• Ung Mamma 91

Vilken utbildning är svårast ?

Hejsan allihopa! 

Alla säger att alla utbildningar jag vill gå är svåra , inget fasen duger åt nån. Är det så konstigt att vilja ha ett välbetalt jobb och få det dröm jobb ja vill ha?

Mina alternativ är:
    Advokat
    Läkare
    Arkitekt

Börjar bli så arg på alla som säger att alt är svårt å bla bla men om man vill något får man ju kämpa för det. Eller hur ? 

Så vilken utbildning är svårast då ?

• Svar på tråden Vilken utbildning är svårast ?
  • Pumpkin

Vad som är svårast beror väl på hur man är som person, vad man har lätt för och vad man tycker är mest intressant. Men jag skulle TRO att läkare och advokat är svårast/jobbigast/hårdast, läkare för att det är en lång och krävande utbildning och advokat för att det är (vad jag förstått) en väldigt intensiv, krävande utbildning med enorm betygshets.

Klart du ska välja något som DU vill jobba med! Tycker alla tre utbildningarna/yrkena är intressanta, men jag har varken viljan, orken eller intresset att ta mig igenom någon av dem

Lycka till! 

• SilverWoman

Om du väljer yrke p.g.a. lönen så har du misslyckats redan och det behövs inte fler som endast tänker på lön. Välj istället det du gillar eftersom du har listat upp 3 helt olika yrkesgrupper.
    Alla utbildningar är svåra på sitt sätt, det går inte att jämföra. För dessa utbildningar krävs det olika studietekniker och är helt olika i sin innehåll.

• Sisisisi

Jag pluggar till jurist och det är såklart mycket plugg. Man måste kunna tänka kritiskt och argumentera. Prata mycket inför klassen och gärna vara snabbtänkt. För att få högsta betyg måste du vara mycket bra på att analysera problem och argumentera både skriftligt och muntligt. Än så länge är det inte svårt (går T1) om man läser på tillräckligt mycket. Är man oförberedd är det såklart svårt att hänga med. För att bli advokat måste du efter juristprogrammet som är 4,5 år arbeta som biträdande jurist i 3 år.

• Kjell2

Har nära släkt som läst jurist och läkare.

Jurist:
    Inte överdrivet svårt att klara. Vill man däremot ha bra betyg, vilket nästan krävs för att få de attraktiva jobben, så krävs en hel del plugg, jobb och framförallt självdiciplin. Lite schemalagt och mycket självstudier med stora skrifliga inlämningar kräver att man har koll på sin tid och sina deadlines. Bra om man har viss talang för att skriva, analysera texter och argumentera för en sak.

Läkare:
    Inte överdrivet svårt att klara. Ingen betygshets. Dock väldigt mycket schemalagt och stora mängder att plugga. I slutet av utbildningen mycket praktik på kliniker och parallellt läskurser. Bra om man har lite talang för naturvetenskap som kemi och  biologi.

Alla tre utbildningar är populära och svåra att komma in på så första problemet är där, gäller att ha riktgt bra gymnasiebetyg eller bra på högskoleprovet.

• Mornie Alantie

Det är omöjligt att säga, det beror på vad den som ska gå utbildningen är intresserad av.

Jag har gått en utbildning som anses väldigt svår, det är mycket matte och fysik. Väldigt många av mina kurskamrater hoppade av för att de inte klarade tentorna. Jag tyckte också att det var svårt men jag hade roligt hela tiden och därför hade jag motivation att plugga så mycket som krävdes. Hade jag gått en utbildning som kanske anses lättare men som jag inte är intresserad av hade jag nog inte klarat den, för jag har inte disciplinen att sitta och läsa om något jag inte tycker är roligt.

Min syster, som är väldigt smart, började en liknande utbildning. Anledningen var att hon ville bevisa att hon kunde klara den. Det gick väldigt bra första året, sen tappade hon motivationen totalt och blev riktigt nedstämd en tid innan hon till slut hoppade av och tog ett lågavlönat knegarjobb på landet. Det gav henne möjligheten att göra det hon verkligen vill göra, vilket är att ha en gård med djur. Nu har hon sina djur och är lycklig med det. 

Jag tror att man kommer ångra sig djupt om man tar en massa studielån och lägger en massa tid på att studera till läkare om man inte verkligen vill bli just läkare. Dessutom borde man tänka extra när det gäller yrken med mycket kontakt med människor. Att vara bitter och sur kanske funkar om man sitter i ett kontor hela dagarna men inte om patienter eller klienter kommer i kläm. Jag har stött på läkare som verkligen inte borde arbeta med människor. Det är synd, för ingen blir glad av det.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
Svar på tråden Vilken utbildning är svårast ?