• första pyret

5 månaders o 3 åring, tips på resmål

vi är inte så vana att resa, speciellt inte med småbarn. 
    har ni några tips på roliga resmål för 3 åringar. inte för lång restid bara. typ danmark, eller några timmar på flyg till värme.
    erfarenheter på de där bamseklubbarna?

• Svar på tråden 5 månaders o 3 åring, tips på resmål
  • Dixie

i Danmark man man ju hur stuga, gå på Legoland, Knuthenborg Safaripark, BonBon land m.m.

• evaoregon

Hyra stuga i Danmark funkar ju bra, men även flyg till Medelhavet och att bo på hotell där borde funka bra. 

• Machapuchare

En treåring tycker nog det är spännande att resa med familjen vart ni än bestämmer er för att resa. Så utgå från vad ni helst vill göra.
    Danmark har massor av spännande och fina platser att erbjuda. Men vill man till tex Legoland så är det inte någon särskilt kort resa. Det är 27 mil att köra från Fredrikshamn (båt GBG-Fredrikshamn tar 1,5- drygt 3 timmar beroende på om man tar snabbfärja eller vanlig). Man kan såklart flyga till Billund också men då är man utan bil på plats så då kan man inte lika enkelt åka runt och besöka andra saker.
    Har varit på Legoland två gånger med barnen och de älskar det, precis som vi vuxna också gör!

Vi har aldrig utnyttjat bamseklubbar eller annat liknande när vi varit på solsemester helt enkelt eftersom vi vill göra saker tillsammans med barnen när vi är på resa. Så min erfarenhet är att man inte behöver åka till ett hotell med bamseklubb (eller liknande) bara för att man har barn. En barnpool kan dock vara bra!

När vill ni åka?
    Vad vill ni uppleva?

• mia maria

Håller med ovan; res dit ni som föräldrar känner att ni vill åka - det brukar funka med barn på de flesta ställen!

Man behöver heller inte åka till ett hotell med Bamseklubb, det finns många andra barnvänliga hotell också - både större o mindre!

Huvudsaken, tycker jag, är att det finns barnpool eller att det  är nära till stranden!

Vad ni väljer för resmål om ni åker till Medelhavet är ju helt beroende på var ni känner att ni vill åka, men några ställen som brukar vara poppis bland barnfamiljer är tex Side i Turkiet, Alcudia på Mallorca o Fig Tree Bay på Cypern.

Sen har ni ju Kreta o Rhodos som är två gamla klassiker - o ja; som jag skrev så tycker jag att det funkar med barn på de flesta resmål, så det gäller nog bara att ni kollar runt lite o sen bestämmer er utifrån era önskemål o krav på hur ni vill bo, vad som ska finnas på resmålet etc.

• evaoregon
    Machapuchare skrev 2012-04-17 07:44:20 följande:
    Danmark har massor av spännande och fina platser att erbjuda. Men vill man till tex Legoland så är det inte någon särskilt kort resa. Det är 27 mil att köra från Fredrikshamn (båt GBG-Fredrikshamn tar 1,5- drygt 3 timmar beroende på om man tar snabbfärja eller vanlig). Man kan såklart flyga till Billund också men då är man utan bil på plats så då kan man inte lika enkelt åka runt och besöka andra saker.
    Att flyga till Billund och hyra bil där är en möjlighet, men lär bli väldigt dyrt.  Ett alternativ som kan vara billigare är att flyga till London (det finns ju Legoland lite överallt numera) och att sedan ta tåget till Legoland Windsor utanför London. 

Vi har varit på Legoland California ett par ggr och visst är Legoland toppen för barn, men jag skulle nog vänta tills båda barnen kan uppskatta Legoland. 
  • första pyret

haha, har glömt kolla tråden på ett tag, och vet ni vad? vi hade redan bestämt Legoland. Som de flesta verkar tycka är bra :)

Svar på tråden 5 månaders o 3 åring, tips på resmål