• mamma 86

studerar, fp på helgerna?

jag pluggar på heltid. kan jag ta ut föräldrarpenning på helgerna ändå? har inte jullov heller men har inga föreläsningar eller liknande under några veckor runt jul/nyår, kan jag ta ut fp då?

• Svar på tråden studerar, fp på helgerna?
  • Försäkringskassan

Hej!

En förälder som bedriver bundna heltidsstudier kan normalt inte anses

uppfylla kravet på att samtidigt vårda barn i den utsträckningen att föräldrapenning

kan betalas ut. Om studierna är förlagda så att föräldern ändå kan

anses uppfylla vårdnadskravet kan dock föräldrapenning betalas ut. Under lov så kan du ansöka om föräldrapenning. 

Hälsningar 
    Tella, handläggare 

• mamma 86

men jag studerar ju inte på lördagar och söndagar har jag inte rätt till fp då? (på lägsta nivå)

• Försäkringskassan

Hej!

Lägstanivå dagar kan du ansöka om på helgerna, om du inte studerar och är tillsammans med barnet.

Hälsningar
    Tella, handläggare

• Försäkringskassan

Hej igen!

Om du studerar heltid, så har du även rätt att ansöka om föräldrapenning på sjukpenningnivå på helgerna förutsatt att du är tillsammans med barnet.

Hälsningar

Tella, handläggare

• mamma 86

läste nånstans att om det är på sjukpenningsnivå måste man även ansöka på fredagen eller måndagen också. stämmer det?

• Försäkringskassan

Hej!

För en som är anställd så gäller regeln att man ska ansöka om fredag eller måndag för att kunna få föräldrapenning enligt sjukpenningnivå.
    Men för dig som studerar så kan du ansöka om sjukpenningdagar på helgen.

Hälsningar
    Tella, handläggare

Svar på tråden studerar, fp på helgerna?