Anonym (snarthänderdet?) skrev 2012-04-10 16:45:25 följande:
Jag är en gift man i 35-årsåldern. Har varit med min fru i snart 10 år och vi har två barn i dagisåldern.
De två senaste åren har vi glidit ifrån varandra på många sätt. Vi vill olika saker i livet, vi är fullt fokuserade på våra jobb och har det tufft att få ihop jobb+familjeliv. Typiska småbarnsföräldrar skulle jag säga! Vi har haft våra up and downs och provat exempelvis familjerådgivning när det varit som tyngst.
Jag gillar verkligen min fru och vill henne inget illa. Annars hade beslutet varit så lätt! Jag älskar mina barn och vill vara nära dem hela tiden. Ändå så har jag under ungefär 1,5 års tid gått och längtat till ett annat liv. Ett singelliv där jag inte måste gå och kompromissa om allt hela tiden.
Vi har som sagt provat relationsterapi, vi har försökt allt möjligt men jag känner mig så trött på allting. Känner att jag behöver en nystart! Bo själv ett tag, träffa andra tjejer (utan att för den delen gå in i ett seriöst förhållande, för det orkar jag inte), prioritera mitt liv (men ÄVEN mina barn så klart!!).
Är det någon som känner igen sig? Och går jag mot en skilsmässa?? När vet man att det är rätt läge att fatta ett sånt beslut?? Känner mig så förvirrad
Satt ett tag och funtade på om man skulle skriva nåt... Så nu kapar jag din tråd lite, kanske du ser en lösning för dig själv.
Har suttit i liknande tankar, känt hela vintern att nåt känts annorlunda i äktenskapet, funderat vad det var, varför orden "Jag älskar dig" endast kom av automatik som svar, eller potentiell stämning krävde det.
Men man gick på, livet var fullt, bra sexliv, 2 barn på dagis, bil, bostadsrätt, god ekonomi, alllt är frid och fröjd.... utom den gnagande känslan av att nåt saknades.
Sen hände det!
I samband med nyupptagen kontakt med en vän från förr blev man kär i en annan!!
I flera veckor gick man runt med tvivel i bröstet, var/är tokkär, visste det var besvarat, erbjuden plats i den andres liv, mentalt var/är vi perfekta för varandra.
Jämnförde med min partner som är helt olik (ej underdrift), kände vad man ville ha, vad som saknades, så valet var ju lätt!
Men...
Min partner lever i Sverige pga mig.
Älskar mig förmodligen, jag är för stängd för att känna det, men kan se tecknen.
Är min bäste vän (men märkte inte att nåt var fel....?!)
Mina barn förtjänar oss båda.
Vi har byggt ett helt liv tillsammans med allt det innebär.
Så med brustet hjärta gjorde jag valet.
Jag valde plikten(!?) gentemot min familj istället för att följa hjärtat(impulsen?!), kanske allt brister iallafall och jag står där ensam i slutändan, men barnen förtjänar att man gjort allt för äktenskapet.
Prata med din partner! Inte för att det kanske hjälper, men att bara vara tyst å genomlida.... det gör det bara värre, gör sveket större, gör dig eller henne kanske bittrare, tänk på att pga barnen så kommer ni ha kontakt med varann på nåt sätt mkt länge, och då är det bättre för er och barnen om ni kan klara av varandra.
Nu är väl jag inte rätt person att säga nåt, men satte saker i perspektiv för mig så jag får väl tacka dig istället.