Det är omöjligt att säga, det beror på vad den som ska gå utbildningen är intresserad av.
Jag har gått en utbildning som anses väldigt svår, det är mycket matte och fysik. Väldigt många av mina kurskamrater hoppade av för att de inte klarade tentorna. Jag tyckte också att det var svårt men jag hade roligt hela tiden och därför hade jag motivation att plugga så mycket som krävdes. Hade jag gått en utbildning som kanske anses lättare men som jag inte är intresserad av hade jag nog inte klarat den, för jag har inte disciplinen att sitta och läsa om något jag inte tycker är roligt.
Min syster, som är väldigt smart, började en liknande utbildning. Anledningen var att hon ville bevisa att hon kunde klara den. Det gick väldigt bra första året, sen tappade hon motivationen totalt och blev riktigt nedstämd en tid innan hon till slut hoppade av och tog ett lågavlönat knegarjobb på landet. Det gav henne möjligheten att göra det hon verkligen vill göra, vilket är att ha en gård med djur. Nu har hon sina djur och är lycklig med det.
Jag tror att man kommer ångra sig djupt om man tar en massa studielån och lägger en massa tid på att studera till läkare om man inte verkligen vill bli just läkare. Dessutom borde man tänka extra när det gäller yrken med mycket kontakt med människor. Att vara bitter och sur kanske funkar om man sitter i ett kontor hela dagarna men inte om patienter eller klienter kommer i kläm. Jag har stött på läkare som verkligen inte borde arbeta med människor. Det är synd, för ingen blir glad av det.