Inlägg från: Anonym (känner igen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (känner igen)

Vägrar bajsa utan blöja och är 5 år gammal Vad göra?

Anonym (rådlös) skrev 2012-04-10 19:18:34 följande:
    Mycket bra tips. Problemet är bara att få med honom på tåget. Han måste ju vilja träna själv, vilket han vägrar. Han är inte intresserad av någon belöning eller så. Jag blir lite ställd här eftersom han alltid givit respons förut; som när det var dags att sluta med napp, kissa i blöja osv. Då har han velat. I det här fallet vill han inte. Eller vågar inte; av någon orsak.
    Oj, vad jag känner igen mig, eller rättare sagt mitt barn i det du skriver. Mitt barn är fem år och vill inte bajsa i toaletten. Vi försökte ett tag muta med belöningar men det funkade inte alls. Vi har prövat med en hel massa förslag på belöningar, alla ratas.

I övrigt är mitt barn torr sedan länge. Hen kommer och ber om en blöja när det är dags att bajsa. Hittills har vi tagit det med ro och väntat ut barnet men nu känns det som att det är dags att något händer. På 5-årskontrollen på BVC tog jag upp det med BVC-sköterskan och hon skulle skriva en remiss till BVC-psykologen. Hon föreslog även att vi skulle ge barnet Lactulos men det drar jag mig för.

Vi har på sistone infört att barnet ska vara inne i badrummet medan hen bajsar och det fungerar bra. Jag har även frågat vad vi ska göra när blöjorna tar slut och då svarar barnet att hen ska bajsa i toaletten, så det kommer vi att pröva.

Mitt barn säger att hen tycker att det är otäckt att bajsa i toaletten. Exakt vad som är otäckt kan hen inte förklara.
  • Anonym (känner igen)
    Anonym (liten toaring) skrev 2012-04-11 12:39:33 följande:
    Hemma hos oss löste vi "bajsa i toaletten problemet" med en "pojkring".

Min lillkille yttrade sig om att han tyckte att det var läskigt att bajsa på toaletten för att han var rädd att trilla i. Kissandet är ju "avklarat snabbt" så då är "trilla i"-risken mycket mindre. Bajsandet kräver ju ibland att man sitter en stund...

VI löste det genom att köpa en "dubbel" toatsits, tror det var på Babyland eller Babyproffsen. Det är som en vanlig toaring, men med en extra mindre ring man också kan fälla ner. En vuxenring och en "pojkring" som vi säger här hemma.

Det fungerar som en charm. Vi har provat med lösa ringar man sätter på också men dom totalvägrar han, för dom är "rickiga" och läskiga.
    Var har du köpt den dubbla toaringen? Mitt barn vill inte heller använda en lös toaring.
  • Anonym (känner igen)
    Anonym (liten toaring) skrev 2012-04-12 10:39:31 följande:
    Köpte den på Babyproffsen eller om det var Babyland. Det bör finnas på närmsta "baby-kedja". Tror den kostade en 300 kronor, det var det definitivt värt!
    Tack! En sådan ska vi inhandla.
  • Anonym (känner igen)
    SIN74 skrev 2012-04-12 13:06:49 följande:

Jag har inte läst hela tråden så om detta redan skrivits så bara bortse ifrån mina tankar.

Ibland kan detta bero på att det är läskigt när bajset lämnar kroppen och inget håller emot som blöjan gjort. Man kan då hålla emot med papper ett par gånger tills den nya känslan har blivit en vana.

Hoppas att det löser sig för era godingar!

Det ska jag fråga mitt barn om hen kan tänka sig att gå med på. Hen vill gärna vara ifred när hen bajsar så det är inte säkert att det accepteras. Men det är värt att pröva. Jag kan tänka mig att det du beskriver passar bra på mitt barns situation - hen tycker att tanken på att bajsa i toaletten är otäck.
Svar på tråden Vägrar bajsa utan blöja och är 5 år gammal Vad göra?