• Anonym (rådlös)

Vägrar bajsa utan blöja och är 5 år gammal Vad göra?

Hej!
    Lägger in detta anonymt då jag inte vill lämna ut min lille kille. Han är 5 år fyllda och vägrar bajsa om han inte får göra det i blöja. Vi börjar tröttna svårt på detta nu; min man och jag. Vi vet att han kan (han har gjort det vid några tillfällen) men han vill bara inte. Han kan inte förklara varför och ingenting kan få honom att försöka. Såvitt jag vet har det inte hänt något märkligt eller jobbigt i samband med något toabesök. Men intresset är noll.

Tänkte bara höra om det finns någon som varit med om det hela själv och hur ni löste det. Eller om ni bara väntade ut ert barn? Tycker det är svårt att veta vad som är rätt och jag vill ju inte ställa till det för honom genom att tjata och ha mig. Vi har provat det mesta; till och med mutor/belöning. Men kanske finns det något annat fiffigt vi inte tänkt på.

• Svar på tråden Vägrar bajsa utan blöja och är 5 år gammal Vad göra?
  • Anonym

Säg att blöjorna är slut och att han nu får bajsa på toa eller i byxan.

• Toppen9

Säg att blöjorna är slut nästa gång han vill ha en att bajsa i.
    (antar att han inte har blöja annars?)

• Pondus

Jag tycker ni ska ta kontakt med barnhälsovården.
    Vår son har länge haft problem med att han bajsar på sig (lite) och det händer flera gånger per dag.
    nu har vi fått hjälp av läkare, trots att problemet inte är kroppsligt och verktyg till hur vi ska kunna hjälpa honom.
    Olyckorna är nu snart helt borta och vi har fått en mycket gladare kille!

• Anonym (Indra)

Lustigt, min kompis har preciiiis samma problem med sin dotter som snart fyller fem. Hon har aldrig bajsat på toa. På dagis är hon blöjfri men går heller aldrig å bajsar där utan håller sig tills hon kommer hem å då ber hon om en blöja. De har precis börjat "tvinga" henne att sitta på toa istället när hon är bajsis, men då kniper hon igen å det kommer inget. Sen kan hon gå å hålla sig i flera dagar. Låter jobbigt! Min egen dotter på 2,5 har tack å lov bajsat på pottan istället för i blöjan sedan ett år, å jag hoppas att det fortsätter så.

• Anonym (Hatter)

Min dotter var likadan. Kontaktade tillslut BUP angående. Var inte endast så att hon vägrade bajsa utan blöja, utan hon gjorde det till en hel grej...vägrade bajsa någon annanstans än hallen, vägrade bajsa om vi hade besök, vägrade bajsa om hon inte var omringad av vissa leksaker, vägrade bajsa om hon blev störd av tex telefonen eller liknande....och det kunde ta upp till TVÅ timmar för henne att bajsa. När inte allt var perfekt...då höll hon sig och jag har tappat räkningen på hur många gånger jag fått ge henne stolpiller pga förstoppning. Fick dessutom vid ett par tillfälle ta in henne till sjukhuset pga förstoppning. Det var ett helvete.

Men nu ängligen...genom mycket träning och terapi och BUP på hembesök två gånger i veckan under typ ett halvårstid samt en hel del jävligt stora mutor...NU bajsar hon på toaletten. Men hua vilket jobb det var att komma dig.

Torr blev hon tidigt och hon har aldrig haft problem med att kissa på toaletten.     

• Anonym (rådlös)

Anonym & Toppen9;

Vi har provat det och han blir helt hysterisk och bajsar inte alls. Gick 3 dagar som längst och hade jätteont i magen. Envis är bara förnamnet när det gäller honom och den typen av ultimatum verkar inte fungera alls. Men tack för att ni svarade.  

• SannaM

Jag gjorde så när jag var i hans ålder och eftersom min mamma förvägrade mig blöjor blev jag hård i magen, och när jag inte kunde hålla mig stod jag bakom dörrar och bajsade på mig istället, hade alltid ont i magen och vågade till slut inte bajsa alls eftersom det gjorde ont när det var så hårt. Min mamma gick med mig till bvc och läkaren ordinerade lactulos plus sa till mig att "såklart du ska ha blöja om du vill!" vilket ledde till att jag efter ett tag självmant slutade med blöja och vågade bajsa på toa. Men, fobin satt kvar länge - jag vågade t.ex. inte torka mig själv och när jag var hemma hos kompisar bajsade jag ofta på mig upp i 9-årsåldern eftersom jag tyckte det var så jobbigt med att torka mig och hela proceduren i sig. Rätt säker på att det berodde på att jag fått nån "låsning" eller vad man ska kalla det för allt tjat om blöja, förstoppningar osv.

Alla barn är ju olika, men rådet ovan om att gå till barnläkare tycker jag låter bra.

Kan ju lägga till att nu är jag vuxen och har inga problem med toalettbesöken

• Anonym (liknande)

Det låter som en "fix idé" som ni troligast behöver proffshjälp med för att lösa. Mitt råd är att ni kontaktar BUP. Min bror gjorde något liknande i nedre skolåldern och allt grundade sig i att han tyckte livet med lillebror var jobbigt. När han väl fick det ur sig, så slutade han.

Lycka till! Hoppas det löser sig snabbt och smidigt.

• Anonym (rådlös)

Pondus & Hatter;

Tack för rådet! Det är nog så vi får göra; kontakta någon som kan hjälpa oss med det här. Verkar ha blivit en total låsning med det hela och det är verkligen jättejobbigt.   

Hatter;

Fy, det låter som om ni hade riktigt jobbigt. Riktigt så förfärligt är det ju inte men det kan säkert slira iväg om man inte hanterar det snart.     

• Anonym
    Anonym (rådlös) skrev 2012-04-10 17:15:57 följande:
    Anonym & Toppen9;

Vi har provat det och han blir helt hysterisk och bajsar inte alls. Gick 3 dagar som längst och hade jätteont i magen. Envis är bara förnamnet när det gäller honom och den typen av ultimatum verkar inte fungera alls. Men tack för att ni svarade.  
    Ge honom klyx om han håller sig då så han inte blir förstoppad.
Svar på tråden Vägrar bajsa utan blöja och är 5 år gammal Vad göra?