätt. Läsningen gick framåt, men den största skillnaden var att han faktiskt tyckte det blev roligt med läsning.

    Det gjorde en otrolig skillnad. De har även mattekurser som vi provade. Finns i Göteborg, Malmö och Stockholm.

    /Erik


    Ser att jag fått svar på en tråd jag startade för flera år sedan. Blir lite full i skratt när jag ser att jag oroade mig för att hen skull knäcka koden. Det utvecklades en liten bokslukare som har en läshastighet och läsförståelse som förbluffar, men framförallt en enorm läsglädje. Det var en bra lärdom för mig, jag hade glömt att jag var bekymrad :)
Svar på tråden Hjälpa 7-åring knäcka läskoden? Läxhjälp?