• Smecker

Infanterield

Skall ut på längre marsch och märke när jag gick in skorna en kortsträcka (1.5 mil) så drabbades jag av infanterield. För de oinsatta, skavsår på insidan av låren. Universallösningen är korta tights/cykelbyxor, men när jag var och tittade ut ett par så såg jag att det fanns underkläder i funktionsmaterial med längre ben (ner till strax ovanför knäna) för ungefär samma pris, märkena Under Armour och Nike.

Så frågan är, vilket av dem skall jag välja. Kläder kommer jag att ha över, det är inte valfritt, så det behöver inte se snyggt ut.

Är du bara pantad eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Svar på tråden Infanterield
  • Kjell2

Sitter det bara tight om låren, inga sömmar på insidan och är sköna så är det mer en fråga om tycke och smak.

Andra tips är att lufta ordentligt; dvs öppen gylf, se till att byxorna är öppna vid fötterna, öppen eller ingen jacka.

• Smecker
    Kjell2 skrev 2012-04-11 10:59:38 följande:
    Sitter det bara tight om låren, inga sömmar på insidan och är sköna så är det mer en fråga om tycke och smak.

Andra tips är att lufta ordentligt; dvs öppen gylf, se till att byxorna är öppna vid fötterna, öppen eller ingen jacka.
    Det sistnämnda är inga problem, jag har bara märkt att det verkar vara mer tur än skicklighet ifall ens boxerkalsonger åker upp eller inte under marschen.. gör de det så är det kört.

Nästa fråga är vilket som är bäst vid varmt väder. Är det kallt så är det långkalsonger som gäller, då uppstår inte problemet. Skall jag då välja funktionskalsonger eller tights när det är varmt? Är det någon skillnad på funktion då?

Tack för svaret förresten.
  • Kjell2
    Smecker skrev 2012-04-11 11:03:16 följande:
    Det sistnämnda är inga problem, jag har bara märkt att det verkar vara mer tur än skicklighet ifall ens boxerkalsonger åker upp eller inte under marschen.. gör de det så är det kört.

Nästa fråga är vilket som är bäst vid varmt väder. Är det kallt så är det långkalsonger som gäller, då uppstår inte problemet. Skall jag då välja funktionskalsonger eller tights när det är varmt? Är det någon skillnad på funktion då?

Tack för svaret förresten.
    Vid vamt väder så lite som möjligt. Kör du tight så är det bara tights, inga kalsonger. Jag skulle ha satsat på funktionskalsonger. Detta utan att ha provat. Någonting säger mig att det är mer sydda fär att sitta runt röven och hålla saker på plats. Se bara till att de har vettiga funktion för att inte glida upp.

Sen är detta väldigt indivudellt, precis som skor. Du får helt enkelt testa.

Några andra råd. Tvätta dig ordenligt innan. I huvudsak för att minska infektionsrisken om det uppstår sår. Lufta vid raster. Försök använda hängslen till brallorna istället för livrem. Gå in kropp och prylar genom att stegvis öka distansen.

Lycka till
  • Smecker
    Kjell2 skrev 2012-04-11 11:13:22 följande:
    Vid vamt väder så lite som möjligt. Kör du tight så är det bara tights, inga kalsonger. Jag skulle ha satsat på funktionskalsonger. Detta utan att ha provat. Någonting säger mig att det är mer sydda fär att sitta runt röven och hålla saker på plats. Se bara till att de har vettiga funktion för att inte glida upp.

Sen är detta väldigt indivudellt, precis som skor. Du får helt enkelt testa.

Några andra råd. Tvätta dig ordenligt innan. I huvudsak för att minska infektionsrisken om det uppstår sår. Lufta vid raster. Försök använda hängslen till brallorna istället för livrem. Gå in kropp och prylar genom att stegvis öka distansen.

Lycka till
    Tack för rådet! Jag är ingen nybörjare direkt, det var mest skillnaden mellan tightsen och funktionskalsongerna som jag funderade över. Får bli ett par Under Armour, de slutar strax ovanför knäna och verkar lika tighta som tightsen. Såg inte om de var gummerade vid sömmen längst ner, men det bör ge sig med tanke på att de är så långa.
  • Smecker

Efter grundliga tester så är jag mer än nöjd med Under Armour-kalsongerna (HeatGear Compression Shorts). De fixar bort värme så bra att det känns kyligt när det är ca 15 grader ute och jag ändå marscherar i ca 6km/h. De är tightare än tightsen, men det känns riktigt bra runt låren, och de går ända ner till knäna.

I like the way you say please while you're looking up at me...
Svar på tråden Infanterield